endurance - verplicht papieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Griet

endurance - verplicht papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:21

Ik ben aan het twijfelen om in de toekomst (over een jaartje ofzo) met mijn paard endurance te gaan doen. Ik train nu al mee met enkele endurancepaarden, maar mijn paard protesteert nu nog te veel om aan wedstrijden te beginnen. Die mensen waar ik bij meerij gaan op wedstrijd in Frankrijk, de streek van pas de calais. Nu heeft mijn paard geen papieren en het schijnt dat je een paard met papieren moet hebben om mee te mogen doen aan wedstrijden.
De vraag is welke papieren moeten dat juist zijn:
vader en moeder bekend uit een bepaalde bloedlijn
of zijn BWP papieren met vader en moeder onbekent ook goed?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ruud_O

Re: endurance - verplicht papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:38

Om te kunnen starten moet je een startkaart aanvragen bij de KNHS.
Daarvoor dient het paard geregistreerd en voorzien zijn van een paspoort.
Ik heb echter geen ervaring met rasloze paarden. Maar er doen voldoende niet stamboek paarden mee, dus de KNHS heeft daar vast wel iets op gevonden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:26

Voor Nederland geldt het dat je als je een paard zonder stamboekpapieren hebt, je bij de KNHS gewoon een paspoort kunt aanvragen - en ook trouwens voor veel minder geld bij bv het Fjordenpaardenstamboek. Het lijkt me echter dat TS een Vlaamse is, en hoe het in Belgie gaat weet ik niet. Aangezien er echter een Belgische knul (ben z'n naam vergeten - ben een zeef wat dat betreft) vorig jaar nog 4e werd met een rasloze pony tijdens het WK junioren in Bahrein, lijkt me dat het daar ook geen probleem moet zijn.

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 10:43

iemand ervaring met Frankrijk.

De mensen in kwestie gaan bijna nooit in Belgie op wedstrijd omdat de omgeving in frankrijk beter is om te rijden en omdat het dichter is voor ons om naar frankrijk te rijden dan naar de limburg

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:45

Ibbel > Toon van den Troost was dat, idd had zijn pony ook geen stamboekpapieren en toch 4e op het WK, dus dat moet geen probleem zijn.

Griet > ik begrijp dat je in België woont. Ik denk dat je je vraag dan het beste kunt stellen op het Belgische enduranceforum: http://endurance.phpbb3.net/

Misschien wordt met 'papieren' bedoeld dat-ie een startkaart moet hebben. Of iig aangemeld moet zijn bij de landelijke bond ('immatriculatie' heet dat in België). En dat lijkt me logisch als je wedstrijden wilt rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:22

In Belgie aanmelden als je alleen in Frankrijk rijd is iig niet handig. Van de Belgische bond mag je pas in het buitenland starten als je boven de 80 km (of zo) mag starten - dacht ik. Dus dan zou je idd bij een Franse vereniging lid moeten worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:13

Even een vraag tussendoor, wanneer mag je -in Nederland- in het buitenland starten dan? En wie doet dat inmiddels misschien? (van de bokkers die endurance rijden)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:28

Je mag altijd in het buitenland starten, zolang je voor de afstand geklassificeerd bent. Dus rijd je klasse I in NL, dan mag je in Belgie initiatie rijden (bv.). Rijd je hogere klasses en wil je in het buitenland een CEI rijden, dan is de enige vereiste dat je ook een FEI paspoort aanvraagt (en dus ook 2x per jaar inent).

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:41

op het beneluxforum is er iemand die een aantal keer in frankrijk gestart is, hij zei ook dat het paard er papieren moest hebben, maar hoe het verder precies zit weet ik niet (in belgië heb je alleszins geen papieren nodig).
Maar als je met mensen meerijdt die in frankrijk starten, weten zij het dan niet? Of mss kan je het vinden in het franse wedstrijdreglement?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:29

Een paspoort is toch papieren? Het is maar net wat iemand er onder verstaat. Mijn pony heeft geen papieren, maar wel een paspoort. Die moest ik aanvragen om wedstrijden te kunnen rijden. Maar das in NL.

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 11:55

het franse wedstrijdreglement heb ik ook al aan gedacht. Maar mijn frans is niet zo heel goed om zulke dingen te verstaan