[WN] Hokjesgeest vs. Western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hokjesgeest vs. Western

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:12

Hoi iedereen!

Dit soort topics zullen denk ik wel een eeuwige discussie blijven tussen Westernruiters vs. Engelse ruiters maar toch wil ik er even eentje openen.

Gisteren was ik in een Engelse ruitershop, gewoon leuk, even spulletjes kijken wat ze allemaal hebben. Ik sta beetje te praten met de verkoopster (heel leuk gesprek) en zij vraagt wat ik doe als ik ga paardrijden. Dus ik antwoord: Ik rijd western. Ik was nog niet klaar met het woord western of die vrouw had haar hoofd al weggedraaid en ging met andere dingen bezig. Ik stond daar dus ineens volkomen genegeerd: Verward Van een leuk gesprek naar koude stilte...omdat ik western rijd!!!

Dit is nu dus al de 2e keer dat ik als westernruiter met de nek word aangekeken zodra ik het woord western laat vallen. Een andere keer hier op bokt, was ik ook met iemand aan het praten toen ik te horen kreeg: Jullie 'soort' paardenmensen zijn mijn 'soort' paardenmensen niet. Dacht dat paardenmensen allemaal 1 liefde hadden en ik wist al zeker niet dat er zogenaamde 'soorten' waren. Mss onwetendheid van mij? Het zal wel weer de hokjesgeest zijn van de mensheid.

Maar ik leef voor paarden en wil ze op geen enkele manier pijn doen of wat dan ook. Voordat ik met western begon had ik geen idee van het feit dat er veel engelse ruiters zijn die de sport haten. Geen reden om te stoppen natuurlijk want daarvoor vind ik western veel te leuk Haha!

Maar waar komt die haat nu toch vandaan? Komt het mss door paardenbladen die eerder de zwarte kant van het trainen laten zien dan de goede? Laatst las ik in een oud blad: Geen plezier met Pleasure. En ik schrok van sommige Amerikaanse trainingsmethodes zoals ijzerdraad om het bit wikkelen etc. Maar dat betekent niet dat iedereen dat doet, het is maar een klein percentage wat niets om het paard geeft en deze manier gebruikt. Westernruiters rijden hun paarden te vroeg in, westernruiters hebben veel te scherpe bitten, westernruiters hebben veel te scherpe sporen, westernruiters etc etc, hoeveel keer ik deze dingen nu wel niet gehoord heb...

Zulke dingen bestaan toch ook in andere takken van de paardensport? Neem nu eens springen waarin sommige trainers met het barreren spijkers in de balken doen om zo het paard hoger te laten springen. Daarbij laten ze jaarlingen al over hoge hindenissen springen om te kijken of ze er aanleg voor hebben. En je hoort westernruiters toch ook niet klagen over je paard veel dieper dan normaal rijden en extra scherpe bitten gebruiken? Maar daarover word over gezegd: "Ja jammer dat het zo gebeurt, maar niet iedereen doet dat". En diep rijden word nu zelfs grotendeels geaccepteerd. Hoe komt het dan dat er bij de westernsport wel vanuit word gegaan dat iedere westernruiter deelneemt aan nare trainingsmethodes? En als je een andere tak beoefent dat men het dan allemaal door de vingers ziet? Of heb ik het nu allemaal bij het foute eind?

Dit is natuurlijk wel een gedeelte wijzen naar wat een ander 'fout' doet terwijl er ook mensen zijn in de westernsport ook nog genoeg gebeurd. Maar denken jullie dat western ook eens net zo geaccepteerd word als dressuur en springen?

Zo dat moest er even uit hoor want zeker dat van in die winkel zat me best dwars...

spatter

Re: Hokjesgeest vs. Western

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:29

ik kan je één tip geven
zeg de volgende keer niet dat je western rijdt, maar dat je aan amerikaanse dressuur doet
dan krijg je tijd om uit te leggen wat voor sport je doet en begin dan bij de leek met pleasure, trail en horsemanship en noem vooral het woord western niet Knipoog
ze krijgen dan een hele andere kijk op onze sport, tenminste mijn ervaring

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:36

Wij gaan in oktober een cursus "amerikaanse rijkunst" doen, dan reageren de mensen ook met "watte?" en dan krijg je inderdaad tijd om iets uit te leggen... misschien een tip? Vork

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:37

Ik vind het raar dat er zo gereageerd word eigenlijk. Iedereen mag toch lekker zelf doen wat hij wil. Nagelbijten / Gniffelen

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:40

Hoi,

ik moet zeggen dat ikzelf niet zoveel met de westernsport heb, puur omdat ik het zo van een afstand niet zo leuk vind (maar dat heb ik ook met springen op wedstrijdniveau, etc.) Idd wordt negen van de 10x de negatieve kant benadrukt, over hoe slecht het voor de spieren van het paard is, scherpe sporen, etc. maar ik heb een tijdje samen gereden met iemand die ook western reed en die zei dat de grote sporen voornamelijk voor de show zijn en wij (dressuurruiters) rijden toch ook wel met sporen met wieltjes.... het is de onkunde van mensen die het zielig maken, niet de soort sport!!!!

En idd worden in de dressuur- en spring wereld ook door sommige mensen methodes gebruikt die zeer paard-on-vriendelijk zijn, maar daar hoor je bijna niets over.

Erg jammer dat er zo op gereageerd wordt en een volgende keer zou je misschien eens kunnen vragen of je nu ineens minder bent..... Ben benieuwd wat er dan wordt geantwoord Lachen

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:44

Ik ben het idd ook al vaker tegengekomen.. Mensen die al gelijk hun vooroordeel al klaar hebben en niet meer willen luisteren waar we eigenlijk mee bezig zijn.

Die tip van de 'amerikaanse dressuur' rijden ga ik ook is proberen Lachen

Misschien is het een idee om iets dergelijks op PP te openen? Dan krijg je ook respons van engelse ruiters.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:53

lekker niks van aantrekken
het is hun kortzichtigheid niet de jouwe
kijk: jij staat wel in die engelse dressuurwinkel en zij niet in de westernshop

tsja en wat te denken van engelse bijzetteugels, pessoateugel, tiedemann, slofteugels, martingaal, gogue, chambon, halsverlengers, tonglepels, rollenbitten, etcetera, en wat nog meer eraan gehangen kan worden?

ik rijd dressuur, heb spaans zadel, heb westernhoofdstellen, heb dekens voor in de winter, geen schuilstal, maar 24 op 7 heerlijk buiten, ik kan koetsen als ik dat zou willen, ow ja ook nog een freestyle halster van parelli en de stick natuurlijk Bloos en ik ben nog een gehandicapte amazone ook, kortom alles wat niet klopt, en ik ben ook nog eens lekker eigenwijs, ook nog eens spiritueel, homeopatisch, gebruik bachjes, fytotherapie en kruiden, heb ook biosensor, kan vragen stellen aan mijn paarden, dus ik ben knettergek, maar:
BOVENAL ZIJN MIJN PAARDJES GEZÓND!!!

ik rijd op een newforest met niks anders dan hoofdstel en zadel en ze doet het super, mijn arabje ook, dus whatever

DOE WAT JE WIL EN DOE DATGENE WAT NODIG IS: WANNEER JE AAN ALLE VOORWAARDEN VOLDOET, ZIJN JIJ EN JE PAARD GELUKKIG!

Door direct naar de bron te gaan, vinden we het helderste water.
Waarom zouden we dan drinken van het modderigste water
honderden kilometers van de oorsprong verwijderd.
Overzie waar jij en je dier niet bij de bron kan drinken,
waar het niet zijn wezenspecifieke behoeften kan vervullen.
Verander dit en het geluk
valt jou en je dier
gegarandeerd toe.
G. de Purucker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:00

Je hebt zeker gelijk, raar dat je gelijk genegeerd word maar toevallig las ik net dit topic.

is 2.5 jaar te jong om in te rijden?
En dan zegt iemand

bij western wordt het wel gedaan, maar zelf vind ik het te jong.
ik zou lekker nog minimaal een jaartje wachten met inrijden

Dat is toch behoorlijk vreemd. Denk dat mensen het zeggen die er totaal geen verstand van hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:11

Pure onwetendheid!! Voor iemand die in een winkel staat ook erg onproffessioneel en onbeschoft. Zij heeft een probleem. A hoort niet in een paardenzaak, want heeft dus niet de kennis. B hoort niet in een zaak, want kan niet met klanten omgaan.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:38

Ach troost je, andersom gebeurt precies hetzelfde ook hier op het westernforum van bokt en in westernzaken.
En waarom beats me, je hebt immers allemaal dezelfde hobby en dat is je paard (mag ik hopen).
Ik ben gewoon zo'n figuur wat niet in een hokje te plaatsen is, want net als ze me daarin geplant hebben stort ik me weer op een nieuwe of oude dicipline om daar weer eens tijd in te steken.
Dat je paard nagenoeg alle takken van de paardensport beheerst en leuk meekomt in de basis klassen wordt meteen gezien als mishandeling en maakt mij tot dierenbeul. Dzjees kan ik er wat aan doen dat het beest alles leuk vind en leuk oppikt, als ze aangeeft dat ze iets niet leuk vindt slaan we dat onderdeel gewoon lekker over. Haha! Niks moet maar ze mag alles.
Nu zijn we weer lekker western aan het rijden en aan het mennen maar wellicht gaan we ooit weer de dressuur oppakken.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:52

Nog een tip.......als ze vragen wát ik rij antwoord ik altijd met de opmerking 'paard', Cool . Domme vraag, domme opmerking Clown . Misschien toch eens naar een andere ruitersportzaak gaan waar ze wel normaal personeel hebben, Koe .........??

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:53

Misschien is het slimmer dit topic op een dressuurforum te zetten? Wij zijn het hier op het westernforum allemaal wel met je eens denk ik. Maar je vraag is meer gericht aan dressuurruiters en waarom ze een hekel hebben aan western. Zal mij benieuwen wat voor antwoorden er dan komen Haha!

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:41

Ik ben het wel met FlyingHigh eens over die domme vraag dom antwoord, doe ik ook altijd als ze over lassos beginnen of iets dergelijks, en verder maak ik me er niet meer druk om. Ik doe mijn ding, ben er serieus mee bezig, geniet op wedstrijden en rij elke week mijn les.
Wat anderen er over denken is niet belangrijk, de mensen om me heen, vrienden en familie, nemen me serieus, en verder zal het me worst wezen Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:48

Miss_Montana schreef:
Maar denken jullie dat western ook eens net zo geaccepteerd word als dressuur en springen?

Vind je dat belangrijk? Ik niet Cool

Als je een dialoog met de mensen aangaat kan het juist zeer verhelderend werken, maar ja, aan zulk onprofessioneel gedrag kun je natuurlijk niet doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:49

Daf schreef:
maar ik heb een tijdje samen gereden met iemand die ook western reed en die zei dat de grote sporen voornamelijk voor de show zijn

Pardon? Dan moet die "iemand" zich nog maar eens achter de oren krabben Knipoog
Sporen zijn niet voor de show, als je ze voor de show om hebt moet je ze af doen. Of er mee gaan line dancen Knipoog

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:00

Romkabouter schreef:
Daf schreef:
maar ik heb een tijdje samen gereden met iemand die ook western reed en die zei dat de grote sporen voornamelijk voor de show zijn

Pardon? Dan moet die "iemand" zich nog maar eens achter de oren krabben Knipoog
Sporen zijn niet voor de show, als je ze voor de show om hebt moet je ze af doen. Of er mee gaan line dancen Knipoog

Ik denk dat Daf hier doelt op de 'uitvoering' (vorm, maat, kleur, grootte) van de sporen. Bij het Engels rijden heb je vrij weinig keus in sporen. Bij western daarentegen heb je ontzettend veel soorten, maten, bewerkingen, kleuren,... Ook wat betreft de riempjes. En dat heeft in zekere zin wel met show te maken. Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:12

Toekie schreef:
Bij het Engels rijden heb je vrij weinig keus in sporen.

Ehmmm, dan zou ik eens gaan kijken bij een ons aller bekend paardenwinkelketen Haha!

Maar goed, het ozu idd kunnen dat ze het daarom heeft gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:39

Rk, sporen en linedance is volgens mij erg irritant, de hele tijd dat gestruikel Clown

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:44

Romkabouter schreef:
Toekie schreef:
Bij het Engels rijden heb je vrij weinig keus in sporen.

Ehmmm, dan zou ik eens gaan kijken bij een ons aller bekend paardenwinkelketen Haha!

Jaja, je snapt best wat ik bedoel. Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 07:47

Ik vind de reaktie wel meevallen eigenlijk. Misschien moest de verkoopster net iets anders doen of was er iets ofzo.
Het ligt ook aan je eigen opstelling. Er zijn ruiters ( in wat voor discipline dan ook) die bij voorbaat al direkt in de verdediging gaan en die zich aangevallen voelen. Ik zeg ook altijd gewoon dat ik paardrijd en dan merk je vanzelf wel of men meer wil weten. Bovendien pas ik ook niet in een hokje, mijn kont is te dik Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:41

De westernsport is relatief nieuw qua bekendheid. En onbekend maakt onbemind.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:14

haha ja zeggen ook wel eens wat de boer niet kent dat vreet hij niet!

Ik zorg er altijd voor dat als ze bij mij iets willen weten waarom ik iets doe of gebruik wat voor hun vreemd is ze altijd bij mij langs kunnen komen voor uitleg!
Dit werkt echt goed en zo zorg ervoor dat men meer begrip voor elkaar heeft!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:16

Tja.. en wij westernruiters doen niet aan hokjesgeest?
Lees er de topics maar op na. Over hoe slecht opgevoed engels gereden paarden zijn, of hoe zielig met al die druk in de mond, en hoe prachtig wij westernruiters wel niet rijden in vergelijking met... En dat ze in de engelse sport ook heel valse dingen doen, zodat het niet zo erg is als wij op onze tweejarige veel beter gespierde quarters gaan zitten... dat soort opmerkingen. Net zo stom als die in het bovenstaande voorbeeld. Maar dan andersom Haha!

Hokjesgeest is menselijk.
Een beetje dom misschien maar wel menselijk. Je kunt alleen maar proberen op te houden zo te denken. Wederzijds. En dat gaat alleen als je met elkaar communiceert, in plaats van over elkaar.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:08

Ik had het laatst in een ruitersportzaak. Voornamelijk engels, maar een heel klein hoekje western spullen.
Vroeg aan de verkoopster: Komen jullie aan huis zadels passen?
Welnee zegt ze, dat zadel knal je er op en past altijd.
Ik rij nu maar iets verder als ik wat nodig heb Haha!
Had geen zin een discussie met haar aan te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:40

Bedankt voor jullie reacties!

tones schreef:
Had geen zin een discussie met haar aan te gaan.

Dat had ik dus ook. Als iemand ineens geen interesse meer heeft dan heb ik ook altijd zo'n idee van laat dan maar. Ik ga niet meteen in de verdediging over zulke dingen omdat ik toch wel weet dat iedereen hun eigen idee heeft over bepaalde dingen. Maar het is een winkel waar ik normaal nooit kom. Ik zag toevalig de winkel en ging even naar binnen.

@Anya: Natuurlijk doen wij daar ook aan. Het is idd menselijk. Maar als ik met iemand praat maakt het mij echt niets uit wat hij doet al rijd hij/zij op een houten hobbelpaard. Zou wel vreemd zijn maargoed Tong uitsteken. Ik kap niet meteen het gesprek af als ik te horen krijg dat hij aan dressuur of weet ik veel wat doet. Zeker niet als ik al een tijdje sta te praten met diegene.

@Romkabouter: Op zich helemaal niet belangrijk nee. Maar wat mij opvalt is dat er zoveel meer vooroordelen zijn over western dan over andere paardensporten. En dat is iets wat ik erg jammer vind. Ik ben helemaal geen type dat door anderen maar altijd aardig gevonden moet worden dus ga ook niet snel een discussie aan om iemand ergens van te overtuigen. Zolang ik maar achter de dingen sta die ik doe ben ik Happy met mezelf Knipoog Maar het is imo gewoon raar om tot 2 keer toe afgewezen te worden omdat ik western rijd.

@NielsD: Dat is in feite het enige wat mensen die niet willen leren kennen van western. Alle paarden worden te vroeg ingereden volgens die mensen. Maar dat is helemaal niet waar. Er zijn zat mensen die hun paard met 3 jaar inrijden. En dat terwijl het vroeg inrijden in andere takken ook genoeg gebeurt.

Hahaha die over Amerikaanse rijkunst en dressuur ga ik zeker weten onthouden voor als ik nog eens zo'n iemand tegenkom Haha!

We moeten maar denken: Iemand die nooit van mening is veranderd heeft zelden iets geleerd.