[WN] diervriendelijke barrelrace

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yosan

diervriendelijke barrelrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 22:31

Ondanks dat er maar 2 deelnemers en 3 paarden meededen aan de barrelrace, vond ik dit toch best een heel spectakel, ik heb genoten en geschreeuwd.
Maar volgens mij kan de barrel op 2 verschillende manieren worden gereden.
Met een bit in de mond, met de kans dat je je paard heel erg in zijn mond trekt(niet dat Regina Gerrits dit deed hoor, ik vond dat zij haar paardjes prettig reed)
Maar je kunt hem ook rijden zoals Deborah haar Flash reed, gewoon op een halstertje.
Wat mij betreft mag dit ingevoerd worden, de deelnemers hebben dan ook geen kans dat ze hun paard hard in de mond te trekken.

Groetjes van Sandra

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: diervriendelijke barrelrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:40

je hebt op zich een point Yosan... maar als je met een halstertje maar hard genoeg trekt, kan je het neusbeen breken... het is een moeilijk "iets" deze stelling... ik ga dit topic eens in de gaten houden... ik hoop dat er reacties op zullen komen... Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:47

Ooh wij hebben dit een keer for the fun gedaan met kamp.
Zonder zadel en zonder hoofdstel, gewoon teugels aan het halster, was een erg geslaagde dag..

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:12

Banjer schreef:
je hebt op zich een point Yosan... maar als je met een halstertje maar hard genoeg trekt, kan je het neusbeen breken... het is een moeilijk "iets" deze stelling... ik ga dit topic eens in de gaten houden... ik hoop dat er reacties op zullen komen... Haha!

Ben het helemaal met je eens, zelfde dat mensen denken dat als je met en hackemore rijdt paardvriendelijk is, maar als er een onervaren ruiter te hard trekt kan je idd z'n neusbeentje breken. Huilen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:19

Volgens mij moet het wel helemaal zonder hoofdstel kunnen Ja
Zo moeilijk is dat pattern niet en na een paar keer weet je paard de weg. Westernrijden deed je toch op je zit en benen? Tong uitsteken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:18

Elles schreef:
Volgens mij moet het wel helemaal zonder hoofdstel kunnen Ja
Zo moeilijk is dat pattern niet en na een paar keer weet je paard de weg. Westernrijden deed je toch op je zit en benen? Tong uitsteken

Nou als ik het kan (toen die tijd met mijn eigenwijze super snelle heette welshje,) moet iedereen met een beetje ervaring dat zonder hoofdstel kunnen... Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:44

Ik denk dat dat neusbeen breken op zich wel mee valt, als je het halster doet op de plaats waar het hoort (neusriem 2 vingers onder het jukbeen) zit je gewoon op heel de neus en niet op het puntje.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:28

wat een gemier over dat trekken weer zeg...

ik ben echt geen barrel-expert, ik heb ook wel 1 hele keer in een les 3 keer een rondje ge-poepel-galopeert rond 3 staanders, maar als een paard barrelracen niet leuk vind dat gaat hij niet zo vlot, en dan ga je er toch ook geen wedstrijd op racen?
ik kan me voorstellen dat je in het heet van de strijd wat fanatieker bezig bent dan de toeschouwers leuk vinden, maar als je echt gaat 'raggen' ben je toch niet sneller? of ben ik nu erg naief?

zijn er trouwens foto's van met halstertje?
lijkt me leuk om te zien!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:08

moet je ff bij de foto's die pannekoek van het NK gemaakt heeft kijken.
Daar staan ze van het halstertje als van met bitje

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:16

allereerst kan je idd het neusbeen breken mits je per ongeluk te hard trekt aan het halster, ten eerste elles wil ik jou weleens zien zonder hoofdstel halster te rijden om de barrels met een rotgang...volgens mij wil jij mee eten in het ziekenhuis, waar is jou controle....
ik rij al ruim 8 jaar barrelrace 1 tot 2 keer per jaar als het uitgeschreven word.
en deborah weet echter zelf wel hoever zei kan gaan met haar paard...
ga je volgend jaar meedoen elles lijkt mij leuk een combinatie die zonder toeters en bellen start.......

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:32

De kans dat je met een stalhalster het neusbeen van een paard breekt lijkt mij nog altijd oneindig veel kleiner dan de kans dat je de onderkaak van een paard breekt met stangbit & kinketting - waar komt de grootste kracht uit voort???

Mijn voorkeur van optoming? Ik zie 10x liever het stalhalster + paard met de oortjes erop dan stangbit (mét neusriem Verdrietig ) + een paard met oren in de nek en opengesperde mond.... Scheve mond

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 07:29

Wat ik hier mee bedoel is dat je ook barrelraces ziet, waar de ruiter, doordat hij/zij nogal fanatiek is, niet maar aan zijn/haar paard denk, maar vreselijk aan de teugels en dan ook aan het bit trek, en dus in de mond van het paard.
Dan is het zo dat een stalhalster vele malen vriendelijker is.
En ik geloof niet dat je dan de neus van het paard zosnel breekt hoor.

Groetjes van Sandra

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:40

@Yosan Je bedoelt de ruiter is al om de ton, tewijl het paard nog niet in de bocht zit denk ik Haha!

PeppySan deed het netjes in de barrel evenals Regina.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:23

RGERRITS schreef:
ten eerste elles wil ik jou weleens zien zonder hoofdstel halster te rijden om de barrels met een rotgang...volgens mij wil jij mee eten in het ziekenhuis, waar is jou controle....
ga je volgend jaar meedoen elles lijkt mij leuk een combinatie die zonder toeters en bellen start.......

Ziekenhuiseten is niet lekker Helemaal niet als je het door een rietje moet opzuigen Clown
En daarnaast mag ik daar andermans paard niet aan wagen en -mocht ik ooit zelf in het bezit van een paard komen- zou ik mijn eigen er ook niet voor willen gebruiken. Ténzij ik het technisch helemaal onder controle kan krijgen, zodat ik niet ongecontroleerd hoef te scheuren en trekken, maar mijn paard kan helpen in de bochten en een fatsoenlijke vliegende galopwissel kan maken tussen de barrels. Als een kanonskogel van de laatste barrel naar de uitgang racen kunnen we allemaal.

Maar eerlijk gezegd heb ik barrelracen altijd al een zeer ongecontroleerde scheurpartij gevonden. Op de Western Experience (dacht ik) hebben ze ook een keer zo'n wedstrijd gehouden. Met zogenaamd "de beteren". Geen idee wie er daar gestart zijn, maar ze gingen allemaal als randdebielen door de ring. Ik heb niet 1 paard zien doen wat zou moeten bij de barrel: het gewicht op de achterhand gooien en dáárop kort rond de barrel draaien. Ze vlogen stuk voor stuk een gigantisch eind uit de bocht, waardoor de ruiters al hun gewicht op het bit moesten gooien om de schade nog een beetje te beperken. Sorry, maar dan vind ik het echt geen sport meer En helemaal jammer vond ik, dat dit wél weer voor groot publiek als "westernrijden" werd gepromoot.... Scheve mond

Mochten we dit als een serieus wedstrijdonderdeel gaan zien, zal er ook net zo voor getraind moeten worden als voor reining, horsemanship of pleasure. En er zijn geheid trainingsmethoden voor. Maar voor zover ik het nu gezien heb (en erover kan oordelen natuurlijk), wordt dat nog wel eens over het hoofd gezien.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:47

/edit (foutje)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:35

Ik weet niet of je wel eens de barrelrace in Amerika gezien hebt?? Deze paarden zijn echt niet op een halster te rijden.
EEn vriendin heeft een documentaire ver een Miss Rodeo gemaakt en net als op de NBA rodeo films/dvd's is te zien hoe de echte barrelrace paarden zich gedragen zodra ze staan te wachten voordat ze de ring ingaan.
Wat een geweld zeg!!! Dan ben je blij dat je een bit hebt.
In Amerika is de barrel-race een echte sport. Het enige onderdeel voor vrouwen in de Rodeo en er is veel geld in te verdienen..... Deze paarden zijn kneiterheet,niet te rijden zonder hoofdstel maar worden echt niet verkeerd behandeld tijdens de run. Juist door de verschillende hulpteugels die ze mogen / kunnen gebruiken kun je het paard ook beschermen....
Het is daar iets anders als in nederland.... hier zie ik het echt als een spelletje op de NK...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:47

HAHAHA bedoel niet de NBA maar de NFR natuurlijk !!!
Je kunt ook kijken op de site van de calgary stampede.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:20

Ik heb me weleens laten vertellen dat je een goed getraind barrelpaard naar wens "aan" en "uit" kunt zetten, en dat ze per definitie alleen maar heet zijn en kneiterhard gaan, hoeft dus niet zo te zijn.

Ik zou er zelf echter niet voor voelen, en mijn paarden daar ook niet aan wagen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:50

Nou, deze toppers uit Amerika zijn zodra ze klaar staan in de gang helemaal geflipt...hoe ze buiten zijn en thuis weet ik natuurlijk niet.
Maar veel gaan knoerthard om de tonnen met hu Tie-down erop maar er wordt niet gerukt, bekken open etc etc.

Heb de mijne een aantal jaar geleden gestart in de barrel.... geen goed plan, nu doe ik het al zo'n 7 jaar niet meer maar zet een paar tonnen neer en hij wordt heet....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:52

Toevallig stonden er in de laatste AQHA news twee foto's van kinderen van onder de 10 die aan een barrelrace meededen... me dunkt dat deze paarden dan wel redelijk te handelen zijn... maar wel erg geprogrameerd op de barrels, en dat het een kwestie is van 'blijven zitten!'. Ja

Als je er een apart paard voor hebt lijkt het me zeker gaaf, maar niet voor in NL, en niet voor 'erbij'....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:05

Als je hengst kan leren dat hij alleen macho mag zijn (dekken) als hij een bepaald hoofdstel in krijgt, dan moet het toch mogelijk zijn je paard te leren dat hij alleen 'los' mag rond de barrels als hij een bepaald hoofstel om heeft?
Over een jaartje of 5, als de basis er goed in zit, wil ik het wel proberen met Daintepaint Tong uitsteken
Krijgt Rom weer een beetje tegenstand bij de BS barrelrace Clown

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:09

Tuurlijk wel Ja
Maar hoe fanatiek wil je het aan gaan pakken? De barrelracers en pole-benders die ik gezien heb stonden echt te stuiteren bij de start... die waren echt bloedfanatiek... en gingen dus ook echt haaaaaard!
Niet in draf rond een paar tonnen zoals ik op een demo wel es gezien heb Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:18

Vroegah deden allroundruiters wel vaker gewoon de barrelrace en polebending (werd toen ook nog uitgeschreven in NL) mee. En dat ging gewoon hard (zie foto Willem Burgmeijer in oude doos topic, link in profiel)

Aan dat achterlijke tribunestampen en trommelen op de bakrand bij binnenkomst van het paard in de ring deed men toen nog niet. Beetje juichen en joelen ok, maar wie ooit bedacht heeft dat er zo'n achterlijke herrie gemaakt moet worden bij de barrelrace???

Een goed gereden barrelrace is een genot om te zien - en een sensatie om mee te maken! Ja
Ik heb het voorrecht ooit te hebben mogen barrelen op een paard dat het kunstje goed kende; dat ging hard!! - galop op de plaats voor de startlijn hoorde daar ook bij, maar het paard kwam ook weer heel snel na de finish weer tot rust.
Vroegah, toen quarters nog cool waren Cool Haha!
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 03-10-06 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:20

Ik ken trouwens een bokker die niet onverdienstelijk start in zowel de trail als barrelrace - met hetzelfde paard Lachen

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:22

Mijn eerste Quarter (wist ik veel Clown ) was een goed geprogrammeerde barrelracer, er voor gefokt zelfs. Kwam ik pas naderhand achter.

Had absoluut geen moeite met dit paard, tja, totdat ik eens een onderling wedstrijdje wilde proberen. Ze veranderde als een bliksemflits in een heet racegeval bij het opzadelen al. In de voorhal was ze gewoon weer rustig, maar toen de slagboom open ging, dacht ze héhé aan de bak en karren maar. Het was de bedoeling dat ze netjes binnenstapte en een paar meter verder over de brug zou stappen. Dat kon ze gewoon wel, niks aan de hand. Nu, daar had ik dus niet op gerekend, dus slagboom open, paard nam een enorme galop sprong en denderde in vol tempo over die (geliukkig behoorlijk brede) brug. Heb niks gedaan, alleen mijn adem ingehouden. Aan het eind van de bak was er dus eigenlijk niks meer (tonnen) dus daar kon ik ze weer normaal oppakken.
Ik heb haar eens een barrelrace laten lopen en ik heb toegekeken. Die had niks vergeten hoe ze was geprogrammeerd op de tonnen, huidna erom heen gedraaid. Op dat ogenblik heb ik van schrik alles uit mijn handen laten vallen, zo hard ging dat. Was super en na de run uit de bak was het gewoon were mijn normale coole quarter. Ook voor de rest was het een super paard, absoluut gehoorzaam en te vertrouwen en waarmee je gewoon lekker kon rijden, ook buitenritten maken. Alleen wedstrijden, nou nee heb ik maar gelaten met dat paard. Ik mocht maar 14 jaar van haar genieten.