Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
conditie en spiergebruik zijn niet alles griebels schreef:Zweten betekend toch dat paarden dan hun warmte goed kwijt kunnen? Een paard wat een goede conditie heeft zou het dan toch minder snel warm krijgen? Lijkt mij dat dat wel weer een beetje met conditie te maken heeft.
Yvonniej schreef:ik denk dat je de conditie beter kan 'aflezen' aan de ademhaling en hartslag.
Mijn kwpn'er zweet niet erg maar heeft zijn aderen erg 'hoog' liggen. Terwijl mijn haflinger wel snel zweet, daarbij zijn de aderen niet zichtbaar.
Nina_rex schreef:griebels schreef:Zweten betekend toch dat paarden dan hun warmte goed kwijt kunnen? Een paard wat een goede conditie heeft zou het dan toch minder snel warm krijgen? Lijkt mij dat dat wel weer een beetje met conditie te maken heeft.
Ik snap de redenering niet helemaal.![]()
Zweten is inderdaad een manier om de warmte kwijt te kunnen. Paarden die veel zweten zijn daarmee dus misschien in het voordeel tov paarden die minder snel zweten. Maar het is niet zo dat paarden die ene goede conditie hebben ook meer gaan zweten.
Lenneke_ schreef:Door de wintervacht blijft het lichaam warmer en gaan ze dus eerder zweten om de warmte kwijt te raken. Als jij gaat hardlopen met een winterjas zul je ook eerder zweten dan dat je gaat hardlopen in je bikini. Maar dat zegt niks over je conditie.
Met die warme jas aan hou je het wel minder lang vol doordat het lichaam heel snel te warm wordt. Koelen (dmv zweten bijvoorbeeld) kost het lichaam ook energie.
Lenneke_ schreef:Maar paarden die niet snel zweten kunnen hun warmte misschien wel sneller kwijt zonder te zweten. Dus dan maakt het weer niet uit.
Paarden gaan zweten als ze het te warm krijgen, dus een paard dat (nog) niet zweet zou het dan nog wel niet warm genoeg hebben