geschikt endurance paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irisdewinter

geschikt endurance paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 19:29

Hallo iedereen!
Ik ben op zoek naar een paardje dat geschikt is voor de endurance-sport, liefst 1 die niet continu schrikt en wegrent voor niets. Snel, maar wel een nuchter karakter dus. Veel arabieren die te koop staan zijn echter al uitgebracht op de renbaan, wat me niet gunstig voor zn benen lijkt. Kan iemand mij advies geven over waar op te letten bij het kopen van een arabier, welk type arabier het meest geschikt is (Egyptisch/ Russisch/enz) en kan iemand me een bepalde fokker/ adres of paardje dat te koop staat aanraden? Niet-arabier mag ook.
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes, Iris
irisdewinter89@hotmail.com

Anoniem

Re: geschikt endurance paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:34

Vrijwel alle paarden met goede training zijn geschikt voor de endurance. Wat je het meeste ziet zijn ranke paarden die veel bodem pakken. Mijn paard heeft ook op de baan gelopen, draver welliswaar, met zijn benen heb ik nooit problemen gehad.

Waar je op moet letten is wat je zelf ook al aan geeft, een beetje nuchter paard, wat niet voor alles weg rent. Wat wil je zelf, een rank type of niet. Is hij makkelijk in de hand te houden? Uren in moeten houden lijkt me namelijk niks. En hoe voelt het als je er op zit, is er een beetje een klik, voelt het goed. Het is wel de bedoeling dat je er straks uren mee op gescheept zit, dan moet het wel klikken. En keuren lijkt me zeker voor zo'n paard erg belangrijk. Dit is ongveer wat ik belangrijk vind en waar ik denk ik op zou letten. Niet zo zeer bij arabieren. Hoop dat je er wat aan hebt.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:15

Een paard met ren-verleden hoeft niet per definitie versleten of slechte benen te hebben. In het buitenland (Rusland, Polen) worden vrijwel álle Arabieren één seizoen op de baan getest, om te kijken of ze ren-capaciteiten hebben. De mindere worden er simpel uitgefilterd. Zo hoeft een paard dat op de baan gelopen heeft helemaal niet meer dan pakweg 3 wedstrijden te hebben gelopen, en vaak pas ná een gedogen training. Ren-ervaring kan ook positief zijn in de Endurance.

Wel even rekening houden dat je normaal op- en af kan stappen bij ex-renpaarden.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:53

Je moet wel uitkijken. Sommige paarden worden al op 2jarige leeftijd uitgebracht. Ik vind dat persoonlijk te jong om dan al zo veel te belasten. Vaak krijgen ze daaar later wel last van.

Als ze 2 keer op de baan zijn geweest is het niet zo'n ramp maar ik zou zeker geen paard kopen die al meerdere jaren of races gelopen heeft.

En uit ervaring: De ene trainer is de andere niet!!
sommige trainers doen het rustig aan met de jonge paarden de andere zien alleen maar dollartekens en jagen ze over de kop.

Goeg kijken en je kan een heel leuk paard kopen.

Succes

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:49

ik raad je ook een draver aan
deze zijn vaak al heel veel gewend
nuchter in hun hoofd
en betaalbaar

wij zijn sinds 2 jaar bezig met het kleinschallig fokken met dravers x gangenpaarden
onze jongste is nu 2,5 en we zullen straks zien hoe hij het gaat doen

mijn oude merrie ylona d kwam van de baan, had gekoersd en was super nuchter in haar hoofd
nifty haar dochter heeft nooit gekoersd maar is eerder sloom dan loperig en helaas niet geschikt voor endurance door een blessure in het verleden
mira is een gek, die heeft kort op de baan gelopen maar is super heet en loperig
kortom of ze lang of kort op de baan gelopen hebben zegt niets...

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:02

Dravers zijn superbeesten, leuk voor de endurance, maar realiseer je dat een Draver nooit zo zal herstellen als een Arabier. Niet erg, voor de nationale wedstrijden, maar het hangt ervan waar je ambities liggen. Ik heb zelf bewust voor een Arabier gekozen, ondanks dat ik met mijn Draver klasse 4 heb gereden (internationaal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:08

Mijn draver heeft lang mee gelopen op redelijk hoog niveau. Hij is super nuchter en erg rustig.

Hij zou voor een draver heel snel herstellen. Tenminste de vet's hadden het niet van hem verwacht.Daar heb ik mazzel mee gehad. Maar nou rij ik klasse II, nog geen hoog niveau dus.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:01

Mijn arabier heeft 3 seizoenen op de renbaan gelopen. De reden dat hij niet meer terugkwam om te koersen (deed het goed namelijk) is omdat hij een peesblessure opliep tijdens een canter-galopje in training, en terug moest komen met 74kg handicap, en omdat hij op karakter loopt. Te groot risico dus want hij gaat door ondanks pijn die hij zou kunnen krijgen.
Ik heb hem compleet op de foto laten zetten en hij allemaal 1tjes! Menig dressuurpaard heeft dat niet Knipoog

Ik heb voordeel aan het feit dat hij op de baan gelopen heeft. Hij weet wat presteren betekend (hij geeft niet zomaar op), hij had een zeer goed (basis) conditie, hij kent de stress die erbij komt op een wedstrijd, en vooral heel belangrijk... cool in de kop!

Enige nadelen zijn dat hij niet ingehaald wil worden, maar daar wordt aan gewerkt, en dat hij trekt in de galop (ik kan hem wel de baas). Overigens is dat niet bij elke ex-renner zo... Ken er genoeg die van de renbaan komen en gewoon super braaf zijn. Je ziet veel ex-renners in de endurance.

Voor goede endurancepaarden kun je eens kijken www.nibblestarstables.com

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:17

mijn arabje komt ook van de baan. ik ga hem aankomend seizoen uitbrengen. en ik vind het geen nadeel tot nu toe.

er is nu juist ook een trend gaande dat endurance paarden ook op de baan getraind worden om snelheid te ontwikkelen.

maar let wel op, er zijn veel verschillende trainingstallen. ga voor een paard dat jou een goed gevoel geeft. en koop een paard voor de ambitie die je hebt.

"je koopt ook geen porsche voor de boodschappen"

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:19

Gerritje, heb jij Ben het trekken af kunnen leren of had Kim dat al gedaan? Ik weet namelijk dat hij heel sterk kon zijn tijdens de trainingen...

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:25

hij kan wel eens wat sterk worden. maar ik denk dat kim ook al aardig wat werk verricht had. hij wil wel eens zelf iets meer initiatief nemen. het lijkt dan net of hij aan het wachten is totdat hij af mag gaan. zo voelt het. maar ik heb er eigenlijk geen problemen mee en rij gewoon op een dubbelgebroken trensje.

wel moet je steeds erg consequent blijven. pas reed een vriendin er een stuk op en daar trok hij meteen aan de teugels.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:48

stephanie81 schreef:
Je moet wel uitkijken. Sommige paarden worden al op 2jarige leeftijd uitgebracht.

De Arabieren mogen in NL pas op 3-jarige leeftijd worden uitgebracht in de koers. Voor de Volbloeds zij er wel een aantal 2-jarigen koersen, maar erg veel zijn het er niet. En dan koersen ze alleen tegen leeftijdsgenoten en volgens mij alleen maar op de 1000 meter. (Dit wil overigens niet zeggen dat ik hier achter sta, het zijn slechts de feiten.)
Van Dravers weet ik niet of ze al op 2-jarige leeftijd uitgebracht mogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:30

Dravers worden als tweejarig al uit gebracht. Er zijn wel regels voor maar het fijne weet ik er niet van.

Mijn draver heeft heel lang op de baan gelopen. Tot zijn achtste waarschijnlijk, alleen voor ik hem kreeg heeft hij ongeveer een jaar voor een amateur gelopen volgens mij.

Ik merk er verder niks meer van, hij is behandelt voor zijn rug en word regelmatig na gekeken.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:53

hoi iris,

wat wil je precies in de endurance sport? wil je gewoon lekker klasse1 en 2 rijden of wil je ook naar klasse 3 en 4 en wellicht internationaal en een kader plaats??

ik denk dat je eerst een aantal zaken duidelijk moet hebben voordat je een paard kiest.

ik heb zelf jaren met Ucky (fjord) niet onverdienstelijk endurance gereden. hij was de eerste fjord die klasse 4 werd. en is altijd een groot voorbeeld geweest voor andere fjorden eigenaren. het was een leuke en leerzame tijd. maar mijn doel werd anders en toen ik er een arabier bij kon krijgen heb ik dat gedaan.

persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de wat steverige arabs. pools / rusisch.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:23

[quote="Alvaron]Van Dravers weet ik niet of ze al op 2-jarige leeftijd uitgebracht mogen worden.
[/quote]

Ja, maar met een max van 1x per 14 dagen en een maximale afstand van 1609 meter, de sprintafstand.