Súperrit met een roteinde, Nimondro in Wanroij.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jurga

Súperrit met een roteinde, Nimondro in Wanroij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 08:40

Eerder dit jaar hebben Nimo en ik ons endurancedebuut gemaakt op de Ginkelse heide. Wat was het gaaf en wat wilde ik graag nog een keer! Toen iemand mij vroeg of ik soms mee wilde naar Wanroij, hoefde ik daar dus niet over na te denken. Party!! (ik heb zelf geen vervoer)

Gister was het dus eindelijk zover. Rond zeven uur vertrokken van stal en op naar Wanroij. Paard stond heerlijk rustig op de trailer naast zijn rijmaatje en kwam dus lekker relaxed aan. In Wanroij aangekomen paarden afgeladen en bij de grooms achtergelaten. Aan gaan melden en na een tijdje op naar de voorbespreking.

Na de voorbespreking de paarden weer opgezocht en gaan voorkeuren. Ik vond het best spannend, maar dat bleek voor niets te zijn. Mooie waarden, hartslag 36 (!) en een A voor locomotie. Blij sms-je naar moeder en vriend: we mogen starten!

Starttijd aangevraagd, 11.00 uur exact. Rustig voorbereid en op naar de start. Paarden waren niet al te overenthousiast, dus we konden zo wegrijden. Eerste deel van de rit ging super. Vrijwel alles aan een lang teugeltje gereden, niets geen geduw en getrek naar andere paarden toe: heerlijk! Op de groompunten ging het groomen ook al beter, we konden wat beter koelen, hij was gewoon erg braaf. Stapje, drafje, galopje, allemaal even moeiteloos. Heel wat anders dan het boscrosspaard zonder stuur en rem dat ik drie jaar terug op stal kreeg.

Toen kwam de P/A in zicht. Anderhalve km van tevoren gaan stappen, één km van tevoren ernaast gaan lopen. Net voor de P/A even plassen (dat had hij een x-aantal km's ervoor ook al gedaan, top!). Vorige wedstrijd was zijn hartslag op de P/A 64, waardoor ik 10 minuten kreeg, na het tellen ging hij staan plassen, dat was dus jammer. Nu dus niet. Hartslag 48 (!), dus we mochten weer door. Joepie! Party!!

Tweede deel van de rit weer zo ontspannen doorgereden, de finish kwam in zicht. Paard van mijn rijmaatje had 60 op P/A, dus we zijn nu 2 km voor de finish naast ons paard gesprongen. In de houtwal voor de finish er weer op en we hadden het gehaald!

Hartslag 56 op finish, ik helemaal blij, nog even nakeuren en we waren gewoon góed!!!

Maar ja, dat bleek dus te mooi gedacht. Ik stapte nog niet weg na het hartslag tellen, of mijn bijrijdster riep dat Nimo niet goed liep op linksachter. Ik had zoiets van: 'joh, beenbeschermers eraf, hoeven krabben, been afspoelen/zand eraf en het is over.' Na het afzadelen en been controleren bleek dat zijn broekspier erg veel pijn deed. Ik gaan stappen met hem, het werd wel iets beter, maar écht niet goed. Verdrietig

Ik ben dus naar de nakeuring gelopen, heb gemeld dat hij kreupel liep en hij is dus afgekeurd. Hij werd meteen op stal gezet, omdat ze vermoedden dat hij spierbevangen was. Ik geloofde daar eerlijk gezegd niets van. Hij kreeg een pijnstiller, omdat hij zich echt niet fijn voelde. Hij zou een nacht moeten blijven. Later weer controle door de DA, die eigenlijk ook wel zei dat het geen spierbevangenheid kon zijn, omdat hij maar één pijnlijke spier kon vinden.

Na een paar uur heeft de DA hem toch vrijgegeven mee naar huis te mogen, wat was ik daar blij mee. Hij is zó gestressed in vreemde omgeving, dus ik wilde hem eigenlijk niet achterlaten, want dat zou zijn LA-been ook geen goed doen. Paard dus op de trailer geladen, hij liep ondertussen al heel wat beter (hij had natuurlijk een pijnstiller gehad). Trailerrit ging net als de heenreis, lekker hooitjes knabbelen met Lotte. Thuis hebben we hem lekker in een schone box gezet, hij was blij weer bij zijn vriendjes te zijn.

Maar wat voel ik me nog steeds onzeker. Ik weet gewoon 100% zeker dat ik tijdens de rit geen enkele verkeerde pas heb gevoeld. Ik heb een superrit gereden met geweldige waardes, mijn gevoel over de rit is gewoon top. Maar die domper... Echt direct na de finish was het mis. Heeft hij dan gewoon als een bikkel voor me doorgelopen en heb ik het daarom niet gevoeld? Mogelijk, ik zie hem ervoor aan. Moet ook zeggen dat niemand onderweg iets gezien heeft, hij was ook zo blij en gaf absoluut geen centje pijn aan. Hij was gewoon 100% zichzelf.

Heb ik te gek gereden, hem overvraagd? Absoluut niet, daar ben ik zeker van. We hebben uiteindelijk de 37 km gereden in 11,01 km/u gemiddeld, exact ons streven. Daar ben ik dus ook heel trots op. Ik denk niet dat ik er veel aan heb kunnen doen, ik heb goed op mijn vriendje gepast, maar toch voel ik me heel l*llig. Hij had een paar weken voor de wedstrijd wel last van die broekspier, maar ik heb hem goed verzorgd en het was over, ik had geen reden niet te starten, kreeg ook netjes een A op de voorkeuring. Nimondro was gewoon topfit en had er zin in.

Kortom: ik heb een heel wisselend gevoel over de wedstrijd. Ik heb genoten van de rit, Nimo heeft geweldig gelopen, ik ben zo trots op hem. Maar echt heel blij ben ik niet, omdat ik het mezelf toch wel kwalijk neem, ik moet iets over het hoofd gezien hebben. Ben reuzeblij dat hij weer lekker thuis staat en ga zo even kijken hoe hij erbij staat. Vast als mijn vertrouwde Nimo, helemaal blij, mij aankijkend 'waarom kijk je nou zo?' Koe . Vond het heel vervelend dat iedereen zo op me heeft moeten wachten enzo, maar gelukkig snapte iedereen het wel.

Sjimmy, Kido, Ineke2 bedankt voor het groomen en het maken van de foto's, ben heel benieuwd! (Ik kan jullie vast foto's voorschotelen van een topfit paard, dus die komen ook nog wel.) En boven alles natuurlijk mijn rijmaatje dat ik met hem meemocht, ik ben ondanks het tegenvallende resultaat maar wat blij met de ervaring en heel trots op zijn tiende plek. Ja

Lenneke_

Re: Súperrit met een roteinde, Nimondro in Wanroij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:51

Hoi Ilona Haha!
Echt jammer van het einde, maar jullie hebben wel fijn gereden en dat is net zo belangrijk OK dan!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:51

Hij liep echt super en draafde telkend ook heeel mooi weg vanaf de groom punten.
Je heb het echt super gedaan!!!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:52

Mooi verslag Ilona!
Moeilijk te zeggen waar het nou aan gelegen heeft, maar als hij van te voren gewoon goed was, en dat blijkt ook wel uit de A op de voorkeuring, en je niets gemerkt hebt onderweg....
Ja, hoe had je het dan kúnnen weten.
Ja, hij had een poosje geleden last van zijn broekspier, blijkbaar was dat misschien nog nét niet genoeg over om 37 km te lopen.
Je weet het gewoon niet.
Het is in ieder geval te hopen dat het snel hersteld, en hou verder je heerlijke rit in gedachten!!!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:22

Wat een domper Ilona!
Heel jammer dat een mooie wedstrijd zó moet aflopen.
Gelukkig is het uiteindelijk wel redelijk vlot goed afgelopen, en konden jullie opweg naar huis.

Hoop dat je ventje weer snel 100% is.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:29

Wat jammer dat het aan het eind nog mis ging Ilona. Erg jammer, maar je hebt echt wel goed opgelet. Dit had je niet van te voren kunnen weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:30

Echt jammer van het einde na zo'n fijne rit Scheve mond
Hoe gaat het nu met hem, is hij al wat opgeknapt?

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:31

Hoi Ilona,

Maak je nu maar niet te veel zorgen over die broekspier. En vooral je niet teveel schuldig voelen. Hij kan zich tegen het eidnde wel verstapt hebben en als hij al eerder last van die broekspier heeft gehad is dat toch een kwetsbare plek eventjes die dan weer snel gekwetst wordt. Als mens heb je dat toch ook wel eens. Het is al heel goed dat je erover nadenkt. En er rekening meehoudt. Het kan nu mooi bijkomen en volgend jaar rijdt je een superseizoen omdat je nog beter op je paardje gaat letten.

Groetjes,
Sandra

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:36

Je kon er echt niks aan doen hoor Ilona, hij heeft ten slotte de rit super gelopen en op de voorkeuring heeft de DA niets aan hem gezien anders krijg je geen A'tje. Maar het is wel begrijpelijk dat je zo voelt hoor Ach gut

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:43

Ik begrijp je gevoel heel goed.Misschien heeft hij pas last gekregen vlak voor de finish en het pas gemerkt nadat hij even stilstond en weer verder moest stappen. Lekker warm houden die spier en eventueel een goede massage geven dan is ie vast snel weer goed! Ik heb gistern zelf ook genoten van de 27km echt een goede ervaring opgedaan helaas niet binnen de tijd, maar wel keurig uitgereden. Helaas een B op de nakeuring ze liep hem blootvoets en ze was een tikje gevoelig. Volgende keer toch maar hoefschoenen. Succes met je paard!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:18

Heel jammer. Kan me voorstellen dat je een dubbel gevoel hebt. Maar wel super dat de rit zo goed ging, toch?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:35

Wat vreselijk knudde dat je rit zo is afgelopen Ilona. Ik denk dat ze er zelf alles aan gedaan hebt en niet meer had kunnen doen. Je hebt het gewoon niet gevoeld. Ik hoop dat het snel beter met Nimondro gaat!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 11:51

Even een update: hij oogt vandaag super, is lekker aanhankelijk (heeft hij altijd als we samen zo bezig zijn geweest Lovers). Hij loopt nog wel kreupel in draf, maar in stap zie je niks. Hij trok ook nog even een galopje door de wei (niet eens heel beroerd, moest goed kijken). Heb bij de DA een paar spuiten Quadrisol opgehaald om hem nog een paar dagen te ondersteunen, dus het gaat wel goedkomen. Ja

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:54

Wat een naar einde van de rit Scheve mond. Kan me best voorstellen dat het wel even flink vreemd is als je de hele rit gewoon prima hebt gehad en dan direct na de finish ziet dat hij niet goed loopt Scheve mond.

Ik heb daar ook nog een halve dag rond gelopen, maar jullie niet gezien Haha!.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:58

He wat naar zeg...
zo'n einde na zo'n fijne rit!

Ik hoop voor je dat het mee valt en dat hij weer snel de oude is!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:14

ff een illustratie:
Afbeelding
En verder is het gewoon (*^&@#(
Ik heb ook écht niks aan 'm gezien Verdrietig Tot je wegstapte na het hartslag meten op de finish, dat ging écht slecht Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:48

Er stond een fris windje, op sommige momenten té fris en zeker op open veld, bijvoorbeeld op groomplaatsen waar je niet beschut stond. Dat kan al snel op de spieren slaan, zeker bij een paard dat warm is van het werken. Het kan ook best zijn dat die broekspier nog wat gevoelig was en dat er bij 'normaal' weer niets aan de hand zou zijn geweest, maar nu met dat frisse windje wel.

Ret kreeg op VG2 ook een opmerking over zijn broekspieren. Op het tweede rondje hadden we vrij vaak stilgestaan om te groomen. Ik heb hem vervolgens daar flink warm gemasseerd, bij de recheck was het al een stuk beter en bij de nakeuring kregen we een compliment van de DA omdat er niets geks meer te voelen was.

Nimo is vast snel weer oké en de volgende keer gewoon een extra dekentje voor het 'tochtgat' hangen. Knipoog

[Edit] Zoiets bedoel ik: KLIK

Mooi dat je iig fijn hebt gereden! Lachen

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:49

Sjimmy, supervette foto!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:11

De foto's van mijn eigen camera staan in dit topic: viewtopic.php?f=10&t=671759

De foto's die ik gemaakt heb met Sjimmy haar camera komen vast nog, hoewel ik zie er al een staan Haha!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:45

Heey Ilona,

Het is idd zo rot voor jullie!!
Wat een geweldige foto van jullie! Die blik van Nimondro *LOL* Hoe is het nu met hem??

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:53

Hij voelt zich prima, is even druk en flippy als anders. Liep ook beter dan gister gelukkig!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:18

Ooooh das fijn om te horen Ja
Nog knuffelig of niet? Tong uitsteken

*ff offtopic, nog goed thuis gekomen gister? Tong uitsteken*

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 19:29

*off-topic terug* Ja, heb het gered!

Hij vindt me nog steeds lief ja, behalve wanneer ik met de pijnstiller aankom, dat vindt hij niet zo nodig. Haha!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:35

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:26

Toch mooi dat het zo lekker gegaan is, dit soort dingen kunnen met van alles te maken hebben, hij komt er vast weer snel over heen, dit soort dingen kan je niet voorkomen.