dressuurrijden naast Endurance werkt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

dressuurrijden naast Endurance werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 11:32

Ik wil graag met mijn 2 paardjes endurance wedstrijden gaan rijden maar ook af en toe dressuurwedstrijden, kan dit?
Ik vraag me dit af omdat je met dressuur natuurlijk toe werkt naar verzameling en bij Endurance natuurlijk helemaal niet, daar wil je juist zoveel mogelijk grond nemen in alle gangen, hoe denk jullie hierover?

AnneOmie

Re: dressuurrijden naast Endurance werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:08

Tuurlijk kan dat, waarom niet Verward Het is toch goed voor de afwisseling! Je rijdt neem ik aan toch ook af een toe een buitenrit met je paard voor de afwisseling en ontspanning. Met endurance ga je alleen niet dressuurmatig door het bos Knipoog ik laat Omar op zijn eigen benen lopen aan een los teugeltje.

Mijn paard wordt ook dressuurmatig getraind en ik spring normaal gesproken ook 1x per week in de les met hem en daarnaast train ik hem buiten voor de endurance. Sowieso is (vind ik) dressuur de basis van alles. Omar wordt door mijn vriendin in de dressuur gestart. Ze zijn nu B met 7 winst uit 3 wedstrijden. Ik start hem zelf in de endurance.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:16

Uit een stuk uit Bit nummer 89(oktober 2002) over endurance met Yvonne van der Velde.

'Voor ruiters die naast endurance ook nog dressuur willen rijden of springen, is deze nieuwe manier van rijden lastig te combineren. De ene dag loopt het paard 'in de krul' en de volgende dag gaan de teugels weer los. Verwarring alom. Van der Velde heeft daar een simpele oplossing voor. "Ik reed zelf lange tijd dressuur naast endurance. Ik gebruikte een totaal verschillende optoming, een ander zadel en hoofdstel. Het paard wist op die manier precies wat we gingen doen. Zoiets pakken paarden heel snel op."'

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:51

Ik gebruik voor Omar idd een ander hoofdstel en bit voor endurance dan ik voor dressuur en springen gebruik Haha! Verder heb ik nog nooit gemerkt dat hij het niet zou snappen dat hij buiten aan een los teugeltje mag lopen en als ik in de bak rij met aanleuning moet lopen. Gelukkig is hij ook erg slim dus die link heeft hij snel gelegd Tong uitsteken Misschien snapt hij het al als hij mij met mijn blauwe cap aan ziet komen, die ik alleen met buitenrijden gebruik (met springen zwarte cap) Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:12

in de B en de L1 zal het verschil in gangen nog niet heel groot zijn maar hoger krijg je toch een groot verschil in training lijkt me. in dressuur rijd je terug en in Endurance enorm vooruit en ik vergelijk dit niet met een buitenrit, Endurance duurt een paar uur en een dressuurproef een minuut of 5

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:22

Tjsa qua wedstrijden kun je het gewoon niet vergelijken en idd een dressuurproef duurt ong. 5 min. en een gemiddelde klasse I toch al gauw zo'n 2,5 uur, ligt eraan hoe hard je rijdt. Ik weet dat er ook genoeg mensen zijn die endurance rijden op een paard wat ook z dressuur loopt dus ik zie er geen problemen in maar mijn paard loopt geen z dus ik zou het niet weten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:24

Het lijkt me nauwjuist voordelig om er naast ook nog te dressuren. Een dressuurpaard leerd zijn ruiter makkelijker te dragen waardoor het voor hem weer makkelijk word in een endurance wedstrijd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:44

In dit topic over aanleuning heb ik (en ook enkele andere enduranceruiters) een en ander geschreven over mijn visie op dressuur voor de endurance: viewtopic.php?p=17425171#p17425171 (vanaf dat bericht dus).

Je paard loopt tijdens een endurancewedstrijd idd niet in dezelfde houding als tijdens een dressuurmatige training. Maar tijdens een dressuurmatige training leert hij (en jij als ruiter) wel gebruik te maken van spieren die je voor endurance ook nodig hebt. En vergeet ook de gehoorzaamheid, soepelheid en gelijke bespiering aan beide kanten van het paard niet - allemaal zaken die voortvloeien uit goed dressuurmatig rijden (en/of longeren) en waar je profijt van hebt in de endurance.

Er zijn idd meerdere mensen die M-/Z-dressuur rijden met hun paard en daarnaast ook klasse 2 of hoger endurance rijden - of andersom. Haha!

Overigens zijn er ook mensen die naast dressuur ook springen en/of SGW rijden. Ook in bijvoorbeeld een crossparcours vraag je andere dingen van je paard dan tijdens een dressuurtraining of -proef: dan rijd je ook voorwaarts en niet verzameld. En ook dat gaat IMO prima samen met dressuurmatige training.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 07:46

Karin schreef:
Overigens zijn er ook mensen die naast dressuur ook springen en/of SGW rijden. Ook in bijvoorbeeld een crossparcours vraag je andere dingen van je paard dan tijdens een dressuurtraining of -proef: dan rijd je ook voorwaarts en niet verzameld. En ook dat gaat IMO prima samen met dressuurmatige training.

Ik ben ook voor gek verklaard omdat ik een Z2 dressuurpaard kocht en die eerst in de endurance ging starten Haha! . De echte dressuurprikkers begrijpen daar niets van... Maar wij beoeffenen dus ook beide disiplines. IMO een prima combi!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 08:29

oke ik zie zo als ik het allemaal lees ook in het andere topic dat ik ernaast gewoon kan dressuren en als iemand commentaar heeft laat ik ze gewoon lekker kletsen ik weet inmiddels beter Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:48

Ik rij nooit in de bak, maar die in het bos wel eens wat aan dressuur.
Vorige week hadden we een onderling dressuurwedstrijd. Het ging echt hartstikke goed. Anouar liep heerlijk, lekker ontspannen, mooi nagevelijk.
Alleen op de letter rijden en de figuren gingen iets minder mooi omdat we dat gewoon nooit oefenen. Maar dat vind ik ook niet belangrijk omdat we toch geen echte dressuurwedstrijden rijden.
Maar verder kan je endurance en dressuur denk ik prima combineren

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:26

sjorsie schreef:
oke ik zie zo als ik het allemaal lees ook in het andere topic dat ik ernaast gewoon kan dressuren en als iemand commentaar heeft laat ik ze gewoon lekker kletsen ik weet inmiddels beter Lachen

Jij hebt ´m gesnapt Clown

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:58

dressuur is de basis van alles. je moet je paard toch in balans hebben en soepel door heel zijn lijf.... Schijnheilig ik rijd echt niet meer dan 2x per week dresuur, omdat we dat beide toch wat minder vinden
Karrimh wordt ook in het springen uitgebracht en in de sgw OK dan! ik vind afwisseling erg belangrijk en vind dat je je paard daarmee fris in zijn hoofd houdt Go jij! Go jij!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:16

Uiteraard is Dressuur de basis, sterker, ik dan dat een paard met een goede dressuurbasis beter een klasse II uitloopt zonder extra training, dan een paard zonder dressuurbasis dat enkel getraind is op klasse II. Je komt je paard tegen zodra de afstanden langer worden. Een scheef paard loopt minder lekkker, komt stijf of stijver uit de wedstrijd, verzuur dop sommige spiergroepen, heeft een onregelmatige tred, etc etc. En dan heb ik het nog niet over wervelproblemen enzo.

Ik denk alleen wel dat Z2 en klasse IV niet samengaan. Dan gaan de spiergroepen elkaar in de weg zitten. Je kan geen dikke, korte spieren gebruiken in de kIV en andersom. Op een gegeven moment moet je keuzes maken.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:57

Ik ga met Nuta volgend jaar ook endurance starten, maar daarnaast blijf ik gewoon mijn dressuur en spring wedstrijden rijden! Lijkt me juist fijn voor de afwisseling!!!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:15

NaVy! schreef:
Ik denk alleen wel dat Z2 en klasse IV niet samengaan. Dan gaan de spiergroepen elkaar in de weg zitten. Je kan geen dikke, korte spieren gebruiken in de kIV en andersom. Op een gegeven moment moet je keuzes maken.

Ik kan me een Nederlands paard herinneren dat zowel Z2 dressuur was als Klasse IV endurance! Maar ik weet niet of ze echt tegelijk beoefend werden, of dat ze na dressuur nu overgestapt waren naar endurance.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 06:59

Klopt, en die ruiter zit ook op Bokt (is hier alleen niet zo actief). Voor zover ik weet reed ze de dressuurwedstrijden in het indoorseizoen, als er geen endurancewedstrijden waren. Dus wel naast elkaar, maar niet tegelijkertijd, zeg maar.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:44

Het gaat prima samen volgens mij, zeker tot middelmatig niveau.
En dat je niet verzameld rijdt vind ik onzin! In het bos tijdens een training rijdt ik altijd goed door de rug heen / nagevelijk / juiste tempo / goed rechtrichten / stelling in de bochten / goede activatie van de achterhand (ter verlichting van de voorhand) / enz.....
Endurance is dus NIET zo hard mogelijk door een bos crossen, maar rijden met verstand!!!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:06

Karin schreef:
Klopt, en die ruiter zit ook op Bokt (is hier alleen niet zo actief). Voor zover ik weet reed ze de dressuurwedstrijden in het indoorseizoen, als er geen endurancewedstrijden waren. Dus wel naast elkaar, maar niet tegelijkertijd, zeg maar.

Dit ga ik ook doen met mijn paard. Hij heeft al eens Z2 gelopen (niet met mij Haha! ). Maar ik ga hem starten in de dressuur en ik het Kootwijkkerbroek al gereden met hem. Hij vond het leuk....

maar ik wordt wel voor gek verklaard hoor door sommige mensen.... koop je een dressuurpaard, start je hem als eerste in de endurance Duivel Ik ben gek op dat soort reacties he....

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:10

[quote="Karin"]
Klopt, en die ruiter zit ook op Bokt (is hier alleen niet zo actief). Voor zover ik weet reed ze de dressuurwedstrijden in het indoorseizoen, als er geen endurancewedstrijden waren. Dus wel naast elkaar, maar niet tegelijkertijd, zeg maar.[/qoute]

Okeeee, ik heb niks gezegd Knipoog