ijzers nodig???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maartje123

ijzers nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 17:16

Ik wil met mijn pony endurance gaan rijden maar heeft ze dat hoefijzers voor nodig?
Ze heeft in het verleden wel op ijzers gestaan maar dat was niet zo een sucses ze kan regelmatig kreupel.

Ibbel

Re: ijzers nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:46

Of je paard ijzers nodig heeft ligt aan veel dingen: waar je traint (bos/onverharde weg of asfalt), hoeveel je traint, hoe goed de hoeven van je paard zijn. Het is iig niet reglementair verplicht of zo.

Het is niet per definitie zo dat je altijd ijzers nodig hebt, en het is niet per definitie zo dat je altijd zonder ijzers kunt rijden. Sommige wedstrijden gaan over stenig terrein, vooral die in het buitenland, en dan wordt rondom ijzers (of hoefschoenen) sterk aanbevolen of zelfs verplicht gesteld.
Er zijn echter zat ruiters die zonder ijzers zelfs klasse II of III rijden, zonder problemen. Zelf rijd ik met Gorino tot en met klasse II zonder, daarboven wordt het moeilijker voor hem. Achter heeft Gorino in principe geen ijzers (sowieso rijd ik met kunststof trouwens) maar voor de Drullerberg heb ik dat wel gedaan omdat dat werd aanbevolen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:30

Ah, hier.. Ik keek niet verder.. Sorry Bloos
Ik lees even mee Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:10

Ik rij zonder ijzers. Tot nu toe gaat het perfect. Maar omdat ik volgend jaar Zuid Limburg wil rijden en misschien een wedstrijdje in Belgie ofzo ga ik kijken voor hoefschoenen

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:26

Ik rijd ook (klasse 2) zonder ijzers, gaat bij Salty op zich prima ! Alleen wedstrijden als Groesbeek en inderdaad Z-Limburg beginnen we maar niet aan. Hoefschoenen en Salty gaan helaas niet zo geweldig samen...

Of het zonder ijzers kan, hangt ook van het paard af. Lachen