[WN] DTA diervriendelijk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

DTA diervriendelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 19:35

Westernruiters roepen vaak dat hun sport diervriendelijker is dan andere sporten zouden zijn omdat ze met los teugeltje rijden en sporen met wieltjes gebruiken die afrollen langs het paard.
Of dat wel of niet diervriendelijker is wil ik nu niet verder op in gaan, waar ik wel mijn verbazing over wil uitspreken is een voorstel voor een besluit bij de dutch teampenning associatie wat eraan zit te komen of al genomen is.

Deze toch wel als ruig bekend staande tak van westernsport heeft in de planning liggen om het rijden met tweehandige teugelvoering bij een shank/scharenbit en een neusriem toe te staan!

Hoe erg kunnen we het maken!

Ik zie het al helemaal gebeuren. Waar de paarden anders hun mond open kunnen doen en het geheel dus een onsmakelijk uiterlijk krijgt omdat openlijk te zien is dat de ruiter de stuurkunst niet machtig is, worden de monden van deze dieren dichtgesnoerd zodat het getrek niet zo opvalt. De pijn blijft immers het zelfde, alleen het protest wordt gesmoord.
Bovendien kan er flink kracht gezet worden met 2 handen om het paard met te sturen, een kracht die verveelvoudigd wordt door het gebruik van een scharenbit! Maar dat valt niet op, want de mond zit dicht gebonden met een riem. Dus “lijkt” het diervriendelijker???

Dit heeft dan in mijn ogen niets meer met paardvriendelijk rijden te maken. Een paard word niet meer afgericht om op lichte hulpen gestuurd te worden, maar met kracht gedwongen om te doen wat er geëist word.

Dit kan toch niet waar worden?

Roxannne

Re: DTA diervriendelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:39

Ik vind dat ze in de teampenning best op een snaffle kunnen, laten ze dat maar verplichten..... evenals in de barrelrace, polebending, cattle penning...... kan allemaal ZONDER neusriem en op snaffle...
Dan maar wat langer doortrainen op vertrouwen en discipline.....

Zonde als deze regel ingevoerd wordt, nu het teampennen meer word dan een "leuk spelletje"vind ik het prima dat er meer regels komen , maar dit vind ik geen goede regel......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:53

Deb,
Ik neem aan dat dergelijke regelwijzigingen door een ALV heen moeten. Hebben ze ook een REDEN gegeven voor deze wijzigingen? Klinkt mij idd niet zo sympathiek en diervriendelijk in de oren...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:59

Het was eerst toegestaan, toen eindelijk ingevoerd dat het niet meer mocht.

Maar aangezien die flutruiters niet kunnen sturen en hun paard perse op shank willen rijden en er maar genoeg geklaagd wordt mag het nu schijnbaar weer wel.

Ik vind het schandalig. Laat ze eerst maar eens normaal paardrijden leren voordat ze met die koeien aan de slag gaan.

Want je verliest gewoon het correct rijden uit het oog omdat je met die koeien bezig bent. Maar correct rijden leer je niet door alleen op koeien te oefenen helaas.

Echt, ik heb foto's gezien waar het echt dierenmishandeling is. En zich dan nog ruiter noemen? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Ik heb zelf ook een paar keer meegedaan, dus ik weet hoe het is als je met de koetjes aan het werk bent, dan let je minder op correcte hulpen. Is op zich niet erg, maar zorg dan dat je basis correct is en een gewoonte, dan blijft je rijden ook beter bij de koeien.

Vind je veel reiners erg? Ga dan eens naar de teampenning, dat is een factor 10 erger.....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:26

de enigste oplossing die ik voor dit probleem zie is: lid worden van de DTA.
het schijnt in een leden vergadering zijn besloten, in eerste instantie was het niet toe gestaan maar een paar ik noem ze maar nitwits die wel lid waren en zijn hebben deze regel veranderd.
@peppysan de enigste die zonder lid maatschap iets kan doen aan deze regel is de jury. de jury kan weigeren om een wedstrijd te jureren als deze regel van kracht blijft

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:43

Als ik foto's zie van het EK vorig jaar, in Brunssum krijg ik toch wel kippenvel hoor! Dikke scharen erin en dan nog een martingaal ook. Hard genoeg kun je niet trekken zeker?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:43

Misschien word ik nog wel lid ook Haha!

Ik kan alleen nog geen koeienvangen Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:52

Maar kan ik dan eigenlijk mijn federatienummer ook voor DTA gebruiken eigenlijk?
Of zijn ze niet aangesloten bij de federatie? Het WRAN-NK is toch ook voor DTA in september?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:08

Ze zijn wel aangesloten bij de FNW. Ik vind het beslist geen goede reclame voor het onderdeel...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:26

En de DTA is geen onderdeel van het WRAN - NK

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 23:01

Waarom zou ik lid willen worden van een club die imo dierenmishandeling tolereert???

Als eenling heb ik echt niet zo veel in te brengen hoor.
Ik hoop alleen dat er meer mensen zijn die hiertegen in protest komen.
Het is idd geen WRAN onderdeel en ik vind het dan ook een slechte zaak als op een wran wedstrijd dit uitgeschreven gaat worden met deze regels.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:04

Er is een Wran-regelboek. Daar moet ieder wedstrijd onderdeel aan voldoen. Er staat duidelijk (en met reden) dat op een bit alleen éénhandig gestart mag worden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:09

PeppySan schreef:
Waarom zou ik lid willen worden van een club die imo dierenmishandeling tolereert???

Omdat je er dan wat aan kan doen Lachen

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:12

Wat een achterlijk voorstel. Een extra regeltje voor de NL teampenners???? Niet te geloven.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:54

Ben het helemaal met CJ en peppy eens

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 06:53

Anya schreef:
Er is een Wran-regelboek. Daar moet ieder wedstrijd onderdeel aan voldoen. Er staat duidelijk (en met reden) dat op een bit alleen éénhandig gestart mag worden.

Maar die regels worden niet gehanteerd als het buiten de WRAN show gehouden word. Net zoals trail in hand wel kan in de "pauze" van een wran show als niet-wran onderdeel. Dan rijden ze onder hun eigen regels.

@Rom, ik kan wel lid worden, maar denk je nou echt dat ik in mijn eentje iets te vertellen heb? dat ik er in mijn eentje daar voor kan zorgen dat die regels er niet komen?
en ik wil zo een club niet financieel steunen en ik werk niet met koeien.
Dus lid worden omdat je er dan iets aan kan doen vind ik een beetje ver gezocht.
Dit gaat niet meer om wel of niet leuk vinden (zoals veel kwesties bij de wran, waar dan ook iedereen brult dat je lid moet worden zodat je iets te vertellen hebt) maar om dierenmishandeling of niet.
In dit geval vind ik, dat ik hier best over mag klagen en mijn mening mag verkondigen op een forum om te zien of anderen het met mij eens zijn en of we er gezamelijk (moeilijk woord) iets aan kunnen doen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:28

wij zouden dan met z'n tweeen zijn peppysan en hoe meer mede standers ik zou krijgen hoe liever ik het heb.
ik ben dan wel geen teampenner maar ik promoot het teampennen wel door mijn lokatie er voor open te stellen.
ik ben absoluut niet blij met deze regel en omdat ik "nog" geen lid was is deze beslissing ook genomen buiten mijn weten om.
ik hoorde pas van deze regel toen ik een wilde buiten de DTA om wedstrijd organiseerde, samen met men. P.W. hebbben we toen besloten starten op snavel of met scharen maar dan op 1 hand, geen neusriem.
nu zit ik met volgende week wel weer met een dilema dat is een DTA wedstrijd en ja dan moet ik de DTA regels hanteren, dus hoe meer medestanders ik kan krijgen tegen deze regel hoe liever ik het heb.
ik klinkt inderdaad krom maar lid worden is de enigste optie om het te verbieden, want ik ben ook van mening dat als je niet zonder kan rijden en als je niet op 1 hand kan rijden: DOE DAN NIET MEE als je een sport aantrekkelijk wil houden voor een groter publiek doe het dan diervriendelijk.
ik ben dan ook blij dat jij deze discusie hebt op gestart, alleen ik zal door me hier mee te bemoeien geen vrienden gaan maken binnen de teampen sport, maar dat is voor latere zorg soms moeten dingen gewoon gezegt worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:23

Piggeljay: ik vind persoonlijk dat je helemaal gelijk hebt.
Ik heb geen paard dat iets met koeien kan doen, dus lid worden is voor mij zeker niet zinvol. Ik kan wel vertellen dat ik het geen sierraad voor de sport vind. Deze nieuwe regels dus.

Ik weet uit ervaring (van voetballen met mijn paard) dat je gewoon in het 'heetst van de strijd' al de neiging hebt om minder netjes te gaan rijden. Dat zal met koeien wel niet zo zijn als met voetballen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:50

Ik wil wel lid worden om hier iets aan te doen. Hoeveel mensen zouden dat moeten doen om de regel eruit te krijgen?

Ik rijd sowieso uit principe geen spelletjes en onderdelen op tijd, omdat je dan inderdaad snel het belang van je paard uit het oog verliest. Dus geen voetbal, springen, polebending of teampenning. Eventueel weer wel working hunter of working cowhorse, omdat daar je rijstijl beoordeeld wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:54

Nou dat vind ik wel heel stevig als princiep LindyH. Voetballen vindt mij paard geweldig. Springen ook trouwens. En alhoewel voetballen niet altijd uitnodigt tot netjes rijden, is dat bij springen juist zeer gewenst. Anders kom je niet uit voor je hindernissen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:06

Misschien is het omdat ik mezelf niet vertrouw Haha!.

Ik heb op zich ook niks tegen springen. Zoals ik al zei zou ik wel Working Hunter willen rijden. Zolang het maar niet op tijd/hoogte gaat. Ik zit vaak met kromme tenen als ik op tv een springwedstrijd zie. Na elke sprong klapt de ruiter naar achter en houdt zich in het zadel mbv de teugels. Het paard krijgt dus na elke sprong een ruk in zijn mond. Zou ik zelf waarschijnlijk ook doen met zulke hoogten en als ik snel door moest naar de volgende hindernis.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:37

is het echt zo dat deze regels toegestaan worden??? belachelijk!
ik heb al vol afschuw naar snavel trekwerk gekeken de laatste keer als die mensen met scharen en neusriemen eginnen wordt het helemal een drama....
fijne promtie ook voor de westernsport in het algemeen want dit is weer het bel dat de leek te zien gaat krijgen hoe dan ook Boos!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:51

Nou zeg...wat lopen jullie te zeiken. Ten eerste is een paard een dier dat lager in de rangorde staat dan de mens en DUS ondergeschikt is, derhalve voor ons eigen plezier gebruikt en desnoods misbruikt mag worden. Gewoon 40 spins linksom en direct 40 stuks rechtsom is heel normaal en is feitelijk training. Vraag maar aan de gemiddelde proffesionele Reiner. En iedereen die er iets van durft te zeggen heeft geen verstand van paardrijden want we hebben het hier wel over PROFFESIONALS en die weten heus wel wat ze doen hoor...Ze verdienen er tenslotte 3 x modaal mee en krijgen bij Proffesionele wedstrijden dik prijzengeld en hebben er tegen de tijd dat ze 65 zijn een goed pensioen van......nee heus, het begint hier steeds mee op Amerika te lijken, we gaan echt de goede kant op.

Dus shanks erin rammen, en trekken tot de blaren op je handen staan is heel normaal. Tenslotte wordt het door een echte cowboys ergens in het zuiden des lands ook gedaan en die man is een authoriteit op dit gebied. Zijn zoontje kan er overigens ook wat van.

Ik vind het in ieder geval een goed idee. En ik heb er nog wel eentje hoor, nu ik toch jullie aandacht heb: alle cowboys (en helaas soms ook Girls) tapen we de mond dicht en slaan we met een honkbalknuppel fijntjes tegen de schenen. Ze schreeuwen niet DUS doet het ook geen pijn.

Volgende week mag ik toekijken tijdens een koeienevenement in het noorden des lands....ik zal tape en knuppel meenemen. Je kunt me bewonderen gezeten naast de Jury van die dag en zien dat ik woord houd. Ik ben tenslotte ook een Proffesional.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:01

Ook ik ben hier tegen. Heb ook het WK dit jaar ook weer veel prut mensen zien rijden. De mensen die wel netjes rijden vallen erg op. Hopelijk dat dit een keer een voorbeeld gaat worden van hoe het ook kan....
Beetje jammer dat ze deze regel in gaan voeren.
Ook ik weet uit ervaring dat je in het heetst van de strijd wel eens wil vergeten netjes te rijden, maar rijd mijn pony vaak op een snaffle omdat twee handen net wat fijner is vind ik met de koeien.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:02

nou iski, ik hoop dat jullie niet alleen een fluitje mee nemen, maar een komplete schuif trompet voor het geval jullie iets zien wat niet geoorloofd is.