Pegaso zadel, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joske_vuran

Pegaso zadel, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:59

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, en ik ben ook al een tijdje geinteresseerd in endurance. Ik rijd op het moment nog M2 dressuur bij de pony's, maar in januari wordt ik 18, en om nu met mijn fjord tussen de paarden dressuur te gaan rijden op dat niveau, lijkt mij niks.. Nu wil ik graag de overgang gaan maken naar endurance, en naast endurance nog wel wat fjordenwedstrijden rijden.

Ik heb met mijn fjord al eens een recreatieve rit van 40 km op de veluwe uitgereden. Dit is ons allebei heel goed bevallen! Haha! In Wanroij wilde ik 2 weken geleden ook weer meedoen, maar helaas was ik zelf ziek. (flinke griep) Maar in het nieuwe seizoen wil ik toch gaan beginnen met endurance!

Ik ben ondertussen rustig aan het kijken naar verschillende endurance zadels, omdat je met een gewoon dressuurzadel toch beter geen hele lange ritten kunt maken ivm de drukverdeling. Tijdens Horse-event ben ik even bij de stand van equestor gaan kijken, omdat ik de podium zag liggen, en zo vanaf internet leek mij dat een heel leuk zadel! In het echt viel het me een beetje tegen, vooral omdat het mij heel hard leek zitten. (Ik heb het nog niet uitgeprobeerd hoor, maar zo zag het eruit) zeker naast het equestor pegaso zadel! Wauw, wat een zadel! Echt mooi, soepel leer, zag er harstikke goed uit! Ik heb nog wat informatie gevraagd aan de mevrouw van de stand, en ik werd eigenlijk steeds verliefder op het zadel! Ook is het een heel pluspunt dat het zadel is goedgekeurd voor dressuurwedstrijden!

Het enige wat eigenlijk een beetje tegenviel was de prijs. 1750 euro is toch een hoop geld voor een student.. Ik heb het geld ondertussen wel bijna bij elkaar (in de zomer fulltime gewerkt, nu nog in de weekenden) maar toch vindt ik het een hele investering.

Ik wil zowieso meerdere zadels uit gaan proberen voordat ik mijn beslissing neem, en ik wil nog eens een endurance rit rijden in het voorjaar, maar mijn vraag is: Wie van jullie heeft ervaring met het pegaso zadel, en hoe bevalt het? En wat zijn eventueel andere endurance zadels die ook goedgekeurd zijn voor dressuurwedstrijden? De massimo trail lijkt me ook wel iets, maar ik weet niet of die is goedgekeurd voor de dressuur.. Wat zijn jullie ervaringen met de massimo trail?

Lenneke_

Re: Pegaso zadel, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:42

Met de massimo mag je dressuur rijden.
Massimo's zijn heel geschikt voor bredere paarden. Ik vind het hele mooie zadels en ga er waarschijnlijk een kopen (zadelmaker komt dinsdag)

Carola heeft een pegaso

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:50

Je kan gerust op een dressuurzadel endurance rijden. De drukverdeling zal pas bij de hogere klassen misschien gaan spelen, alhoewel er volgens mij ook enduranceruiters in de hoogste klasse met normale dressuur- en veelzijdigheidszadels rijden.

Dus als je zadel wat je nu hebt, voorjullie allebei lekker zit op lange afstanden, kun je die ook gewoon houden. Uiteraard is het altijd leuk en prettig om een nieuw en super naar je wensen zadel te kopen Knipoog.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 06:57

Wij hebben op allebei onze paarden een pegaso liggen en het is echt een geweldig zadel. Aangezien we er behoorlijk veel kilometers mee maken heeft het wel al aardig wat slijtage opgelopen, maar dat ligt niet echt aan het zadel.

Voor mij persoonlijk is het nadeel dat het een beetje een breed zadel is (door de schouder- en rugvrijheid die het geeft aan het paard is de boom best breed) en ik juist een best smal bekken heb. Ik moest dus wel even wennen enzo, maar nu gaat het prima.

Maar als ik jou was zou ik eerst idd gewoon endurance gaan rijden met je dressuurzadel, wij reden al enkele jaren endurance en kregen pas last met de zadels toen we ruim over de 80 km grens heengingen. Voor klasse I en II hoef je in principe geen ander zadel erop te leggen, als het zadel maar goed ligt!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 10:55

Oke, bedankt voor de reacties Lachen Nog meer reacties zijn altijd welkom Lachen

Ik zou inderdaad kunnen beginnen met mijn dressuurzadel, en een ritje van 25-30km is ook wel vol te houden op mijn dressuurzadel, maar ik vind het zelf met lange ritten niet zo lekker zitten op het laatst. Plus het feit dat na die rit van 40km die ik toen heb gereden, mijn paard in de winter witte haren kreeg op zijn rug. Geen echte drukplekken (dit jaar heeft hij ze ook niet meer) maar het had iets te maken met de zuurstof daar ofzo.. Dat was dus niet goed. Daarna heb ik het zadel laten controleren en een beetje op laten vullen, maar ik ben toch wel een beetje uit op een ander zadel.

@Lenneke: Hoe is het bevallen met het uitproberen van het Massimo zadel?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:40

Heb hem nog steeds niet geprobeerd, er kwam steeds vanalles tussen (oa een hoefzweer) Dus nu komt hij morgen.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:03

Ik rij endurance met mijn fjord en heb de pegaso sport gehad, de uitvoering zonder zweetbladen. Inderdaad een heel mooi zadel maar helaas bleek deze toch niet lekker op mijn fjord te liggen en bleef na diverse keren aanpassen toch drukplekken geven, daarnaast waren er nog wat probleempje waardoor ik dit zadel uiteindelijk heb verkocht.
Ik rij nu met een massimo zadel en deze bevalt erg goed. De zit is meer dresuurmatig en dit zadel mag ook op dresuurwedstrijden gebruikt worden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:28

Jep, ik heb de pegaso! Bevalt echt uitstekend! Zeker omdat ik er heel lekker in kan zitten (met lange benen en bar slechte knieen) en omdat hij goed aanpasbaar is aan verschillende paarden, dat is echt in 3 tellen gebeurd.
Ik rijdt op 2 paarden intensief met dit zadel; mijn arabiertje Adventure (korte rug, en heel rond) en met de draver Kanway (rechtere rug), op beide paarden is dit zadel 100% passend te maken (Ad met 2 middelste pads als opvulling, bij kanway zonder opvulling).
De kwaliteit van het leer is top, ik gebruik hem nu toch al een jaar en nergens slijtage. Alleen de zitting zelf vond ik iets hard (met name op trektocht...) en daarom heb ik er een bontje over.
Nou, al met al ben ik verkocht aan dit zadel! En wil je hem zien / proberen, je bent altijd welkom.