[WN] a broke horse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

a broke horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 11:22

In de nieuwe Horse & Rider schrijft Bob Avila over wat hij nu een "broke horse" vindt (even een verkorte versie);

1) Good foundation: started off at a good trainer.
2) Milage; exposed to different environments in different circumstances
3) Maintenance; teach him good habits and remind him of these habits
4) Variety; your horse must be able to various things (f.i. reining, trailride, roping, etc)
5) Good mind; horse has to have a good mind to be able to trust him
6) Good care; Horse has to be wel taken care of to enable him to focus on the job

En dan het stukje waar het mij eigenlijk om gaat en wat ik helemaal even uittyp..

7) Time; I've saved the most important element for last. You can't get a horse truly broke without time, and lots of it. The vaqueros take about seven years to finish a horse. Lipizzaners at the Spanish Riding School don't begin their training until age 4; it takes them six years on average for them to complete it.
We're such a hurry up society though, that we often don't take the proper time to get a horse broke.
All the emphasis is on young horse events. But there's a big differents between a great futurity horse (a 3 year old) and a broke horse.
For a horse to win the futurity, a lot of luck is involved. That horse has to have a great day, the starts have to align, and many factors have to go his way.
Such a horse isn't truly broke - he's to young. After the futurities, when you show the older horses, that's when broke come's into play.
It's the broke ones that win. And in my experience most horses only get better.

For instance, Preacher (gelding) wasn't a great futurity horse. And I din't push him to be one. I sensed he was going to mature late and get better with time. So I took my time with him. And time is what it took. At the age of 10, he's the most broke horse in my barn - and he wins. Lots. (For instance, he's two time AQHA working cowhorse world champion).

It took years of patient training to get him to this point but he was well worth the wait. My wife, Dana, and I own him so we could take all the time we wanted to. That's why he's the horse he is; he was never put on a artificial time schedule. As a result he's a joy to ride and to be around. And that, my friends, is a broke bottom line.

anika

Re: a broke horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:32

Yes! Goed stukje hoor! OK dan!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:56

AMEN!! Afgod

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:46

super stukje OK dan!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:00

Francis schreef:
AMEN!! Afgod

sluit ik me bij aan.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:51

Afgod Afgod Afgod AMEN

geduld is een schone zaak !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:25

Maar als je dit stuk even tussen de regels leest dan komt het er eigenlijk op neer dat alleen dit soort paarden (eigendom trainer, etc) de tijd krijgen.
Ik vraag me af of dit stukje ook een "tip" voor de paarden eigenaar is....of dat het louter een overpeinzing is.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:09

vera schreef:
Ik vraag me af of dit stukje ook een "tip" voor de paarden eigenaar is....of dat het louter een overpeinzing is.

Dat was en is ook mijn gedachte.Er wordt vaak afgegeven op trainers maar die geven alleen wat gevraagt wordt.
De klant bepaalt,helaas Cool

djmaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:45

Ok, de klant heeft vaak een dikke vinger in de pap maar aan de andere kant komt hij wel met een trainings vraag naar de trainer, omdat de klant het zelf blijkbaar niet kan, toch?
Dan heb je als trainer toch ook de verantwoording naar het paard en niet te vergeten je eigen geweten wat je wel en wat je niet doet om het paard te trainen...of zijn het uiteindelijk toch de eer, roem en centen die het trainingschema bepalen...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:16

Als een paard het niet inzichheeft(fysiek of psygisch) om met 3 jaar futurity-klaarte zijn, dan kan de trainer doen wat hij wilt(ofwat de eigenaar wilt) maar dan zal het toch niet lukken.
Deze paarden zijn dan als nogtewaardevol om "gek" of kapot te trainen en zal met een niet-futurity-doel in het handelscircuit komen en zo alsnog z'n tijd krijgen.
(sorry voor geen spaties, mijn comp doet raar!)

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:51

Het stukje was de moeite waard om me te blijven concentreren om het te lezen (ik verlies bij Engelse teksten snel de concentratie Bloos )
Goed stuk! Vingers aflikken

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:21

Ik lees ook een beetje tussen de regels door dat hij liever zou willen dat alle paarden de tijd werden gegund om te presteren, maar dat ze nu eenmaal op 2-jarige leeftijd worden "aangeboden"

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:05

Francis schreef:
AMEN!! Afgod

Afgod

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 09:56

Dus ik ben niet de enige die dit tussen de regels door leest.

@ Jessiejanes; maar is het niet zo dat toch uiteindelijk alle paarden eerst "futurity getest" worden? Ookal geef je aan als eigenaar dat je echt niet het onderste uit de kan wilt voor je jonge paard, worden er veel praktijken uitgeprobeerd om het paard toch zover te krijgen. Pas als het paard het bijltje erbij neergooit, wordt het afgedaan als futuritypaard.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:52

Als een klant niet het onderste uit de kan wil dan lijkt het me overbodig om met een anderhalf jaar oud paard naar een trainer te gaan.Dan laat je hem/haar lekker staan tot dat zij/hij 3 of 4 jaar is.
En als het paard het bijltje erbij neer gooit kun je bijna er van uitgaan dat hij niet oud wordt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:03

Blaze schreef:
Oja hiervan*****AMEN Afgod ****** wordt ik niet wel van Cool

Heiden! Extreme duivel

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:16

Had het al verwijderd Duivel Dacht laat ik eens verstandig zijn Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:20

Ik vind het een leuk stuk, maak heb het ook niet zo op de amens.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:27

@ Blaze; helemaal mee eens maar ik denk dat dat nog weinig gebeurd en dat Avila daarom dit stuk heeft geplaatst.
Om te laten zien dat een mature paard ook geld kan verdienen en je er een veel leuker paard voor terug krijgt (dit laatste schrijft hij zo'n beetje door het hele stuk heen in de punten die ik even heel beknopt heb opgeschreven).
Vond het best een opzienbarend artikel in dit blad.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:47

heel mooi stuk en zo zie ik het zelf ook!

geef een paard de kans volwassen te worden, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:49

Afschaffen al die futurities waar paarden op puberleeftijd en vaak nog jonger al moeten presteren,dan vervalt vanzelf de noodzaak om ze als 1.5 |2 jarige al te trainen,ik pleit voor futurity's op minimaal 5 jarige leeftijd en liever nog 6...
Zo krijgen we ook een groter bestand aan senior reiners met name.T'is wel eenzaam in Utopia vooralsnog....
Het zou prachtig zijn als toppers als Bob A.het zouden vertikken
om baby's te trainen,maarja....welcome to Utopia. Ach gut
Een heiden op de veluwe Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:54

Een kleine kant tekening wil ik toch toevoegen.
Wij zijn al geruime tijd geabbonneerd op Horse & Rider.Het artikel van Avila is hoop gevend zou je zeggen,maar ik heb ook artikelen gelezen van hem over het inrijden van 2 jarige en ook het bijzetten is hem niet vreemd.
Vandaar dat ik me dan ook afvraag waar hij en anderen trainers hun verantwoordelijkheid zien?? Alleen bij hun eigen paarden??

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:59

Dat bedoel ik dus.
amen Clown Koe grinnik Vork

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:07

Daar sla je ook een spijker op zijn kop Blaze want het is inderdaad vaak toch maar een paard van een ander en hij of zij wil toch kosten wat het kost niet afgaan met bijvoorbeeld een show de dupe wordt dus vanzelf het paard en daarna de eigenaar.

Wij hebben nu op dit moment van onszelf 5 merrie's drachtig van onze Ice natuurlijk doe je dat met een doel. Zolang het is dat je als 3 jarige de futurity moet rijden is het gewoon zo dat je dat met die nakomelingen toch gaat proberen. Ze zijn inbetaald in NRHA Belgie NRHA Duitsland en de DBRF en de PHCG. Tuurlijk zoeken wij wel naar de juiste manier maar belast worden ze zeker op jonge leeftijd. Je hebt toch een tijdschema. Als fokker en promo voor je hengst heb je mischien wel een andere keuze voor heel veel mensen maar in mijn beleving niet als je veder wil komen. Maar goed die van ons moeten eerst geboren worden volgend jaar en dan duurt het ook nog een tijdje voor het zadelmak maken. Mischien hebben ze tegen die tijd de leeftijd wel opgeschroefd!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:10

Helemaal mee eens Blaze, maar ook in zijn stukken plaatst hij vaak een kanttekening bij bepaalde zaken.
Wie weet worden zijn ogen ook steeds meer geopend? En je kunt je als trainer helaas niet veroorloven om alleen 3 jarige te trainen, simpelweg omdat je de jonge paarden krijgt aangeboden.
Dus moet je de verantwoordelijk bij de eigenaren gaan leggen (en uiteraard bij de organisaties), misschien is dat zijn gedachtegang geweest?