[SGW] Oefencross niet altijd goede reclame voor SGW?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Oefencross niet altijd goede reclame voor SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 13:10

Nav een discussie elders op dit forum kwam de opmerking naar voor dat een Oefencross niet altijd een goede reclame is voor de SGW.

De drempel om in te schrijven is laag, geen startkaart nodig, iedereen met een paard kan zich inschrijven. Dat gaat meestal goed, maar soms zijn er ook excessen. Paarden die niet onder controle zijn, een slechte conditie hebben, bovenmatig zweep gebruik. Dit is geen goede reclame voor de SGW.

Maar dan, hoe zou je dit kunnen voorkomen?

Dat de hindernisrechters duidelijk aangeven wat er gebeurd bij een hindernis? Na afloop van de cross kan dan gekeken worden welke opmerkingen er staan en kunnen combinaties worden uitgesloten als er bijvoorbeeld bij 6 hindernissen staat "twee zweepslagen" gegeven.

Om officieel SGW te rijden is er toch een behoorlijke drempel: eerst winstpunt B dressuur, dan winstpunt B springen en dan komt pas de officiele SGW in zicht. Dat is een redelijk traject als je nog niet weet of jij of je paard deze tak van sport wel leuk vind. En dat traject zorgt er ook voor dat je de "slechte reclame kandidaten" er wel uit haalt.

En dat terwijl je voor een oefencross je gewoon direct kunt inschrijven. Goed, een oefencross kun je vergelijken met een onderlinge dressuurwedstrijd, oefenparcours met springen, kennismakingsklasse Endurance. Allemaal mogelijkheden om te kijken of de desbetreffende tak van sport je ligt en om alvast te oefenen voordat je voor echte punten gaat.

Misschien voor een oefencross toch een extra drempel inbouwen (juist omdat je om echt te mogen crossen ook al een weg moet hebben afgelegd)? Misschien voorafgaand aan de cross een springparcours van 70 centimeter waarvoor de gewone regels gelden? Te veel strafpunten op het parcours is niet starten in de cross?

En dan nog, ik ben een behoorlijke leek op het gebied van SGW. De fanatieke SGW-ers, wat zijn voor jullie dan de excessen? En hoe kan daar tegen opgetreden worden?

MJ_

Re: Oefencross niet altijd goede reclame voor SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:17

In de oefencross ook een stijlbeoordeling opnemen en de prijzen laten afhangen van de stijlcijfers zou misschien ook kunnen helpen.

En inderdaad, klein springparcours erbij is ook geen slecht idee denk ik.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:16

De stijlcijfers vind ik geen goed idee. Dan krijg je weer dat iemand die met een onervaren paard toch zijn paard goed door de cross heen rijdt toch een slecht punt krijgt. En iemand die meelift op een ervaren paard een goed punt.
Dan zie ik meer iets in voldoende of onvoldoende en dat niet bij de prijsuitreiking mee laten tellen. Maar verder heb je er niks aan, want de inschrijving blijft open.

Dat kleine springparcours lijkt me wel iets. Op max. dezelfde hoogte als in de cross.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:36

Nou ja, een jury moet eigenlijk wel het verschil kunnen zien tussen een kundige ruiters die een onervaren paard begeleidt of een onkundige ruiter die als een bezetene door het parcours gaat toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:51

jeutje zo heb ik er nooit over nagedacht. Imo vind ik het juist reclame voor het SGW, men kan proeven wat het nou eigenlijk is zo een terreinrit.

Excessen moeten natuurlijk afgestraft worden, dat is niet meer dan logisch...... OOK en ZEKER in de oefen.

Ik denk zomaar dat de hindernisrechters daar best streng in mogen zijn.

En als ruiter moet je denk ik kunnen concluderen dat als je jouw paard elke keer over de sprong moet slaan, dat dit niet is wat jouw paard ambieerd Haha!

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:59

miss_jumpy schreef:
Nou ja, een jury moet eigenlijk wel het verschil kunnen zien tussen een kundige ruiters die een onervaren paard begeleidt of een onkundige ruiter die als een bezetene door het parcours gaat toch?

Toch denk ik dat ze dat niet altijd zien, haha als je de uitslag bekijkt van Lisse dan zie je dat ik een 5 voor stijl heb gekregen Bloos Voor mij erg onduidelijk, ik had mooie afstanden op hindernissen en heb nergens mijn zweep gebruikt. Het enige wat er gebeurt is waardoor ik de stijlcijfers kan beoordelen is dat hij af en toe in draf viel en dat hij 3x omdraaide in mijn ogen duidelijk kenmerken voor een jong onervaren paard!!

Ik vind het een goed idee die stijlbeoordeling en mee te laten tellen in de eind uitslag!

Maar ik vraag me wel af wat de eisen zijn aan een stijljury, want volgens mij zijn die er niet op dit moment en dan hecht ik er ook niet zo veel waarde aan eigenlijk!Ik weet namelijk dat in etten leur ooit eens een hindernisjury heeft gestaan die een blauwe maandag een keer een cross hindernis heeft gesprongen en verder nooit crosst of springt!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:13

oh LOve, in mijn ogen ben jij juist een mooi voorbeeld van een ervaren ruiter met onervaren paard dus dit is dan wel het bewijs dat Scum gelijk heeft Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:20

En daar sluit ik me wel bij aan. Ik scoorde in Vlietlanden ook een 5,5 en zag de reden daar niet echt voor. Doet er niet zo, maar betekent wel dat ik niet zo kapot ben van stijlbeoordelingen.

IK denk dat een dressuurproefje een veel grotere selectie zou vormen eerlijk gezegd. IMO moet je toch al wel wat getraind hebben om in een oefencross te starten. De combinaties die ik in Ede zag, die nog niet eens uit de startbox kwamen, en op iedere hindernis 3 * stopten zijn IMO geen reclame voor de sport.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:13

ja misschien is dat ook wel weer een punt lielle!! In p'hage bij de ponys doen ze dat ook altijd. Eerst dressuur dan terreinrit.

Overigens was het natuurlijk wel frapant dat ik ruim de hoogste dressuurscore had maar het allerlaagste cijfer voor stijl in de cross!!!!

Mj: ja dus die stijlbeoordeling wordt in twijfel getrokken

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:30

ik vind die stijlbeoordeling ook een beetje vreemd af en toe. ik deel die mening van scum idd. met een jong paard zul je vaak lage cijfers halen, gewoon omdat ze nog ze dom doen af en toe!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:31

L0ve schreef:
Overigens was het natuurlijk wel frapant dat ik ruim de hoogste dressuurscore had maar het allerlaagste cijfer voor stijl in de cross!!!!

Oh, eigenlijk zou je dan wel eens behoefte hebben aan uitleg. Laat die stijljury dan eens vertellen hoe hij/zij tot dat cijfer is gekomen?!
Want ik sta er van te kijken dat jij zo'n laag cijfer hebt, hetzelfde geldt voor lielle in vlietland. Ik heb haar zien rijden, zag er gewoon goed uit.

Hm, zo te horen werken stijlcijfers nog niet zoals het hoort...

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:43

Lielle schreef:
De combinaties die ik in Ede zag, die nog niet eens uit de startbox kwamen, en op iedere hindernis 3 * stopten zijn IMO geen reclame voor de sport.

De vraag is of dit een dressuur matig probleem is, of een kwestie van vertrouwen / samenwerking ruiter en paard. Iemand kan toch een nette dressuurproef neerzetten, maar vervolgens niet uit de startbox komen. Ik ben het wel met je eens dat dat iig geen reclame is voor de sport!!
Een meetpunt voor vertrouwen en samenwerking: dat is nu eigenlijk ook in de cross.

Wat betreft de stijlbeoordeling: dat is ook een momentopname in de cross.
En als je met een stijlbeoordeling zou werken, dat is dat al tijdens de cross. Eigenlijk zou je bij de oefencrossen een selectie willen maken voordat ze de cross ingaan, toch?

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:55

miss_jumpy schreef:
L0ve schreef:

Oh, eigenlijk zou je dan wel eens behoefte hebben aan uitleg. Laat die stijljury dan eens vertellen hoe hij/zij tot dat cijfer is gekomen?!
Want ik sta er van te kijken dat jij zo'n laag cijfer hebt, hetzelfde geldt voor lielle in vlietland. Ik heb haar zien rijden, zag er gewoon goed uit.

Hm, zo te horen werken stijlcijfers nog niet zoals het hoort...

Ik zeg niet dat ik voor een 8 rijd, ik heb ook zo vaak een misafstand, zelfs nog met tino. Elke sprong is anders elke cross is anders. Maar ik weet wel wanneer ik een nette cross rijd en wanneer ik gewoon slecht heb gereden. Vooral in de B. Ik vond dat ik zaterdag echt heel netjes had gereden, zoals ik al eerde zei nette afstanden. Alleen soms wat problemen met tempo (paard heeft nog geen ijzers vind ik ook beetje eng in de bochten) en hij draaide een paar keer om voor de mensen.
Maar het water kreeg ik complimenten van de jury, omdat ik zo tegen mijn paard aan het praten was, en de enige was die hem er niet insloeg!!(mijn moeder stond daar toevallig!)

Maar sjuuleke geeft ook weer een belangrijk punt is de cross afhankelijk van hoe je je dressuurproef rijdt.
Misschien is het springparcours beter?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:02

Ik vind dat er inderdaad eisen gesteld mogen worden aan een oefencross. Een springparcours van tevoren vind ik een goed idee, omdat paarden in een springring vaak ook al wat heter worden en dan kun je meteen de rijkunsten van de ruiter beoordelen (zowel wat springhouding en stuurmanskunsten betreft)

Verder vind ik het systeem van Vlietland goed! Ruiters kunnen daar zelf kiezen of ze de hindernis willen nemen, zonder dat ze hem 'moeten' springen. ik denk dat je een hoop onnozele situaties hiermee kunt voorkomen.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:34

dat is in ede ook, mag je ook zelf weten of je een hindernis neemt. volgens mij is dat in elke oefencross.
over een paar weken rijd ik de nieuwe oefencross in broekland. daar krijg je punten voor elke sprong die je neemt. 10 punten als je hem in een keer doet, 7 als je 1 weigering hebt en 5 als je twee weigeringen hebt. wanneer je er langs heen rijdt krijg je 1 punt. ook zit er een verplicht stuk stappen in onderweg en moet je een keer een hek open en dicht maken... dat is natuurlijk ook een test of je je pony/paard onder controle hebt...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 12:41

Volgens mij kun je idd elke oefencross kiezen of je een sprong neemt of niet Lachen.

De mensen die daarin de verkeerde keuze nemen hou je daar mee niet tegen Lachen

[offtopic: in draf vallen en willen omdraaien is dus kenmerkend voor een onervaren paard? Dat raken we dus kwijt begrijp ik? Haha! Haha!]

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:20

L0ve schreef:
Toch denk ik dat ze dat niet altijd zien, haha als je de uitslag bekijkt van Lisse dan zie je dat ik een 5 voor stijl heb gekregen Bloos Voor mij erg onduidelijk, ik had mooie afstanden op hindernissen en heb nergens mijn zweep gebruikt. Het enige wat er gebeurt is waardoor ik de stijlcijfers kan beoordelen is dat hij af en toe in draf viel en dat hij 3x omdraaide in mijn ogen duidelijk kenmerken voor een jong onervaren paard!!

Dat bedoel ik dus. Bij een onervaren paard krijg je gewoon een 5 als je er wat meer aan moet rijden. Had Bitwise 2 jaar geleden in Chaam dus ook. Je moet dan toch ook kunnen zien dat die ruiter het onervaren paard toch goed er overheen krijgt?

En inderdaad, IN de cross is het te laat. De selectie moet vooraf gebeuren. Bij sommige crossen is er weleens de eis dat je B+1 dressuur moet zijn. Vind ik eigenlijk ook geen goed criterium.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:28

Apple schreef:
Volgens mij kun je idd elke oefencross kiezen of je een sprong neemt of niet Lachen.

De mensen die daarin de verkeerde keuze nemen hou je daar mee niet tegen Lachen

[offtopic: in draf vallen en willen omdraaien is dus kenmerkend voor een onervaren paard? Dat raken we dus kwijt begrijp ik? Haha! Haha!]

ik begrijp hem niet?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 13:31

Welk onderdeel begrijp je niet?

Over het in draf vallen en omdraaien? Dat doet mijn paard ook *LOL*. Bij Lisse al weer een stuk minder dan bij Vlietlanden Haha!.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:34

ja dat begrijp ik volkomen, ik zat er zelf op !!! Haha!
maar het zinnetje dat raken we dus kwijt begrijp ik niet?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 13:36

L0ve, je was mijn reactie aan het quoten *LOL*

Of bedoel je dat mensen de verkeerde beslissingen nemen ondanks dat er een alternatief is?

Wat ik bedoel, er wordt gezegd dat het in een oefencross voorkomt dat er mensen hun paard over hindernissen heen jagen, veel stops hebben, met zweep hun paard over de hindernis krijgen. Dat terwijl er bij elke hindernis een alternatief is.

Als iemand dus op zo'n manier door het parcours gaat dan is de keuze die gemaakt is om de sprong te nemen ipv het alternatief dus de verkeerde keuze.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:40

haha ja zag groen dacht eerst aan lielle die naam is ook groen, maar toen zag ik dat het jou quote was, heb het bericht al veranderd!

Neej ik snap hem al, jij bedoelde dat die trucjes die jou en ook mijn paardje toepassen in de cross met de tijd weer verdwijnen toch?(ik hoop ook dat het een kenmerk is van een jong onervaren paard, maar weet het natuurlijk niet zeker!!)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 13:45

Dat bedoel ik L0ve Haha! Haha!.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:48

haha gelukkig, kunnen we nu weer ontopic !!:D

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:30

Jiska schreef:
ik vind die stijlbeoordeling ook een beetje vreemd af en toe. ik deel die mening van scum idd. met een jong paard zul je vaak lage cijfers halen, gewoon omdat ze nog ze dom doen af en toe!

Toch zitten er ook wel goeie jury's tussen Knipoog
Bij de eerste cross voor mijn pony was alles natuurlijk doodeng en draaide hij in galop opeens 180 graden om Nagelbijten / Gniffelen
Ik bleef gelukkig zitten en hij bleef op de been. Maar op mijn briefje stond juist dat de amazone het erg goed opgelost had had 7's en 8'en Lachen

Even ter illustratie [het lijkt trouwens op de foto alsof ik best wel dichtbij de sprong was, maar dat was dus niet het geval]
Afbeelding