'Natuurlijke' conditie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

'Natuurlijke' conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 12:12

Wat ik me afvroeg; hoe zit het met paarden en hun 'natuurlijke' conditie?

Voorbeeld: een (endurance)rit van 30 kilometer. Fanatiek voor trainen (zoals voor langere afstanden, bijvoorbeeld), of zou het in principe, alle normale dagelijkse training en factoren meegenomen, ook zo te rijden zijn?

Uiteraard kun je door training het uithoudingsvermogen danig verbeteren en is de conditie van een jong paard waarschijnlijk wat minder. Maar gezien paarden van nature toch op hun voeten zijn aangewezen en ik de meesten fluitend een uurtje of wat zie lopen, vroeg ik me af of er iets bekend is over de nja... 'basisconditie'?

Anoniem

Re: 'Natuurlijke' conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:12

PP --> END.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:23

ik denk met de basisconditie dat je gerust een staprit kan doen van een of meerdere uren, met stukjes draf
maar ik denk niet dat ze een endurance zouden uitlopen, zonder schade
pas op, vorig jaar heb ik een rit gereden van 36 km, voornamelijk draf
mijn paard was getraind, maar er gingen een vriendin mee op de paarden van een kenis
2 dravers, hadden net 3 maand op stal gestaan (ja, zonder eruit te komen,helaas)
die hbeben die rit zonder problemen uitgelopen, maar echt gezond kan het niet zijn vrees ik.
maar ik denk dat en gemiddeld paard toch wel een halfuurtje rustig dressuren of buitenrit moet aankunnen.

misverstaan geloof ik:
ik denk dat je een rit van 30 km zo zeker kan uitrijden zonder problemen, mits je het paard de rust geeft, zie bovenstaand verhaal van de dravers die geen conditie hadden
ook mijn trekpaard heeft de 36 km zonder problemen uitgereden in een stevig draftempo.
was op dat moment ook drachtig (1 maand ofzo) en had de gwone piste conditie
spieren hebben wel een opdonder gehad, dus was de dag nadien vrij stijf, maar met weidegang en stapritje was dat opgelost.
de hoeven waren erger, daar ze geen eijzers had waren die wel serieus afgesleten, maar ook niet dramatisch

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:25

Het hangt enorm af van het ras. Een Arabier heeft - is mijn ervaring - een dusdanige basisconditie én een dusdanige basissnelheid in alle gangen dat hij met minimale training 3 uur achter elkaar kan draven (met regelmatige korte stappauzes) en dan met 10-11 km/h en een voldoende lage hartslag binnen kan komen, en dus een endurancerit van 30 km fluitend uit zal lopen.
Wil je datzelfde geintje met een Fjord of Haflinger doen (ik noem maar een voorbeeld), zal je meer moeten trainen. Hun hartslag herstelt langzamer, hun basisconditie is minder, met name uur na uur op snelheid doorlopen zit niet 'zomaar gratis' in deze rassen - daar moet je op trainen/aan werken. Uur na uur stappen is een ander verhaal, maar dan haal je de minimumsnelheid niet.
Even ter verduidelijking: ik heb met verschillende rassen ondertussen ervaring: Mijn Paso doet het allemaal zeker niet vanzelf. Ben nu 6 maanden aan het trainen, en een wedstrijd van 35 km haalt ze gewoonweg nog niet. Mijn jonge Arabier liep met 6 maanden training al een 60 km rit uit.

Vergeet tenslotte je eigen basisconditie niet! Uren achter elkaar draven is voor een ongetrainde ruiter óók een opgaaf. Lees de verslagen hier maar van de 'nieuwelingen'. En als je als vermoeide ruiter op een weinig getraind paard zit telt dat dubbel aan...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:50

Daarnaast heeft de omgeving natuurlijk ook een grote invloed. Staat je paard altijd in een wei met flinke heuvels dan traint hij zichzelf al meer dan een paard dat in de polder staat. Natuurlijk red je het alleen hier niet mee, maar het scheeld wel denk ik.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:00

Als je regelmatig eens een stevige rit van 2 à 3 uur rijd weet je toch wel of je paard een wedstrijd van 20 à 30 km aan kan. Meer is dat niet dat moet elk paard aan kunnen dat gezond is en regelmatig gereden wordt. Je moet natuurlijk geen wedstrijd met steile hellingen of zware ondergrond kiezen om te beginnen.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:19

als het paard in kwestie op de weide staat en een beetje aanleg heeft, zijn er inderdaad paarden die makkelijk zonder training een 30-km uitlopen, zelfs 60 km wedstrijden zonder bijna enige voorgaande training.

het grote probleem zit hem natuurlijk wel in de benen, als je opeens zonder training een 60-km wedstrijd gaat doen zonder opbouw, zul je heel snel een overbelast systeem krijgen, en dan komen er dikwijls andere problemen opduiken...

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:35

ongetraind 60km is natuurlijk niet goed maar het is nog steeds zo dat de meeste paarden blessures krijgen in de training.het is de juiste dosering van training en hersteltijd

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:15

Ibbel schreef:
Vergeet tenslotte je eigen basisconditie niet! Uren achter elkaar draven is voor een ongetrainde ruiter óók een opgaaf. Lees de verslagen hier maar van de 'nieuwelingen'. En als je als vermoeide ruiter op een weinig getraind paard zit telt dat dubbel aan...

En hier kan ik helaas over mee praten...
Ik starte mijn eerste klasse 2 en had super verzuurde kuiten na (en tijdens) de rit. Nu blijkt ook dat er andere factoren meespelen. Zoals niet op de bal van je voet rijden, en zeker niet met korte beugels.
DAar baal ik wel van, want ik kan absoluut niet met langere beugels rijden. Heb het proberen op te bouwen maar ik kan mijn benen dan niet onder controle houden. Ze slingeren dan alle kanten op helaas. Voor mij zit er niets anders op dat mijn kuiten zeer streng te trainen!

Sterker nog, zou ze liever nog korter doen, maar het ziet er nu al niet uit Schijnheilig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:24

Ik heb zo'n kleine trampoline gekocht. Daar spring ik nu elke dag op. Reken maar dat je daar moe van wordt Haha!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 17:31

Lenneke_ schreef:
Ik heb zo'n kleine trampoline gekocht. Daar spring ik nu elke dag op. Reken maar dat je daar moe van wordt Haha!

Dat is nog eens een goeie Tong uitsteken

Bedankt allemaal, voor de antwoorden! Ben weer een stukje wijzer geworden vandaag Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:22

Lenneke_ schreef:

Ik heb de tip gekregen om veel trappen te lopen en kikkersprongen te maken *hopen dat niemand je ziet springen Haha! *
juist om je kuitspieren sterker te maken.