Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Toydoll schreef:....; maar ook met kunststof slijt de hoef niet genoeg.
Djilan schreef:Toydoll schreef:....; maar ook met kunststof slijt de hoef niet genoeg.
Volgens mij is dat toch meestal juist het doel van hoefbeslag, bescherming tegen te veel en te snelle slijtage.
Toydoll schreef:Djilan, ik heb ook niet gezegt dat het nooit kan, ik zei dat met een goede opbouw (en bekapping) ze nooit té veel zullen slijten. Maar zonder opbouw/training en met een slechte bekapping slijten ze zo te snel.
Mijn ervaring is dat veel paarden die 'zogenaamd' slechte hoefgroei hadden, met een andere aanpak toch harde en snelgroeiende hoeven kregen.
Overigens ben ik het wel met je eens hoor, kwaliteit is lang niet wat 'wilde' paarden hebben/hadden , maar dat heeft naar mijn idee meer te maken met de omgeving/klimaat en manier van houden dan met aanleg. Tis zoiezo niet te vergelijken, want wilde paarden lopen hele dagen over puntige rotsbodems, en die van ons lopen vaak maximaal een uitstaprondje zonder 'bescherming'.
De paarden leven ook op de steppes, toendra's en moerasgebieden van deze wereld en daar zit dus veel zandgrond bij. Ik begrijp je punt wel Toydoll, maar onze paarden worden té makkelijk vergeleken met die paarden.
). Had hem hiervoor nl voor op gewone ijzers staan, en 's winters zonder, en merkte het verschil duidelijk. Achter op ijzers vindt hij sowieso vreselijk, dan durft hij niet meer af te zetten. Rondom ijzers heb ik vorig jaar gedaan omdat ik toen een aantal dagen in de Ardennen ben wezen rijden, en dus ook niet zonder durfde en het ook zwaar werd aangeraden te doen.Toydoll schreef:Djilan, ik heb ook niet gezegt dat het nooit kan, ik zei dat met een goede opbouw (en bekapping) ze nooit té veel zullen slijten. Maar zonder opbouw/training en met een slechte bekapping slijten ze zo te snel.