[WN] Voervraagje voor ½ paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Voervraagje voor ½ paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 11:20

Hallo,

Zoals de meeste van jullie wel weten heb ik een Paint x haflinger jaarling hengst.
Volgende week komt hij weer op stal na een half jaar weidegang.

Nu is mijn vraag, wat moet ik hem naast onbeperkt ruwvoer gaan voeren..
Want hij heeft namelijk een klein probleempje met zijn knieen, op de momenten dat hij snel groeid slaat zijn rechterachterknie op slot.

Waar ik woon (opfokbedrijf) voeren ze de jonge paarden grasbrok en haver...nu weet ik niet of ik dat mijn paardje wel moet geven met het oog op de groei.

Hebben jullie ideeen? of vinden jullie dat grasbrok en haver juist goed is?

Groetjes Angela

hobbelheks

Re: Voervraagje voor ½ paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:52

waraom probeer je het niet met aura koeken van pavo, zit niet de energie wel de vitamines en mineralen in Lachen
www.pavo.nl

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:16

waar vind ik dat op de site?
ik vind het namelijk nog wat vaag dat hele koeken-gedoe...maar ik ken het ook niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:23

Ik geef mijn jaarling 1 schep PAVO veulenbrok per dag. De veulenbrok kan gegeven worden tot ze 3 zijn en bevat een PODO component die belangrijk is voor botopbouw. Ik ben er wel tevreden over. Verder krijgt hij lekker veel hooi en natuurlijk t gras dat in de wei staat.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:05

nee dat zou ik juist een jong paard niet geven.
ik heb zelf een veulenopfok en veulens moeten met het oog op hun groei echt wel veulenbrok hebben.
in veulenbrok zitten alle bouwstoffen die de botten en spieren van een veulen nodig hebben.
het maakt niet zoveel uit welk merk je voert in alle veulenbrokken zitten die bouwstoffen vaak wordt er van het merk voer dat bij oudere paarden wordt gevoerd ook de veulenbrok gekocht omdat de smaak vaak overeenkomt met het voer dat ze op latere leeftijd krijgen.
op 1 jarige leeftijd krijgen ze een volwaardige brok omdat ze nog steeds in de groei zitten
zelf voer ik E zonder haver van Marstall maar het kan ook een pavobrok of subli etc. zijn als het maar een kracht voer is waar ze alle minerale uitkunnen halen die voor de groei nodig hebben
maar op grasbiks en haver zou ik mijn paard niet op laten groeien.
dat is meer een goedkopere manier van een paard voeren zonder naar de gezondheid van het paard te kijken.
en ja zorg dat hij voldoende ruwvoer krijgt en zoveel mogelijk weide gang want door te lopen activeren en groeien ook zijn spieren en het is goed voor de bot opbouw

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 18:38

bedankt voor de tips!

Ik hou hem voorlopig net als vorig jaar op PAVO veulenbrok
Ik wilde het graag weten omdat hij anders gewoon met de andere paarden kon mee eten maar dat doen we dan dus maar niet.

Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:35

(Veel) haver voor zo'n jong paard is idd geen goed idee. Paarden gaan daar te snel van groeien en kunnen dan problemen krijgen met hun gewrichten. Ik heb daar een goed artikel over, mocht je daarin geinteresseerd zijn. Pm me maar even als je dat wilt hebben. Grasbrok ken ik niet.

Ben momenteel ook erg bezig met (veulen)voer, omdat ik op het punt sta mijn veulen af te spenen. Gevoelsmatig ben ik geneigd het speciale veulenvoer te kopen, maar als ik daar eens goed over nadenk is dat eigenlijk helemaal niet logisch. Ik weet dat je niet te veel mag vergelijken, maar een kind geef je ook niet anders te eten dan een volwassene. Alles wat je er extra instopt hoeft niet per se positief te zijn; overdaad schaadt soms.

Wat in de opfok vaak beweerd wordt: het paard "schraal" houden, is wellicht ook niet zo'n goed idee. Het principe daarachter is dat een paard genoeg kan halen uit hooi/kuil en gras. Met de eenzijdige grassoorten die wij hier hebben zou ik er niet vanuit gaan dat een paard daar alles uit kan halen.

Een gulden middenweg lijkt me dus verstandig Lachen.

PS: Wat houdt het PODO concept overigens in (ben daar niet zo in thuis)?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:24

Alle ervaring met kinderen heb ik ook niet Mac maar kinderen mogen in het begin ook niet alles eten, of bv gepureerd eten. Zijn er bepaalde stoffen die je kinderen juist extra/juist geeft voor de groei. En nee, de vergelijking mens tov paard zou ik idd niet maken.

Hier vind je meer over PodoConcept

Ik voer mijn veulens een goeie veulenmueslie (Marstall) en geen supplementen bij, dat vind ik onzin bij een goed voer en een gezond veulen/paard.

BlazingBoots; kan het op slot schietende gewricht niet iets anders zijn dan alleen bij een snelle groei?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:40

Misschien de fel bediscussieerde vergelijking maken met in het wild levende paarden (oeps, durf ik dat Clown ??), ipv met mensenkinderen? Daar zouden ze tot een maand of 9 leven op moedermelk in combinatie met gras/kruiden/schors etc. Daarna speent mams het veulen aan haar voet zelf af als het nieuwe veulen zich aankondigt. Dat is de algemeen geaccepteerde theorie, toch? Daarop voortbordurende Vork zou je kunnen zeggen dat een veulen tot de 9e maand baat zou kunnen hebben bij een melkvervangend iets (Podo??) maar daarna over zou moeten naar een volwassenendieet.

Het wordt me van de Pavo site niet echt duidelijk wat Podo nou precies is en met welk veulendieet ze hebben vergeleken om tot die 40% verbetering te komen.

Oh jee, wat zijn we wetenschappelijk bezig vanmiddag Vork .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:06

Er is dacht ik ooit gelezen te hebben wetenschappelijk vastgelegd dat in de melk na een maand of2 niks meer zit wat een veulen echt "nodig" heeeft en dat het tot het afspenen (al dan niet op natuurlijke wijze) het melkdrinken puur voor psygische redenen is ipv fysieke. (sp?)

Ik zou zeker naast enkel hooi wel wat bijvoeren, maar tegenwoordig zijn er zoveel goede voersoorten dat het moeilijk kiezen is.

ik vraag me ook af of de knie probleem echt in rechtstreeks verband staat met het voer???

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 15:10

Ods schreef:

BlazingBoots; kan het op slot schietende gewricht niet iets anders zijn dan alleen bij een snelle groei?

Hij staat ook iets frans van achter...daar wordt aan gewerkt.
Het gaat gewoon goed nu hoor, maar ik wil voorkomen dat het weer mis gaat.
Ik wil gewoon qua voer het beste zodat het daar in ieder geval niet aan kan liggen.
Verder ga ik wel stap oefeningen met hem doen zodra hij thuis staat.

nogmaals, zijn knieprobleem is niet zo erg, ik wil alleen niet dat het weer erger wordt.

[edit] en wat krachtvoer betreft probeer ik hem vooral niet te veel te geven...het is echt voor 'erbij'..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 20:00

even een editje..

Ik zei dat ze bij de opfok grasbrok en haver voeren..
Is dus niet zo...
Het moet zijn veulenbrok en haver...valt mee dus. Knipoog

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 02:52

[hallo
je probleem komt me heel bekend voor
ik heb zelf een quarterxhaflinger/ijslander
mooie combinatie he.
de mijne had precies zelfde probleem met linker achter knie
maar ze is inmiddels 2.5 jaar en het probleem lijkt steeds minder te worden
eigenlijk geen last meer van.
het komt waarschijnlijk door de groeispurten die veulens hebben
wat voer betreft zou ik niet te arm voeren ivm botontwikkeling
probleem lost waarschijnlijk vanzelf op
veel weidegang ,weinig op stal is het beste
desnoods kan er bij geen verbetering altijd operatief wat aan gedaan worden
maar zal dit niet te snel doen
veel succes johan

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 11:48

dank je voor de reactie.
Ik heb mijn nu al ong. 3 maanden niet meer zien "knakken"..
Hij is gisteren bekapt en weer flink binnendoor gezet.
het lijkt erop dat het zich mooi oplost.

qua voer denk ik inderdaad dat je gelijk hebt.
Ik voer nu standaard gewoon PAVO-veulenbrok met als aanvulling en klein beetje luzernebrok (omdat mijn andere paard dat ook krijgt).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:12

Een losse knie, zoals ik dit mankement ken, komt vaker voor bij paarden in de groei. Zeker als ze hard groeien en de banden slap zijn wil de knieschijf wel eens verschuiven waardoor de knie op slot slaat, dan "knakt" het als de knieschijf weer op de juiste plaats schiet.
Ik betwijfel of het iets met voeren te maken heeft, maar het moet niet te lang duren.
Mijn jaarling voer ik 1 kg granenmix, met vitaminesupllement, 4 kg lucerne, een handje bietenpulp met zemelen en veel hooi en nu een paar wortelen erbij. Daar doet hij het uitstekend op.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:20

Ik weet ook zeker dat het voer niet de veroorzaker kan zijn, maar ik wil wel graag zeker weten dat hem in het voer aan niets ontbreekt.

Zijn knieen hebben nu al ongeveer 3 maanden niet geknakt...dus wat dat betreft lijkt het wel goed te zitten.