[WN] western bijrijder moeilijk te vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

western bijrijder moeilijk te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 11:28

tijdje terug heb ik al een oproep geplaatst omdat ik graag een bijrijder zou willen voor mijn super QH merrie ivm tijdgebrek, echter ik krijg geen enkele reactie (ja van penny's die een verzorgpownie zoeken)
Zijn er nou zo weinig mensen in het midden van het land die western rijden en een paard zoeken om op te leren of door te rijden?

Het enige wat ik wil is dat men met gevoelige paarden om kan gaan en met veel gevoel dus niet rukken /plukken kan rijden. Als het klikt dan mogen ze alles met mn paard doen tot aan wedstrijden rijden toe. Heb zelf een trailer ter beschikking.
Wat doe ik fout? waar zitten die potentiële bijrijders??
De westernruiters hier met bijrijder, hoe heb je hem/haar gevonden?

Yessy

Re: western bijrijder moeilijk te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:38

Het viel mij achteraf eigenlijk heel erg mee. Ik zocht iemand voor ma-do, dus de moeilijkste dagen, en tegen betaling van de helft van de stalling. Omdat ik door de weeks op kamers zit vanwege studie was het anders niet te doen voor me, en m'n ouders weigerden en 300 euro en ook nog eens 300 euro kamerhuur op te hoesten (terecht ook Knipoog).
Maar een meisje bij mij op stal had vroeger western gereden (en daarvoor en erna dressuur), en die zag het wel zitten. Mooie leeftijd (half 20), verantwoordelijk, zelf een goede baan dus geen problemen met betaling etc.
Alleen ze moest dus wel van mij verplicht gaan lessen, maakte mij niet uit wat/waar/hoe, maar mijn paard is niet de makkelijkste en snapt niets van dressuurhulpen Lachen Inmiddels zijn we alweer een jaar verder en het gaat nog steeds super van beide kanten!

Dat is dus misschien ook een idee, iemand die nu geen westernruiter is, maar daar wel interesse in heeft en het dus wil leren. Er zijn nou eenmaal veel meer mensen die engels rijden dan western, en ze hangen niet allemaal aan de teugels en schoppen je paard aan eens stuk door (dat 'klemmen' wat trouwens bij de dressuur gebruikelijk is, je benen eraan houden, was er trouwens supersnel uit hier, dan gaat ze namelijk keihard rennen Haha!)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:42

het is zowiezo moeilijk een goede bijrijdster te vinden, helemaal als je buitenuit woont, en dat je dan een westernruiter opniveau zoekt, dat is best lastig idd..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:44

Hey cissy, jammer dat je niet in de buurt woont.Zijn er bij jullie in de buurt geen westernstallen waar je eventueel een briefje op zou kunnen hangen.Misschien komt daar meer animo op af, van beginnende westernruiters in spe tot westernruiters die niet de financieen hebben voor een eigen paard.
Succes verdere tips zou ik niet weten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:23

nee, helaas geen westernstallen hier in de buurt, vandaar de trailer Lachen

Ik zoek niet speciaal iemand op nivo, ik kan de geschikte ruiter ook zelf helpen met de juiste knoppen te vinden. Ik heb het idee dat engelse ruiters juist een grotere maat paard zoeken (en geen stomme e-pownie, ze moesten eens weten Lachen ) en er hier geen westernruiters wonen in deze uithoek.... Verward

Aan het paard ligt het niet, alle 'grote' trainers van NL vinden het een superbok, enkele zouden dr zelf wel willen hebben! Ze heeft talent zat! Ik zoek ook eigenlijk iemand die daar mee verder wil maar ik kan niet eens een 'simpele' bijrijder vinden dus een gemotiveerde wedstrijdruiter op nivo zal al helemaal niet meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:50

Ik heb gewoon een leuke knul uit een dressuurles benaderd of 'ie nou toch echt niet liever in een spijkerbroek wilde gaan rijden ipv in die maillot Haha! en dat pakte goed uit Tong uitsteken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:51

tja, maar de leuke knullen zijn hier nog zeldzamer dan westernruiters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:34

Had ook zomaar een leuke meid kunnen zijn, maar degene die ik graag zou willen heeft al een bijrijdpaardje.
Ik kwam er ook niet aan, tja, en dan moet je toch wat... Dan maar zelf opleiden. Voordeel is wel dat je ze dan in je eigen rijstijl western kunt leren rijden.
Bovendien vind ik het belangrijker dat de bijrijder dol is met het beestje dan dat 'ie super kan rijden, dus ik heb m'n wensenlijstje gewoon bijgesteld. Anders zit ik over tien jaar nog steeds zonder Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:36

Ach voor onze haf konden we niks vinden (bij zwolle) en voor mijn lieve (*kuch*)tinker kunnen we ook niemand vinden die het een beetje kan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-06 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:37

Ik heb een leuke meid benaderd die M2 springen/dressuur heeft gereden. Wel bewust in de leeftijdsklasse 25+

Daarna een spoedcursus NH en western gegeven (westernles geregeld). En we zijn allemaal super tevreden. Zij heeft goed aan het been zijnde fijne paarden. Ik heb een ruiter met een gevoelige hand een goede zit, die dat western aspect vanzelf steeds beter oppakt.

Kortom: kijk naar hoe die persoon met je paard(en) omgaat en of die persoon tenminste zitten kan (paard niet hindert). Die westernles komt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:44

En (vooral niet persoonlijk bedoeld) bedenk je ook wat je als eigenaar een bijrijder eigenlijk te bieden hebt. Als je een niet-fijn-doorgereden en tamelijk onopgevoed paard hebt staan, is het ook net effe wat moeilijker om iemand te vinden dan dat je een prettig opgevoed en goed (na) te rijden dier hebt...
Af en toe gewoon eens iemand laten plaatsnemen en laten voelen doet soms wonderen. Zeker als je een paardje hebt dat er niet 'attractief' uitziet, zoals mijn fjord.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:53

maar Sonja, ik heb juist het tegenovergestelde paardje Lachen super fijn te rijden (volgens Rieki, Mireille, Peter, Dave), bokt niet, is absoluut mensgericht maar ook heel gevoelig, ze heeft een beetje arabieren karakter.
Daarnaast is het ook een schoonheid om te zien en super lief.
Wat ik een bijrijder te bieden heb? Bovengenoemde schat en veel vrijheid mits de rijstijl en omgang klikt, wedstrijden clinics volgen geen probleem, ga je gang! zolang je maar wel op mn paardje past en er goed voor bent. Zo hoog zijn die eisen toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:54

Anya, de meeste mensen hebben geen zin om voor westernlessen te betalen, en wij gaan ook geen lessen betalen voor mensen die meestal na een paar maanden toch afhaken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:34

ik geef ze zelf wel les als het moet, stuk praktischer en heet het ook geen 'les' want wordt niet betaald... Lachen

titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:43

Ja, zo zou ik wel willen leren westernrijden, maar er word simpelweg geen westernles in de buurt gegeven.(of weet iemand iets in de buurt van Gouda;)) en mijn ouders willen ook niet een half uur met de auto moeten rijden om mij te brengen:(
Dus daar kan het ook aan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:46

cissy: Jij geeft die gene dan 'aanwijzingen' maar ik ben bijv nog een beginner dus dat heeft weinig zin. Het is toch een nadeel van western rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:51

wat bedoel je met nadeel van westernrijden?
ik kan heel best beginners les geven en mijn paard snapt ook de meeste engelse ruiters wel, dus dat is geen probleem. Mijn stalgenoten (allemaal engelse ruiters) stappen er ook wel eens op al is het alleen maar zodat ze zelf weer even met hun neus op hun eigen fouten worden gedrukt... Lachen binnenteugel rijden bijv of te weinig met benen rijden, erg grappig om te zien, maar ik zoek een structurele bijrijder en geen af en toe ruiter en de meesten hebben hun eigen paard om te rijden en geen tijd voor de mijne.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:55

Cissy, ik denk dat jij gewoon in de verkeerde provincie woont Ja

Ik kan namelijk nooit zo'n persoon + paard zoals jou vinden in mijn omgeving Lachen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:55

nielsd schreef:
Anya, de meeste mensen hebben geen zin om voor westernlessen te betalen, en wij gaan ook geen lessen betalen voor mensen die meestal na een paar maanden toch afhaken.

Ik laat ze zelf betalen NielsD. En het NH-deel doe ik zelf.
Moet wel, anders maakt mijn Lan de kachel aan met lieve bijrijder Haha! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:57

Dat als je geen les kan geven (door gebrek aan ervaring) al een westernruiter moet hebben die het kan. En die zijn moeilijk te vinden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:00

Ja maar Nielsd, jullie wonen ook wel een ietsepietsie in de rimboe Bloos Knipoog
(zei zij jaloers, want ik wil mijn paarden ook wel aan huis).
Minder mensen = minder potentiële bijrijders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:01

Nielsd: een "westernpaard" (en zeker in het beginnende stadium) is voor een nette "dressuurruiter" prima te rijden hoor. Maar ook jij hebt het nadeel (net als wij) dat je in een buitengebied woont, waar praktisch iedereen een paard beschikbaar heeft. En dan worden de krenten uit de pap gevist. Logisch, zou je zelf ook doen. En dan is een Tinker of Haflinger op beginners niveau simpelweg geen krent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:07

Sonja, ik zou graag voor mijn tinker een bijrijder willen maar geen engelse. Alles wat haar door mij en Johanna geleerd word, word er denk ik uitgereden door zo'n engelse ruiter.

En dat is idd een nadeel dat iedereen in onze omgeving wel een eigen paard heeft. ( we wonen op het platteland)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:27

Zolang je zelf oogkleppen ophebt, zul je nooit lekker om je heen kunnen kijken Niels.
Zie ook viewtopic.php?f=4&t=650772 . Werkt ook de andere kant op.

Lees ook mijn stukje over "wat heeft een eigenaar de bijrijder te bieden" nog eens. Is jouw tinker dan zo'n specifieke "westerntinker"? Heb je die sporen al verdiend? Knipoog Als Emmelske of Sandra/Rob dit zegt kan ik me er wat bij voorstellen. Maar ik denk dat de boots waar jij nu instapt je nog een ietsiepietsie te groot zijn op dit moment Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:33

Citaat:
Dat als je geen les kan geven (door gebrek aan ervaring) al een westernruiter moet hebben die het kan. En die zijn moeilijk te vinden.

ik rij al 30 jaar, daarvan al 12 jaar western dus ervaring genoeg om eventueel les te geven Lachen, ik zoek alleen maar een ruiter (met/zonder ervaring maakt me niet uit), zelfs die zijn niet eens te vinden....

ik ga nu weekend vieren (lekker vrij morgen, kantoorbokker) mocht iemand een bijrijder weten of willen zijn, maandag ben je de 1e!
prettig weekend!
Laatst bijgewerkt door cissy op 07-09-06 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt