[WN] 6 jarige paint merrie...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chippewa

6 jarige paint merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 22:40

Hallo,
Na een tijdje gestopt te zijn met mijn zoektocht naar een paint of quarter, heb ik er nu weer 1 op het oog.
Het is een 6 jarige merrie afstamming van San Hatchet....alle knopjes ziten erop en qua type ben ik dan ook verliefd
Het enige wat ik me afvraag, het paardje is qua verkeer en andere vreemde objecten niks gewend en schrikt dan ook van een hoop, geen explosie maar wel sprong opzij en blijven kijken. Kan je een 6 jarige merrie nog goed laten wennen aan het verkeer, groot en klein, vreemde situaties..of is die inprentings fase voorgoed voorbij.

Alvast bedankt
Jennifer

Francis

Re: 6 jarige paint merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:57

Kwestie van een vertouwensband opbouwen... ze zal misschien nooit echt 'supervrij' meer worden (hoewel dat ook nog zat wél kan) maar als je haar vertrouwen volledig weet te winnen, zal ze jou ook vertrouwen in 'levensgevaarlijke' situaties.
Maar dan moet je haar dat vertrouwen op een gegeven moment ook géven... dus niet bij voorbaat denken 'ze zal wel....' maar er op gaan vertrouwen dat ze jou vertrouwt...

Succes en mocht je haar kopen, véél plezier en welkom bij de kleurrijkste club in westernland!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 02:19

Mijn 16 jarige Quarter is ook erg kijkerig, maar van het verkeer schrikt ze echt niet, af en toe kan ze wel raar kijken naar landbouw plastic

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 06:25

Ik heb mijn merrie ook met 6 jaar gekregen en ben met haar gaan buitenrijden. Sommige dingen vond ze heel gewoon, andere doodeng en voor mij altijd verrassend. Ze draait zich dan om en je staat binnen notime ergens anders met een behoorlijk tempo. Ik vind dat een rot manier van schrikken....maar het went ook wel.... Knipoog Zo doet ze dat trouwens nog steeds en ze is nu 15.
Ons andere paard verstard en kijkt de kat uit de boom, veel veiliger.
Wat heel goed kan helpen is als ze dagelijks veel verkeer zien in het bijzijn van andere paarden, dus in een paddock of weiland langs een weg of met boerderijverkeer.
Altijd eerst samen met andere, makkelijke paarden naar buiten gaan, versterkt ook het zelfvertrouwen. Langzamerhand eens voorop en later iemand meenemen op de fiets met jou alleen+paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:40

Mijn pony was 7 toen ik haar kocht en die kon echt alleen maar gras eten, verder helemaal niks. Is helemaal goedgekomen, is totaal bomproof.

Chippewa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 11:36

Iedereen bedankt voor het meedenken...
Ik hoop dat we vanmiddag de koop rond kunnen maken, en dan ga ik haar ook gelijk aan iedereen voorstellen.
Ben 34 maar heb kriebels in mijn buik alsof ik een kind ben die naar de jamin gaat... Knipoog

Ga zeker met haar aan het werk, en dat vertrouwen gaat helemaal goed komen, het moet ook echt mijn maatje worden !

Groetjes Jennifer

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:43

Chippewa kriebels is echt normaal hoor

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:14

...en de eerste weken zweef je in de wolken!!!! Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:23

Margee ik zweef nog steeds in de wolken omdat ik een eigen paard heb en dat is inmiddels al 5 1/5 jaar zo

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:35

Mijn paard had alleen maar in de kudde op een grote vlakte gelopen in Canada t/m zijn 3,5 jr. en is kort onder de indruk geweest van zijn nieuwe situatie in Nederland en was hij springerig. Ik ben lekker veel met hem aan de hand gaan wandelen en o.a. laten grazen in een brede berm langs een heel drukke weg. Alle nieuwigheden waren verbazingwekkend snel bekend bij hem en tegenwoordig is hij heel stoer buiten. Ik zou kijken naar het karakter van het paard en als het goed zit tussen de oren (redelijk cool) dan zou ik vertrouwen hebben in een 6-jarige Jennifer.

Landbouwplastic, grappig dat je dat noemt Quincy, dat omzeilt hij wel graag met een ruime boog
Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe het vertrouwen te winnen bij dat zwarte spul. Met blauwe zeiltjes etc. heeft hij geen probleem. Ra ra

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:25

Thuis heb ik een keer en zeiltje op haar hoofd gelegd en dat vondt ze ook niet eng