Endurance met jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vally4ever

Endurance met jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 21:10

Hoi,

Ik ben me sinds kort een beetje aan het verdiepen in de Endurance en toen ik las dat de kennismakingsritten 25 km waren, vond ik dat nog best veel, maar dat zal wel weer meevallen Bloos
Maar wat ik me dus meer afvroeg: hoe is 25 km voor een paard én is het wel goed voor de wat jongere paarden(< 6)? Zijn zulke afstanden niet slecht voor hun pezen/rug omdat ze nog in de groei zijn? Ik heb zelf een jong paard (4) en bij alles wat ik doe hou ik nu eenmaal in mijn achterhoofd dat ze nog jong is: dat het misschien slecht is voor haar rug, of haar pezen als ik te lang bezig was... Maar ik was nou toch wel eens benieuwd naar de feiten! Ik hoop dat iemand een verhelderend antwoord voor me heeft! Haha!

Groetjes, Eef

hobbelheks

Re: Endurance met jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:03

hoe lang denk je bezig te zijn met 25 km? en hoe lang rij je gem?
even wat korte vraagjes voor de ts om te kijken hoe ze 25 km inschat

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:34

En alvast even ter verduidelijking: de kennismakingsklasse is altijd dezelfde als de klasse I afstand (en daarbij alleen de kortere klasse I afstand als er op een wedstrijd 2 klasse I afstanden zijn). Je kunt dus ook een kennismakingsrit van 35 km of zo rijden. Dit is geheel afhankelijk van de wedstrijd waar je je voor opgeeft. Overigens is de kortste afstand die dit jaar werd/wordt aangeboden momenteel dacht ik 27 km (Holten en Ginkelse Hei)...

Reglementair mag een paard van 4 alleen klasse I starten, een paard van 5 maximaal klasse II en een paard van 6 pas klasse III en IV. Aangezien de meesten toch wel een jaar per klasse ervoor uittrekken komt het zelden of nooit voor dat je een 6 jarige een klasse IV zit rijden, en zelfs in klasse III is het een zeldzaamheid.

Verder is het beslist niet de afstand die een probleem is/zou kunnen zijn voor een (jong) paard, wel de snelheid.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:50

Citaat:
hoe lang denk je bezig te zijn met 25 km? en hoe lang rij je gem?

1 - Geen idee eigenlijk Scheve mond Ik weet wel dat het ongeveer 3 keer van mijn huis naar de manege en terug is, dus ik ga binnekort maar eens met Vally naar mijn huis rijden en daarna weer terug naar de manege, dat is dan ongeveer 1/3. Maar wat Ibbel zegt: het kan ook een veel langere afstand zijn!

2 - Nou ik ben nog niet echt bezig met Endurance, ik ben nog gewoon benieuwd of het wat is voor mij, ik rij ook niet erg op tijd. Ik ga gewoon rijden als we zin hebben en stoppen na een tijdje. De laatste tijd ga ik wel vaker buitenrijden, maar langer dan anderhalf uur is het nog niet geweest Bloos

Dus klaar voor een endurance zijn we nog niet, ik ben meer gewoon benieuwd of een jong paard het aan zou kunnen, ook als je er aan denkt dat ze pas op hun 6e zijn uitgegroeid.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:51

nou anderhalf uur en zeg dat je draaft (laag gem 12-13 kmp uur) en je stapt wat (gem 5kmpuur) dan ben je met zo'n drie uur wel weer terug valt mee toch Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:59

Als je het niet wekelijks doet lijkt het me geen probleem. 25 kilometer valt wel mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:05

Kijk voor de gein gewoon eens bij de uitslagen van de klasse I van verschillende wedstrijden. Dan zie je dat er af en toe eens een 4-jarige meedoet, maar de meesten zijn 5 of 6, en uiteraard nog veel ouder. Endurance is ook een sport waarbij de paarden pas op latere leeftijd echt rijp zijn voor het echte zware werk (met 10-12 jaar de eerste 160 km-rit), en bij goed management lang meegaan (een 18-jarige of nog oudere die 160 km uitloopt is geen uitzondering).

Napie: als je traint voor Endurance (ook voor klasse I), rijd je toch wel gauw wekelijks 30-40 km, verdeeld over 2-3 ritten. Maar het is weliswaar lánge belasting, maar geen piekbelasting. 10 minuten verzameling vragen van een jong paard, zeker als daar ook bochtenwerk bij zit (wat je al gauw hebt in een bak) belast de gewrichten waarschijnlijk zwaarder dan een half uur op eigen benen in een vlot draftempo rechtuit lopen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:29

Het seizoen is alweer bijna voorbij, dus als ik jou was zou ik deze winter besteden aan heel veel stappen (goed voor de pezen enzo) en je paard handig maken in bepaalde situaties.
Zoek terrein op waar hij wat meer op z'n voeten moet letten en hou het vooral allemaal heel speels.
Veel stappen is misschien wat saai en je zou best af en toe het idee hebben dat het nergens toe leidt, maar je hebt er enorm veel profijt van.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:57

Maar met veel stappen bouw je absoluut geen conditie op, het is idd goed voor spieren en pezen.

Bouw je ritjes gewoon rustig aan op, steeds wat langer en lekker varieren in tempo.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 19:18

Absoluut geen?
Ik dacht dat je met veel stappen juist wat aan de conditie deed... :s

Bedankt voor de racties allemaal!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:33

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:09

Het is een lang verhaal om geheel uit te leggen, maar waar het in het kort op neer komt, is dat je in de stap een te lage hartslag hebt op conditieopbouw te hebben.

Je kunt het stapwerk wel heel goed gebruiken na een zware training, om op of af te bouwen van die zware training de dag er voor of er na.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:44

Esperanza schreef:
Het is een lang verhaal om geheel uit te leggen, maar waar het in het kort op neer komt, is dat je in de stap een te lage hartslag hebt op conditieopbouw te hebben.

Je kunt het stapwerk wel heel goed gebruiken na een zware training, om op of af te bouwen van die zware training de dag er voor of er na.

Ik dacht juist altijd dat stapwerk voor de basis-conditie heel goed is. (natuurlijk niet voor 'het echte werk' als enige voorbereiding op wedstrijd) Dat je het beste eerst heel lang kan stappen en dan langzaam steeds meer draf inbouwen. Dus in feite, even lang blijven rijden maar steeds meer afstand afleggen in je ritten, als die basis er eenmaal is. Ik weet niet meer zeker wie me dat ooit verteld heeft... Volgens mij lees je die theorie ook hier wel vaker, als ik zo rondkijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:36

Ik heb altijd gehoord dat je bij een jong paard moet beginnen met heel veel te stappen, voor de pezen en botten enzo sterk te maken.
Daarbij wat oefeningetjes om ze handig te maken in verschillende situaties.
Pas hierna kun je wat gerichter gaan trainen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 06:20

Cardiovasculaire conditie bouw je inderdaad op door op 50% - 70% van de maximale hartslag te trainen. Dus met een hartslag van 120-150, voor de meeste paarden. Dat bereik je dus niet met stappen - tenzij in bergachtig terrein.
Wel hard je met stappen op harde ondergrond de pezen af. Maar 1-2x per week een half uurtje is daarvoor wel voldoende. Meer kan juist weer shin-splint-achtige klachten geven.

Daarnaast kan gewoon qua tijd lang rijden met een paard het paard er gewoon aan wennen dat je uren weg bent, en dat hij uren jouw gewicht op de rug heeft. Dus ook voor de psychische training van het paard is het nuttig. Wil je echter een dusdanige conditie trainen dat je paard a) snel herstelt qua hartslag en b) makkelijk met 10 km/u of meer rondkomt, dan zal je toch moeten trainen op steeds langer en vooral constant (qua tempo) draven.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:24

Citaat:

ik heb hetzelfde meegekregen bij yvonne op training toen ik die vraag stelde

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:58

Kijk, Ibbel legt het net even wat duidelijker uit... Haha!