[SGW] Ex-renpaarden en cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pops

Ex-renpaarden en cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 11:29

Hay,

Even een vraagje voor alle crossruiters onder ons... Lachen
Ik ben op zoek naar een nieuw paardje. Nu praatte ik gisteren met een jongen (jumping ruiter) en hij had een crosspaard staan, één crossje gelopen (nokere) wat vrij goed was gegaan... Braaf paard, nu 4 maand door hem gereden, daarvoor een jaar op de wei en daar nog eens voor liep ze in de steeple. Hij zegt dat ze goed aanpakt, braaf dressuur loopt, goed springt en graag crosst.. Ze is wel erg vooruit enzo... Lachen

Nu mag ik het paardje proberen (hij start eerst nog in Beverloo) daarna mag ik doen wat ik wil... Hij brengt haar zelf naar oefencross zodat ik haar daar eens kan starten... Ziet er een leuk paard uit.. Nu nog kijken hoe ze het bij mij doet.

Mijn vraag is nu... Zijn er bokkers met Ex-renpaarden en hoe zijn de ervaringen daarmee?
Laatst bijgewerkt door Pops op 29-08-06 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re: Ex-vluchters en cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:07

Ik ken het begrip vluchter niet in Nederland, maar ik neem aan dat je een renpaard bedoelt.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 12:08

Ow sorry.. Ik dacht dat dit overal gekend was...
Ik zal het veranderen in mijn stukje Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:09

shantjuh schreef:
Ow sorry.. Ik dacht dat dit overal gekend was...
Ik zal het veranderen in mijn stukje Knipoog

is belgische term Haha!

Scum

Re: Ex-renpaarden en cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:22

Hoi, ik ben een bokker met een ex-renpaard (zie mijn profiel de schimmel). Ik rij er nu M1 dressuur mee.
Mijn vriend rijdt er ook M1 dressuur mee. In het verleden heeft hij er terreinritten en oefencrossen mee gereden, dat ging geweldig.
Daarna officiele crossen maar dat was geen succes, omdat het niet zo'n geweldige springer is. Dit komt in haar geval door het karakter. Ze wil heel graag werken maar wordt in het springparcours te zenuwachtig.

Qua karakter vind ik het een geweldig beest. Zo mochten van mij alle paarden wel zijn. Niet alle renpaarden zijn geschikt om daarna tot rijpaard omgetoverd te worden. Hou er ook rekening mee dat je met een renpaard meer tijd kwijt bent voor het omscholen dan voor een groen paard met inrijden.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:05

Hai,

Ik heb ook een ex-renpaard (engels volbloed).
Ik rij er nu B-SGW en B springen mee, maar de vorige eigenaar heeft er M-SGW en L springen mee gereden. Hij is nu 11 jaar en hij liep tot z'n 5e op de renbaan. Dressuur is niet z'n sterkste kant maar springen en cross gaan heel goed.
Zijn karakter is heel rustig (soms een beetje sloom) maar in de cross gaat hij er echt voor!
Ik hoop dat je er wat aan hebt Pling
Groetjes Lisa

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:08

Ken ook een ex-renpaard, dat een cross-, springcarriere had en op 20-jarige leeftijd aardig deed in de dressuur.

Gewoon kijken of het wat lijkt en of het een beetje klikt Haha!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:54

hey shanna...

ga je een nieuw paardje kopen ? en rousch dan ?

een vriendin van mij,heeft nu ook een volbloedje dat vroeger renpaard geweest is en die is wel braaf... dressuur lukt al goed en springen kan ze super. crossen heeft ze er eigenlijk nog niet meegedaan. op velden is ze echt "lui" ze za dus niet gaan lopen...

gewoon proberen zou ik zeggen... welke ruiter rijdt er eigenlijk mee ?

veel succes

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:18

Scum en Tenemieken hebben een pm Knipoog

De anderen, bedankt voor je reacties! Ik heb er zeker wat aan Ja Lachen

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:23

Ik heb ook een ex-renpaard,een engels volbloed,heb hem al vanaf zijn 3e jaar,toen hij net van de baan kwam,een geweldig paard,heel soepel,rijd er ook dressuur mee,maar vooral buitenritten. Hij is heel vrolijk en nieuwschierig. De meeste ex-renpaarden kunnen prima gebruikt worden als recreatie/dressuur/springpaard. Wel vind ik dat je (in de meeste gevallen) er geen beginnende ruiter op moet zetten,het zijn over het algemeen drukkere paarden. Kijk anders eens onder het topic draf-en rensport,staat heel veel over.
Succes!!!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 12:21

Dank je wel!

Mijn paardje is nu niet bepaald een gemakkelijke Knipoog Hij zei dat ze vrij gemakkelijk te rijden is... Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:37

Miss_Favre schreef:
De meeste ex-renpaarden kunnen prima gebruikt worden als recreatie/dressuur/springpaard.

Die ervaring heb ik niet. Wij hebben ze zelf op stal staan en meerdere omgetraind tot rijpaard. Ze zijn echt lang niet allemaal geschikt voor dit werk Knipoog

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:50

Citaat:
Die ervaring heb ik niet. Wij hebben ze zelf op stal staan en meerdere omgetraind tot rijpaard. Ze zijn echt lang niet allemaal geschikt voor dit werk

Dit ben ik niet met je eens,ik denk dat het er maar net aan ligt hoe je met de paarden omgaat,mijn paard was een van de lastigste paarden die ik ooit onder me heb gehad in het begin,maar al heel snel met een rustige omgeving en geduld werd hij een superpaard. En alle volbloeden die wij op stal hebben staan,zijn allemaal super rijpaarden! Wij zitten vlak naast Duindigt,en bijna alle ex-renpaardjes die niet meer geschikt zijn voor de koers en gezond zijn,gaan allemaal weg als rijpaard,dus mijn ervaringen zijn eigenlijk wel positief,maar zoals ik zei,wel voor de gevorderde ruiter.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:57

Nou Scum, daar kun je het mee doen. Haha!

Veel volbloeds zijn met een geduldige, consequente aanpak prima om te scholen tot rijpaard. Ook met die van mij is dat prima gelukt. Maar zoals scum al aangeeft, niet elk ex-renpaard is er voor geschikt. Net zoals niet iedereen geschikt is om bij de landmacht te werken. Haha!

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:19

Citaat:
Nou Scum, daar kun je het mee doen.

Veel volbloeds zijn met een geduldige, consequente aanpak prima om te scholen tot rijpaard. Ook met die van mij is dat prima gelukt. Maar zoals scum al aangeeft, niet elk ex-renpaard is er voor geschikt. Net zoals niet iedereen geschikt is om bij de landmacht te werken.

Haha! Knipoog

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:22

Ik heb ook een ex-renpaard. Heeft een paar jaartjes op de renbaan gelopen. en daarna vanwege een blesure een halfjaar in de wei gelopen.
Het heeft best veel moeite gekost om hem om te scholen. ze snappen niks van been en zit hulpen en als je er van voren aan trekt, gaat ie nog harder Nagelbijten / Gniffelen Het kost allemal heel veel geduld en je moet vooral heel consequent zijn. Ze zijn erg intelligent en eigenlijk ook best rustig, maar als hij iets niet snapt, omdat ik onduidelijke hulpen geef, dan kan ie idd ook heel makkelijk door het lint gaan.
Nu inmiddels 2.5 jaar na de aankoop (gekocht als opknappertje) kan ie een prima L2 dressuurproef lopen. In het springen is hij heel handig en elastisch, maar mocht wel wat voorzichtiger zijn. Meestal hebben we ook de snelste tijd inhet parcours...
In de cross een superfijn paard, wat goed meedenkt, maar je moet het als team wel doen.

Probleem in het dressuur en springen is wel dat ze door hun relatief lange achterbeen, moeilijker te sluiten zijn.
Voordeel: ze laten zich niet zo snel van de wijs brengen door bakkabouters, bostijgers en andere spoken. Haha!

Als je meer wilt weten, mag je ook wel ff pb-en

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:44

reeskees schreef:
Probleem in het dressuur en springen is wel dat ze door hun relatief lange achterbeen, moeilijker te sluiten zijn.
Voordeel: ze laten zich niet zo snel van de wijs brengen door bakkabouters, bostijgers en andere spoken. Haha!

sluit ik mij volledig bij aan! Ik heb ook een ex-renpaard. Voor foto's zie mijn profiel. Rij er momenteel L2 dressuur mee en gaan binnenkort promoveren naar het L-springen. Dressuur is niet haar sterkste kant, mede door het lange achterbeen, zie opmerking van Reeskees. Maar na heel wat oefenen, en oefenen, krijg je dat best voor elkaar . Het duurt alleen wat langer dan bij een bijv.dressuurgefokt paard.
Springen en crossen is haar specialiteit, en wil nogwel eens wat overenthousiast worden. Lees: scheuren!! Haha!
Maar dat gaat echt al stukken beter, barragerondjes zijn nooit geen probleem.
En over de zandpaden galoperen, is haar grootste hobby.
Ze heeft een superkarakter, heel rustig, en als het moet, heel heet Duivel