[SGW] waarom worden jakkeraars beloond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

waarom worden jakkeraars beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 07:31

Wellicht is het hier al wel eens aan het bod geweest maar mijn vraag is de volgende.

Bij de tereinproef van de cros wordt een optimale tijd vastgesteld. Ik vind die tijd altijd behoorlijk pittig. Je moet precies die tijd rijden of 20 seconde sneller. Waarom krijgt iemand die zijn paard harder laat lopen meer de ruimte dan iemand die zijn paard wat meer spaart? Ik kan mij heel goed indenken dat je op hoger niveau je daardoor blijk geeft van de goede conditie die je hebt opgebouwd met je paard.
In de klassse B vind ik dat een heel ander verhaal. daar rijden voldoende mensen mee die zomaar voor de lol een keer starten. En er rijden er ook behoorlijk wat die als een gek aan het rondjakkeren zijn.
Als ik de regels mocht maken zou ik het tempo terug brengen in de B cross door de optimum tijd wat langer te maken en zou ik juist de mensen die onder die tijd zitten bestraffen en niet die mensen die daar iets boven zitten.
Op die manier zorg je ervoor dat mensen hun paard echt in beheersing moeten hebben voor ze starten in eenhogere klasse. (In de dressuur houden ze nu rekening met het jonge paard. Laat ze dat bij de cross ook maar doen)

Maargoed dat is dus mijn mening.
Wellicht zijn er goede argumenten voor de regels zoals die nu zijn opgesteld.
Ik hoor graag jullie mening hierover.

MJ_

Re: waarom worden jakkeraars beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 07:37

Hoi,

elke hogere klasse heeft snellere snelheidseisen. Dus in die zin wordt er al rekening mee gehouden. Die tijd in de B staat dus al veel ruimer dan de tijd in het Z.

Je kan in de B wel helemaal geen eis stellen, maar dan ben je als ruiter ook niet goed voorbereid op volgende klasses. Ik vind het wel logisch nu en het wordt mooi opgebouwd per klasse. Voor sommige paarden is zo'n tijd makkelijker te halen dan voor andere.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 07:47

miss_jumpy schreef:
Hoi,

elke hogere klasse heeft snellere snelheidseisen. Dus in die zin wordt er al rekening mee gehouden. Die tijd in de B staat dus al veel ruimer dan de tijd in het Z.

Je kan in de B wel helemaal geen eis stellen, maar dan ben je als ruiter ook niet goed voorbereid op volgende klasses. Ik vind het wel logisch nu en het wordt mooi opgebouwd per klasse. Voor sommige paarden is zo'n tijd makkelijker te halen dan voor andere.

Waar staat dan dan in de regelementen?

Tuurlijk moet je een grens stellen aan de maximum tijd. Maar zet dan gewoon twee tijdgrenzen 20 sec sneller en 20 sec langzamer bijvoorbeeld.

Werkelijk waar als je 20 seconde sneller bent dan heb je behoorlijk doorgejaagt

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:56

de snelheden staan in bijlage 3 van het reglement.
Meter/minuut:
B: 460
L: 480
M: 500
Z: 520

deze snelheden gelden voor de paarden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 14:59

Okay ik denk dat ik het dan wel begrijp.

Maar dan blijf ik het toch raar vinden dat je in een B parcours mensen eerder laat jakkeren goed laat springen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:14

nee vindt ik niet, want de tijd van de b vindt ik juist goed ruim gerekend. het is niet jakkeren.
ik vindt dit wel een goeie regel

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 15:21

Hoe kan het dan dat 10 van de 23 foutlozen buiten de tijd vallen. Das bijna de helft. Vind ik toch apart

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:40

oosterhoff schreef:
Hoe kan het dan dat 10 van de 23 foutlozen buiten de tijd vallen. Das bijna de helft. Vind ik toch apart

Hoe bedoel je dit? Te snel?

Het tempo in de B vind ik ook goed hoor, als je gaat jakkeren heb je echt veel tijdfouten aan je broek zitten.
Verder zitten er ook stijljury's in de cross voor de klasse B en die gaan jou ook echt geen 7 geven als je aan het racen bent en geen controle over je paard hebt, ook al gaat je paard overal makkelijk overheen (want dat gaat dan natuurlijk een keer fout).

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:46

Ik ben het niet met je eens oosterhoff. Ik vond de tijden in t B altijd goed te doen. Alleen toen we net begonnen hadden we er nog wat moeite mee maar dat ging al snel beter. Op t laatst in de B haalden we de optimale tijd heel gemakkelijk. Omdat ik toen aan t voorbereiden was voor t L is t dan ook wel fijn dat je ruim voor de optimale tijd in t B binnenkomt, omdat je in t L ook weer sneller moet. Dit heeft in mijn ogen niks met jakkeren te maken maar meer met n soort hoger niveau van training/ervaring.

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een cross fout gemeten wordt en dat de optimale tijd té ruim of juist té krap staat. Dat was dit jaar bv in t L in Ede. Daar kwam bijna iedereen tot wel 1 min. te vroeg binnen! Hier had men echter dus iets van 500 m te veel gemeten. Het verschilt nou eenmaal wel n beetje van wedstrijd tot wedstrijd vind ik. Sommige crossen hebben hun eigen moeilijkheid (bijv. veel bochten, smalle paadjes, berg op en berg af enz.) waardoor het voor combinaties die betere conditie en/of ervaring hebben makkerlijker is.

Zelf heb ik nou een heel seizoen in t L gereden en op t moment gaat t ons zo makkelijk af dat ik zelfs wel eens n stukje moet draven of stappen om niet té snel te zijn. Maar ik vind dit niet erg want na t NK moet ik M gaan starten en is het tempo dus ook weer hoger! En bovendien kan mijn paard t makkelijk aan, dus ik zou niet weten wat er mis mee zou zijn.

Ik zag trouwens in je profiel dat je al vaker gecrosst hebt, viel dit jou toen ook al zo op?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:20

Ik ben het niet met je eens. Iemand die jakkert (en daardoor meer dan 20 sec. te snel is) wordt juist afgestraft met 0.4 strafpunt per seconde te snel.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:21

Yep. Daar scoor je dus echt niet mee hoor!

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:23

het verschilt ook erg per cross of je de tijd kan halen. bijvoorbeeld in heino is het bijna niet te doen, die gaat alleen maar over smalle bospaadjes. maar bijvoorbeeld in neede zijn er weer veel combinaties veel te snel omdat die over weilanden gaat...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:27

Ik heb toen ik in de B reed met mijn paard hard aan de rem moeten trekken om niet te snel te zijn. De andere paarden die ik B gereden heb haalde eigenlijk altijd makkelijk de tijd.
460m/min is ook niet echt extreem hard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:32

Ik ben het in zoverre met je eens dat ik het netter zou vinden als die marge van 20 seconden rond de optimale tijd was, dus van 10 seconden te snel tot 10 seconden te langzaam, zodat je ook echt op de optimale tijd kunt finishen. Maar je hoeft zeker niet te jakkeren om op tijd binnen te komen in het B en L, als je gewoon vlot galoppeert en ook zorgt dat je na de landing meteen weer vlot weg bent, is het B tempo een eitje.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:55

Ik ben een klein beetje met je eens, maar als je je paard in nette conditie hebt is zonder te jakkeren de gemiddelde snelheid van 460 m/min makkelijk te halen. In sommige crossen zal dit idd wat moeilijk worden (voorbeeld Heino), maar dat ligt dan puur aan het terrein.
Over het algemeen vind ik het echt goed te doen.
Ook is naar mijn mening het tempo goed opgebouwd in de verschillende klassen.
Ik ben het er wel mee eens dat het eerlijker zou zijn om een aantal sec (varierend tussen 10 en 20) boven en onder de optimale tijd te stellen die zonder strafpunten geldt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 20:08

Sjaan schreef:
Ik ben een klein beetje met je eens, maar als je je paard in nette conditie hebt is zonder te jakkeren de gemiddelde snelheid van 460 m/min makkelijk te halen. In sommige crossen zal dit idd wat moeilijk worden (voorbeeld Heino), maar dat ligt dan puur aan het terrein.
Over het algemeen vind ik het echt goed te doen.
Ook is naar mijn mening het tempo goed opgebouwd in de verschillende klassen.
Ik ben het er wel mee eens dat het eerlijker zou zijn om een aantal sec (varierend tussen 10 en 20) boven en onder de optimale tijd te stellen die zonder strafpunten geldt.

Dat is ook precies wat ik dus bedoel.
Het woord jakkeren zou ik misschien niet moeten gebruiken maar als je niet bekend bent met crossen en je gaat rekening houden met de tijd dan ga je dus eerder te hard van start dan te langzaam. Een gemiddelde tijd zou dus naar mijn mening inderdaat tussen de, 10 boven optimaal en de 10 onder optimaal, wel gunstiger zijn.
Het is niet dat ik mij zorgen maak om de tijd te halen maar als ik bij een cross sta te kijken dan wordt ik soms akelig van de B ruiters die echt als een gek door het terein gaan. In barchem was een dame die kwaad was op haar paard omdat hij 6 weigeringen had gehad. Die dame had vervolgens wel haar voorgangen ingehaald. Vind ik het toch onbegrijpelijk dat zoiemand niet halverwege uit de cross gehaald wordt.
het cijfer van de stijl vind ik kansloos. daar zie ik soms echt hele rare dingen staan.

andrea16
13 van de 23 ruiters die foutloos door de cros kwamen hadden geen tijdfouten. de rest hadden tijdfouten ivm te langzaam. er was er geen een te snel
Dat er geen een te snel is is natuurlijk gunstig als je kijkt naar mijn standpunt maar in diepenheim heb je gewoon veel banketstaaf bospaadjes en de bodem was erg zwaar.
Ofwel bijna de helft van de ruiters haalt de optimale rijd niet. (wellicht is die tijd dan dus niet zo netjes gesteld?)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:20

Niet iedereen die te snel is is aan het rondjakkeren. Mijn pony is heel snel en heeft een goede conditie. Ik kan hem best inhouden, maar ik vind het heel moeilijk om in te schatten of mijn tempo goed is. Mijn pony heb ik echt goed onder controle, maar omdat ik met andere pony's weinig ervaring heb opgedaan is dat best moeilijk.Volgend seizoen ga ik ook een crossklok kopen en dan ga ik er ook goed op letten.
Ik rijd overigens B en mijn pony heeft weleens in de L gestart.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:24

In mij mening word jakkeren tegenwoordig juist niet beloond. Voorheen was er geen beneden grens (de 20 sec onder ook strafpunten) in de tijd waar je binnen moest blijven. Alleen een optimale, erbinnen was 0 strafpunten er over werden strafpunten gerekend. Door het invoeren van de beneden grens word jakkeren juist afgestraft.

Of deze tijd altijd juist is kun je je natuurlijk afvragen. Er word al gezegt >> Ligt aan de cross (terrein) en je paard (groot/klein, conditie, galop die hij heeft) of voor jou die optimale tijd goed te halen is. Doorgaans is de optimale tijd (x aantal m per minuut) goed en safe te halen. Immers is deze tijd al jaren vast gesteld. En staat eigenlijk voor de beste tijd die je rijden kan, daarboven is te langzaam, er onder te snel (wat tegenwoordig afgestraft word met de beneden grens)

We zijn uiteraard een uithoudingsproef aan het rijden. Van iedereen die mee doet hoor je te verwachten dat zei het beste met hun paard voor hebben. Daarnaaster verstandig mee om kunnen en zullen gaan. En dus zelf bepalen wat hun paard aan kan en hoe ze moeten rijden om alles heel en gezond aan de finish te brengen

btw ik was niewsgierig over de tijd van het springparcours. Daar geld 350m/per min als tijd. Aangezien je daar een kleinere ruimte hebt en meer beheersing moet hebben vind ik het tempo voor de cross nog niet zo gek.. daar kun je je paard meer laten galopperen en veel meer meters halen (per min) dan in een crappe springtuin.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 06:44

wat is een crappe springtuin? Tong uitsteken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 07:35

De argumenten over het hoe en waarom daar ben ik het nu wel mee eens.
Maar dan mijn vraag. waarom halen ze die jakkeraars (heb even nagekeken wie het waren en die hebben ook gewoon veel springfouten in de cross) er niet tussentijds uit? Dat is echt levens gevaarlijk. mensen die bijna achter op de lepel zitten in een volle rengalop met een paard met de oren plat in de nek en de staart tussen de benen. Echt onbegrijpelijk. Die zie je dan een weigering maken op een hindernis, vervolgens drie rondjes om die hindernis heel racen, zonder enige beheersing en bij toeval krijgen ze hem dan toch over de hindernis heen (nog steeds in de rengalop). Werkelijk onverantwoord.
Je ziet ze zelfs al in het springparcours. Zelfs daar kunnen ze dan hun paard/pony niet onder controle rijden en moeten ze na de laatste hindernis eerst drie rondjes touren voor ze hun paard weer enigzins in de hoek tot stilstand kunnen brengen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:19

ik heb het eigenlijk nog nooit zo extreem gezien Oosterhoff...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:25

Dat heb ik ook nog nooit gezien.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 08:30

Katja schreef:
Dat heb ik ook nog nooit gezien.

Tja ik dus al wel een aantal keer. In barchem was het wel het toppunt
En het valt me dus ook op dat ik het steeds vaker zie. Met name dus in de B cross

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:46

hmmm in t L heb ik t dit jaar eigenlijk helemaal niet gezien. Misschien is t toch n 'B-probleem'... Sigaar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:23

Ik heb het in het B ook nooit gezien, wel in de oefencrossen.