[WN] Wie is momenteel zijn westernpaard aan het beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Wie is momenteel zijn westernpaard aan het beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 14:56

Ik ben nu bijna een jaar bezig met mijn merrie, van helemaal niks begonnen. Toen ik haar kocht stond ze nog op haar geboortewei (ze was 3,5!) en daar was ze nog nooit af geweest. Inmiddels doen we al dagtochten, en in oktober starten we een cursus amerikaanse rijkunst (western rijden dus!). Na een terugval in haar training zitten we terug op het goede pad.

Misschien leuk om ervaringen uit te wisselen met mensen die nu ook bezig zijn met het zelf beleren van hun paardje? Kwestie van elkaar te helpen en te stimuleren...

Dus wanneer ben je begonnen, hoe ver sta je nu, waar wil je naartoe?

Geen verhalen over hoe het beleren van je paard zoveel jaar geleden gegaan is, maar actuele ervaringen...

Anya

Re: Wie is momenteel zijn westernpaard aan het beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:05

Ik.
Begonnen toen Wiz uit B'elanna kwam.
Gewoon met basisopvoeding en wennen aan rare dingen, geluiden, verkeer, directe druk. Af en toe een half uurtje. Verder ruim drie jaar in de wei laten staan met zijn maatjes.

Sinds 3 weken onder het zadel. Eerst alleen maar erop zitten. Dat ging goed. Dat herhaald.

Nu zijn we bezig met 'been' = 'lopen'. Maakt niet uit waar naar toe, als je maar loopt. Bewust niet sturen nog.

Ik heb geen specifiek plan, ik kijk hoe hij het oppakt.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:09

Ik ook, net begonnen. We zijn druk bezig met voorwaarts, links, rechts en stilstaan. Ze zijn nu de tweede maal onder het zadel en doen het helemaal OK dan! . Met de bijrijdster erop:
Afbeelding
Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:13

Ook hier bezig met inrijden. Ik heb zelfs 2 driejarigen onder zadel.
De ene is niet door mijzelf ingereden de ander wel. Maar alles lekker rustig aan en niet te veel willen. Beetje stappen, draven en galoperen op beide handen en af en toe spelen we met balkjes ed.
Dingen als naar buiten ed pas ik nog effe voor. Ik heb niemand die mee kan met een ervaren paard.

Zoals al gezegt de ene heb ik niet zelf gedaan, die heb ik nog maar net en was al gereden toen ik haar kocht. Bij haar is het nog even aftasten wat ze al kent en wat niet. Maar ben er wel achter dat die verder is dan de ander die ik zelf gedaan heb.

De andere, Clips is bij ons geboren en getogen. Een draak eerste klas en probeert alles wat mag en niet mag. Erg veel lol gehad aan de longe, waarbij ik dus skiles kreeg Clown Maar onder het zadel geen pas verkeerd. Nee eerder ala manegepaard, steeds je in de gaten houden dat je vooral wel zitten blijft. Ga ik tijdens het rijden net effe scheef staat ze al bijna stil van blijf zitten vrouwtje Haha! En parkeer dr ergens in de bak ze blijft wel een half uur staan, vind ze best.
Op het moment is Clip alleen uit de running, ze is bij het uitladen van de klep gesprongen en heeft een aardige wond aan het been. Ze mag en doet dus nu helemaal niets.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:22

Ook ik ben net begonnen met onze pony in te rijden. Eerst 2 keer in een niet al te grote paddock, zodat ze niet kon gaan rennen wat ze de aller eerste keer wel deed. Daarna in een round penn stap, draf en galop. En toen in de bak. Ik kan haar nu sturen en links en rechtsom stap, draf en galop. Rijd nu met haar buiten. Lekker lange rechte stukken. Doet ze super braaf. En neem dr ook vaak mee naast de fiets. Lekker conditie opbouwen, spieren trainen en pezen harden zonder dat dr iemand op dr rug in de weg zit.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:44

Ik heb mijn nu 3-jarige Quarter Sunny in januari gekocht. Ik ben toen met hem grondwerk gaan doen volgens de oefeningen van de DVD's en het boek van Clinton Anderson. Sunny pakte alles heel makkelijk op. In april ben ik er op gaan zitten en ook dat ging vanaf het begin heel simpel. Twee weken nadat ik er voor het eerst op ben gaan zitten ben ik al met hem naar het bos gegaan. Sunny kende toen stap, draf, galop en stoppen. Sturen heeft hij vanzelf in het bos geleerd. Het eerste stuk waar ik langs de weg moet, heb ik er de eerste paar weken wel naast gelopen, maar ik ben steeds een stukje eerder opgestapt.

Ik vind het belangrijk dat een paard op zijn eigen benen loopt, zelf uitkijkt waar hij zijn voeten zet en veel rechte stukken loopt i.p.v. rondjes in een bak. En verder vind ik het zelf heerlijk om in het bos te rijden.

Als het slecht weer is doen we ook wat oefeningetjes in de bak. Sunny begint nu redelijk een grote circel te lopen, zonder dat ik hem continue in de goede richting moet sturen, we oefenen stoppen op 'whoa' in stap en draf; we doen wat pasjes zijwaarts; hij gaat heel goed achterwaarts; enz. Ook ben ik net begonnen met hem in de goede galop aan te laten springen. Met rechts heeft hij nog een beetje moeite.

Ik moet wel oppassen dat ik niet teveel met hem ga doen. Voordat ik hem kocht heb ik een jaar niet gereden, omdat mijn vorige paard kreupel stond en ik hem uiteindelijk in heb moeten laten slapen. Als je dan een paardje hebt wat het allemaal makkelijk oppakt ben je snel geneigd teveel te doen. Ik rij nu meestal 4 dagen (tussen een half uurtje in de bak en een uur in het bos) en dan weer 3 dagen niet. Sunny staat op het moment dag en nacht in de wei met mijn 2-jarige Paint waar ik, behalve af en toe grondwerk of wandelen langs de weg, nog niets mee doe.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 19:55

Ik heb Noa sinds eind oktober vorig jaar. Toen kende ze dus nog helemaal niks. Eerst voornamelijk grondwerk, paniektraining, en veel kilometers te voet ernaast door het bos, over de weg etc. Ze schrok al als je de stal uitkwam terwijl zij op de wei stond, en schoot dan een stukje weg. Eind vorig jaar zadel erop, ik erop, beetje sturen, allemaal geen probleem, dus sinds begin dit jaar "echt" aan het rijden. Omdat we voornamelijk trektochten doen, heb ik er al heel wat buitenritten op zitten. Eerst korte ritjes, beetje opgebouwd, wat dagtochten en twee keer een twee-daagse. Ze kan dit goed aan en doet het graag. Auto's mogen met 70 km per uur voorbij rijden en ze geeft geen krimp Cool Geslaagd voor de paniektraining!
De laatste maanden ben ik wat meer aan het vragen, stelling, koppie laag, kleine voltes, reageren op gewichtshulpen, beendruk, dat soort dingen. Bakwerk dus... Waar het de eerste maanden heel goed ging, hadden we daar wel even een terugval. Mevrouw vond dat ze daar toch iets aan moest doen, al dat harde werken! Uiteindelijk bleek dat ze een paar dingen gewoon niet snapte, en deze week een hele goede doorbraak, waarbij haar protest ineens als sneeuw voor de zon verdween. Nu zorgen dat dat zo blijft natuurlijk!
Ik ben nu voornamelijk aan het voorbereiden op de cursus die we gaan volgen, mèt toelatingsexamen Vork Maar dat komt wel goed, het trail-gedeelte is voor haar geen probleem, het "dressuurmatige" gedeelte is niet overdeven moeilijk, maar ineens aanspringen in galop daar moeten we nog op oefenen...

Wordt vervolgd he! Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:32

ik ben ook met een 3 jarige bezig
heb hem al vanaf dat hij 3 maand is
hij is enorm gegroeid en nog steeds een beetje een slungel
heb er nu een paar keer opgezeten en alleen gestapt, beetje achterwaarts en stoppen
ik neem de tijd en wacht zijn reactie een beetje af hoeveel hij al durft

eerdere paarden die ik inreed wilden al snel draven enz, deze blijft liever stappen, eigenlijk wel heerlijk zo'n rustige

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:28

ik heb mijn beestje nu iets langer dan een jaar. ook met zijn 3,5 uit de wei geplukt. Haha! ook mee begonnen en nu een jaar verder gaat het best lekker. hebben al een keer met koetjes gewerkt en lessen geregeld (reining). ik ben erg tevreden! Knipoog en heb er nog steeds lol in. we gaan proberen om over een tijdje op show te gaan en dan een reining proef te rijden. OK dan!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 08:44

Onze Pluis, net 4 jaar, is nu een jaartje onder het zadel en is en paar keer uit de running geweest. We hebben hem sinds hij 10,5 mnd was en hadden al een goede basis gelegd.

Hij werkt graag voor je en leert verschrikkelijk snel dus als het dan een dag niet zo lekker gaat, baal ik daar best van, om me vervolgens te realiseren dat het pas een jonge gup is en ik ook wel eens een off-day heb.

Het linksom spinnen gaat als een speer, rechtsom begint te komen, tempo mag hij zelf bepalen, ik wil alleen dat hij het technisch goed doet en dan gaat hij uit zichzelf sneller Haha!

De ho is op het moment even kwijt, maar dat komt wel weer goed Nagelbijten / Gniffelen en een eenvoudige wissel gaat hij ook steeds beter begrijpen.

jody87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:22

ik ben mijn 3 jarige quarter hengst nu ook aan het beleren. hij is nu 2 maanden onder het zadel.
hij is echt heel erg braaf heeft geen kick gegeven. hij zit nu alleen (zoals ik het noem) de hoe ver kan ik gaan periode. maar daar komen we wel weer doorheen. hij leert wel heel erg snel en hij vind het ook leuk om te doen. het is verder een heel vrolijk paardje. die een beetje lomp is en speels.
zie hier een filmpje van onze eerste clinic.
viewtopic.php?f=130&t=645105

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 07:23

Noa heeft ook zo'n "hoe ver kan ik gaan"-periode gehad. Maar het bleek voornamelijk een combinatie met onbegrip van een paar hulpen te zijn. Eens dat we dat doorhadden en daar specifiek op getraind hebben, is dat probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Vork

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:43

Ik ben ook net mijn 3-jarige quarter aan het beleren. We wilden hem eerst naar een trainer brengen, dit hebben we ook 2 wekebn uitgeprobeert, alleen het paard raakte zo van streek omdat het een nieuwe omgeving was en doordat het waarschijnlijk ook iets te snel ging voor hem. Ze hebben er daar niet opgezeten, wel gelongeerd met zadel en hoofdstel. De trainer zei op een gegeven moment tegen ons dat we hem beter naar huis konden halen om hem tot rust te laten komen. Dit hebben we gedaan en na 2 maanden knuffelen en poetsen en lekker het land op zijn we dan toch weeer rustig begonnen met longeren(niet meer terug gebracht naar trainer). We hebben hem 3 maanden gelongeerd met zadel(2 tot 3 keer per week) en daarna ben ik er met hulp van iemand op gaan zitten! dit ging echt super! nu zit ik er 1 tot 2 keer per week op en longeer ik hem ook nog 1 tot 2 keer. Laats het ik ook het eerste galopje op hem gadaan! haha, dat gaf echt een super gevoel!.
We zijn erg blij met de beslissing van zelf doen, het paard is helemaal tot rust gekomen! heel fijn!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:46

een vriendin van mij is haar 2,5 jarige quarter ruin aan het beleren nu. ik zal haar deze link wel eens geven!

TJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:09

Ik heb mijn nu 5 jarige quarter ook grotendeels zelf aangereden, wel met hulp van een trainer maar toch....maare als je denkt nu met je jonge paard de periode heb " hoe ver kan ik gaan" wacht dan maar tot hij/zij 5 is dan gaan we namelijk lekker puberen.... Haha!
Is soms wel leuk hoor maar het roept ook geregeld deze smilie bij mij op Gestoord

jody87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:17

snuffelhues schreef:
Noa heeft ook zo'n "hoe ver kan ik gaan"-periode gehad. Maar het bleek voornamelijk een combinatie met onbegrip van een paar hulpen te zijn. Eens dat we dat doorhadden en daar specifiek op getraind hebben, is dat probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Vork

ja hij is er nu al weer doorheen... heeft 2 dagen geduurd Haha! hij heeft nog wel eens van die dagen dat hij er even geen zin in heeft.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:01

ik ook.
vanaf geboorte al bezig met van alles en nog wat aan de hand, loopt mee met buitenritjes als handpaard, grondwerk in roundpen enz enz. 2 weken geleden aan zadel laten wennen en paar keer op gezeten. nu mag ze weer ene jaar lekker groeien in land voordat we er definitief mee aan het werk gaan onder de man.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:17

Ik ga ook beginnen met het opleren van een Quarter van een vriendin.
De vrouw heeft héél véél bang als ze rijdt, dus moet ik er voor zorgen dat hij nergens van gaat schrikken en heel goed luistert. Moeilijke opgave dus!
Ik vond het zelf niet zo'n goed idee om een jong paard te kopen als je bang hebt, maar dat is haar keuze en dan kan ik beter helpen hé. Knipoog
Vorige week zijn we er voor de 5de keer opgestegen, na even te longeren.
Hij is echt een engeltje Haha! doobraaf Haha!
Zelf heb ik niet veel ervaring met opleren (zeker niet in de westernrichting), maar de basisdingen die hij nodig heeft kan ik hem wel leren. De eigenares wil er hoofdzakelijk buitenritten meedoen dus de echte westernoefeningen hoeft hij niet te kennen.
Ik ga me dan ook bezig houden met grondwerk, laten wennen aan allerlei 'schrikaanjagende' zaken die je op de weg tegenkomt.
Als iemand tips heeft, ze zijn altijd welkom Knipoog