Winterstop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Winterstop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:32

Katwijk is onze laatste wedstrijd. Oke, het duurt nog wel even, maar de tijd gaat zo snel.
Wat doen jullie van de winter?
Anouar gaat over 2 weken verhuizen naar een boerderij waar hij zomer en winter dag en nacht buiten kan. Ik wil hem na Katwijk eigelijk een welverdiende vakantie geven. Vroeger kreeg hij altijd in de zomer een vakantie van een maand ofzo. Hij vond dat heerlijk. Ik laat hem dan niet helemaal aan z'n lot over en kom wel elke dag even bij hem kijken. Maar verder niet rijden enzo.

Maar ik kan hem natuurlijk niet zomaar het land in gooien en zeggen 'zoek het maar uit'
Hoe doen jullie dat na het seizoen? Bouwen jullie het werk af en hoe doen jullie dat dan?
Kortom, alle tips voor de winter zijn welkom.

Match

Re: Winterstop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:59

Na de laatste wedstrijd bouwde ik het eerst een weekje ofzo af en daarna gaf ik haar 6 weken vakantie. Dus dan deed ik helemaal niets.
Daarna begon ik weer rustig met trainen.

salean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:46

Die van mij heeft niet echt vakantie maar hoeft ook niet gek veel te doen..
Gewoon een beetje rondhobbelen met koters op z'n ruggetje, lukt best.
Nu ben ik ook al een beetje aan het aftrainen omdat ik toch niet meer ga starten dit jaar,
ik doe nu nog een keer in de week een klein buitenritje en een paar keer per week lichte dressuur, gewoon een beetje losrijden...

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:19

Direct na de laatste wedstrijd gaat Ilonk op rust voor een week of 6, toen ik klasse I reed, en korte klasse II deed ik dat 4 weken. Ik bouwde nooit wat af, gewoon hup het land op en daar blijven (wat ze ook doet als ik wel train)
Dan weer rustig aan gaan rijden, beetje dressuur, gezellige klets ritten en daarna weer serieus aan de arbeid om de nodige basis km's te maken voor het jaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:15

Ik rijd op een laag pitje door, 1-2 per week ipv 2-3 per week. Paard loopt wel overdag buiten, 's nachts op stal.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:21

Liekie vind vakantie verschrikkelijk. Hij heeft nu met dat slechte weer en door drukte van mijzelf eigenlijk onbedoeld vakantie gehad. Hij wordt er sjaggie van als ik alleen ff kom om te voeren en een keer een borstel er overheen te halen.
Hij wil echt iets doen!
Dus Liekie krijgt geen vakantie, maar indd wel lekkere ontspannen ritjes.
Gisteren ben ik (doordat ik mijn singel thuis was vergeten) 1,5 zonder zadel gaan stappen. Dat doe ik dus niet meer hoor, doet zeer aan mijn kruis!! Boos!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:32

Tjo blijft gewoon aan het werk maar dan in andere diciplines, die doe ik geen plezier met vakantie. Lekker mennen en westernrijden tot volgend seizoen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 16:10

Anouar vind het heerlijk om lekker in de wei te staan en niks te moeten. Hij staat nu ook dag en nacht buiten. Als we gaan rijden vind hij het wel leuk, als we eenmaal in het bos zijn. Maar hij staat liever wat in de wei te lummelen met z'n vriendjes.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:32

dan zou ik hem zeker even vakantie geven. het ene paard heeft het wel nodig en het andere weer niet.
denk dat het er ook aan ligt wat je met je paard gedaan hebt zo in het seizoen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:22

Het is inderdaad afhankelijk van het paard. In principe rijd ik wel door, maar minder intensief. Meer rustige, korte ritjes en wat dressuurwerk. Bovendien heb ik nog geen binnenbak tot mijn beschikking dus bij slecht weer / vorst komt ze gewoon alleen maar in de wei te staan.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:24

Ilonk vind vakantie vreselijk, maar dat neemt niet weg dat het wel beter voor haar is (vind ik).

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:27

Nanza houdt niet van vakantie, maar in de winter doen we het wel rustiger aan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:27

Ret houdt ook niet van vakantie. Twee weken verplichte weiderust vindt hij prima, daarna wordt hij strontvervelend, gaat-ie extreem om aandacht vragen, wil hij mee als de andere paarden uit de wei worden gehaald... Dat is over zodra ik weer wat actiefs met hem ga doen (en nee, wandelen en poetsen is voor hem niet voldoende).

Vorig jaar met zijn blessure moest hij wel (toen berustte hij er na zo'n twee maanden in), na zijn laatste wedstrijd dit jaar (eind juli) heb ik hem twee weken volledig vrij gegeven en daarna ben ik twee weken lang om de dag een rustige rit (veel stapwerk) van 30-45 minuten gaan maken voordat ik weer echt met hem ging trainen richting wedstrijd in september.

Zo doe ik dat na de laatste wedstrijd van het seizoen ook (eind oktober): twee weken echt vrij, daarna op een laag pitje verder en geleidelijk aan weer wat meer, maar niet trainingsgericht. Korte ritten, langere ritten met veel stapwerk, wat dressuuroefeningen, af en toe eens longeren... Hij blijft wel aan het werk, maar niet zo gestructureerd en actief als in het wedstrijdseizoen. Ergens begin februari gaan we dan weer echt trainingsgericht bezig.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:31

Navy kreeg sinds we klasse III startte na het seizoen écht vrij. Dus vanaf eind oktober lekker niksen tot ong. januari. Wel wat rustige stapritjes, keertje dressuren, maar hooguit 1x per week.

Dit jaar wat anders met die peesblessure; even kijken hoe dat zich ontwikkeld. Sam heeft net een vakantie van 4 maanden achter de rug, dus als de koop doorgaat ga ik met hem juist beginnen met trainen in de winter.

Ze staan wel 24/7 buiten met inloopstal.