[WN] recht richten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

recht richten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:53

Ik ben sinds kort met mijn haflingertje overgestapt van het engels naar het western rijden. Omdat het nog niet echt geweldig gaat en ik wel een gezond paard wil houden, longeer ik haar normaal gesproken twee maal per week met een pessoa om haar te gymnastiseren. Onlangs is een kies getrokken en ik rijd nu voorlopig bitloos met een sidepull. Longeren met een pessoa is er even niet bij. Ben ook even niet naar les geweest. Hoewel het me meevalt hoe Ilse op het bitloze hoofdstel reageert, merk ik wel dat ze steeds schever naar links wordt. Met het Engels rijden weet ik wel hoe ik haar weer rechter kan rijden, maar ik zou het graag op de western manier oplossen. Uiteraard probeer ik wel haar achterhand te activeren en rijd veel voltes. Helaas is dat niet genoeg. Wie heeft tips?

crazycactus

Re: recht richten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:07

Probeer het gewoon op de engelse manier, maar dan met iets minder teugeldruk?? Zoveel anders is het westernrijden nu ook weer niet hoor. Rechtrichten is rechtrichten...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 02:11

En anders neem even per PM kontakt met Silden hier op bokt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:24

Ik ga ook met mijn paard naar een Antoine de Both les om hem recht te richten. Die kunnen je prima helpen ookal ben je een westernruiter.
Sterker nog, de Nederlandse "AdB" is een westernamazone (geweest) dus ik zou daar mijn licht eens opsteken.

succes!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 03:45

Vera dat is dus Silden of terwijl Nakita de Boer

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:42

crazycactus schreef:
Probeer het gewoon op de engelse manier, maar dan met iets minder teugeldruk?? Zoveel anders is het westernrijden nu ook weer niet hoor. Rechtrichten is rechtrichten...

Hoezo "maar dan met iets minder teugeldruk"?? Je gebruikt als het goed is bij engelse dresuur ook niet meer druk dan je nodig hebt om het paard te laten doen wat je het wilt laten doen.

Wat is dat toch dat er altijd die verrekte vooroordelen rond blijven hangen. Goede dressuur en goed western rijden scheelt maar heel weinig van elkaar. Volgens de theorie gaat het om een ontspannen paard dat vanuit de achterhand met minimale hulpen doet wat de ruiter vraagt. Dat de gevraagde kunstjes er anders uitzien, doet niets af aan dit principe.
Slechte dressuur en slecht western lijkt op het oog heel erg te verschillen, maar uiteindelijk is ook daar het verschil niet groot: een paard dat uit elkaar valt, veel geruk, gepluk en geprik om een niet kloppend plaatje te kopieren. Kan iemand me nou een WEZENLIJK verschil noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:20

Sammyoo, gewoon bij je roots blijven en dezelfde methode gebruiken die je altijd gebruikt hebt. Waarom iets weggooien als het werkt? Omdat er zogenaamd een ander label opzit? Laat je niet gekmaken!
Wat WEL even een aandachtspunt moet zijn is de reden waarom het paard nu zo snel niet recht meer is; dat is niet goed en verdient je aandacht.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:31

Waratje schreef:
crazycactus schreef:

Hoezo "maar dan met iets minder teugeldruk"?? Je gebruikt als het goed is bij engelse dresuur ook niet meer druk dan je nodig hebt om het paard te laten doen wat je het wilt laten doen.

Wat is dat toch dat er altijd die verrekte vooroordelen rond blijven hangen. Goede dressuur en goed western rijden scheelt maar heel weinig van elkaar. Volgens de theorie gaat het om een ontspannen paard dat vanuit de achterhand met minimale hulpen doet wat de ruiter vraagt. Dat de gevraagde kunstjes er anders uitzien, doet niets af aan dit principe.
Slechte dressuur en slecht western lijkt op het oog heel erg te verschillen, maar uiteindelijk is ook daar het verschil niet groot: een paard dat uit elkaar valt, veel geruk, gepluk en geprik om een niet kloppend plaatje te kopieren. Kan iemand me nou een WEZENLIJK verschil noemen?

Ik heb geen vooroordeel voor wat betreft dressuurruiters, maar ik rij toch met een stuk lossere teugel dan de meeste dressuurruiters hoor Waratje... Ik laat mijn paard los als hij lekker loopt en pak hem pas weer op als hij dat niet loopt, terwijl een dressuurruiter de teugels niet in waslijntjes kan/mag laten hangen. Ik heb zelf 9 jaar lang dressuur gereden en ik vind het nog steeds mooi om naar te kijken, mits het goed gebeurt natuurlijk... En idd er is geen verschil tussen een slechte engelse ruiter of een slechte westernruiter, het is allebei even ergelijk om naar te kijken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:00

crazycactus schreef:
Ik heb geen vooroordeel voor wat betreft dressuurruiters, maar ik rij toch met een stuk lossere teugel dan de meeste dressuurruiters hoor Waratje... Ik laat mijn paard los als hij lekker loopt en pak hem pas weer op als hij dat niet loopt, terwijl een dressuurruiter de teugels niet in waslijntjes kan/mag laten hangen. Ik heb zelf 9 jaar lang dressuur gereden en ik vind het nog steeds mooi om naar te kijken, mits het goed gebeurt natuurlijk... En idd er is geen verschil tussen een slechte engelse ruiter of een slechte westernruiter, het is allebei even ergelijk om naar te kijken.

Je hoeft geen waslijntjes te hebben hangen om de teugel toch los te hebben en met die niet doorhangende teugel ben je sneller als je iets wilt corrigeren. Het feit dat je bij western de teugels zo los gooit dat ze in boogjes hangen, maakt ook dat de hulpen daarmee veel groter uitpakken dan strikt nodig.
Je begint eerst (ook met western) met kortere teugels en contact met de mond, wanneer het goed gaat kun je steeds iets verlengen, maar je basisrijden (wat de meeste mensen toch doen) doe je met enig contact (bakwerk, hè, boswandeling aan een loshangende teugel telt hierbij niet) totdat het paard echt zelfstandig in balans kan lopen op je kleine aanwijzingen. (even voor de duidelijkheid, die kortere teugel is dus pas na het opwarmen.....)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:04

Waratje.. dat hoef je me allemaal echt niet te vertellen hoor. Hier komt het probleem qua communicatie via een forum weer om de hoek kijken. We bedoelen hetzelfde alleen hoe je dat op "papier" zet is anders.

Even een nuance... Knipoog met waslijntjes bedoel ik de engelse waslijntjes, een licht doorhangend teugeltje wat met gemak zo op te pakken is, dus niet die pleasurewaslijnen waar je drie wasmanden witwas aan kan hangen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:10

crazycactus schreef:
Waratje.. dat hoef je me allemaal echt niet te vertellen hoor. Hier komt het probleem qua communicatie via een forum weer om de hoek kijken. We bedoelen hetzelfde alleen hoe je dat op "papier" zet is anders.

Lastig hè? Toch aardig dat we er achter kunnen komen dat we toch wel hetzelfde bedoelen Knipoog

crazycactus schreef:
Even een nuance... Knipoog met waslijntjes bedoel ik de engelse waslijntjes, een licht doorhangend teugeltje wat met gemak zo op te pakken is, dus niet die pleasurewaslijnen waar je drie wasmanden witwas aan kan hangen.

LOL

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:25

Zoals ik het begrepen heb (en het klinkt wel logisch), is het verschil tussen western en dressuur dat je bij western geen aanleuning hebt en bij dressuur wel. Als je bij dressuur met lange teugels rijdt, heb je geen aanleuning wat in die tak wel gewenst is.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:25

sarah1984 schreef:
Zoals ik het begrepen heb (en het klinkt wel logisch), is het verschil tussen western en dressuur dat je bij western geen aanleuning hebt en bij dressuur wel. Als je bij dressuur met lange teugels rijdt, heb je geen aanleuning wat in die tak wel gewenst is.

Precies! Westernpaarden worden van het bit af gereden dressuur paarden er aan.

En let op dames en heren er staat weer nergens dat het om kilo's gewicht gaat!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 11:02

Dan jullie wel voor alle tips. Ik grijp terug naar mijn Engelse 'dressuurtalenten'. Wel met zo min mogelijk teugeldruk. Heb zelf ook wel eens een lesje van Antoin de Bodt gehad, dus daar heb ik ook nog wel wat aan!