[WN] chipen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nappie16

chipen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:57

ik heb net een paard gekocht uit belgie.
over 2 maanden wordt zei naar nederland gebragt en me ouders willen dat ze gechipt word. (zelf ben ik niet zo'n voorstander maar goed) ze is half quarter half haflinger.
ze is nu geregistreerd bij american half quarter horse registry maar we willen haar in nederland laten registreren, maar het probleem is dat ik niet precies weet waar.
heeft er iemand wel is gehoord petlook of is iemands paard daar geregistreerd? en is dat europees of nederlands en maakt dat verschil?
www.petlook.nl

cissy

Re: chipen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:45

er is geen nederlandse half quarter register en verder kun je dr nergens laten registreren behalve dan voor het paspoort. Als je dr laat chippen kun je een paspoort aanvragen via de KNHS.

Petlook lijkt me meer iets voor honden en katten en voegt niks toe aan de papieren van je paard.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:25

nee petlook is niet voor het registreren van paarden, maar voor honden een katten.
je paard is geen ras (dat klinkt zo raar) maar hij is daarom niet minder goed voor wedstrijden hoor. het heeft geen zin om hem te registreren.( of je moet waarde hechten aan een papiertje dan nrps)
chippen doet de dierenarts en die verzorgt ook het paspoort wel bij de betreffende instantie

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:12

Hier een stukje over het al dan niet chippen van paarden, zou ik ook even goed lezen, incl. de vermelde site voordat je dit laat doen.
viewtopic.php?f=4&t=622211

Je kan nl. bezwaar maken, op de vermelde site staat ook een voorbeeldbrief.

nappie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 12:44

dus voor het paspoort kan ik haar laten registern bij knhs maar kan dat dan ook bij nrps?
en moet ze bij zoiets geregisteerd worden ik heb hier namelijk totaal geen verstand van?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:12

Nee, registreren, bij een stamboek, moet niet, is puur vrijwillig Knipoog
Je kan de KNHS / NRPS gewoon eens bellen, dan kunnen ze je precies vertellen wat er moet en wat mag.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:20

Om een paard over de weg te vervoeren moet ie zowiezo gechipt zijn, behalve onder de man. Bovendien wordt het toch verplicht over een tijd. Als je paard straks niet gechipt is, kan je er een boete voor krijgen. Ik weet niet precies per wanneer het verplicht is, maar het zit eraan te komen.

Bovendien kunnen ze precies zien van wie dat paard is, mocht ie oit gestolen worden (laten we het niet hopen).
En ze hebben er geen last van, het zit net onder de huid..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:30

m.i.v. 1 januari 2007.
Dat de chip helpt bij terug vinden van gestolen paarden is helaas niet waar, heb dat zelf ervaren.
En ze hebben er geen last van? Kijk dan hier even: http://www.invisio.nl/antichip/ (bij 'foto's') (en dit zijn maar een paar voorbeeldjes)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:34

Dat van ze zijn makkelijker terug te vinden als ze gestolen zijn is alleen maar bedacht om die chip te "verkopen". daarbij komt nog eens dat een chip c.q paspoort niet eens een eigendomsbewijs is, dus waar hebben we het over. In feite is het alleen maar voor registratie van medicijnen en voor de slacht ( geloof ik).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:08

En zelfs bij de slachthuizen is geen geautomatiseerde registratie. Toen Fly zoek was heb ik verschillende slachthuizen gebeld of het paard met 'dat en dat' chipnummer geslacht was en dat konden ze niet voor me opzoeken... Zelfde gold voor de AID met betrekking tot geexporteerde paarden, de meneer van de paardenmarkt in Utrecht heeft een stapel papieren voor me doorgebladerd om te zien of ze er bij zat van de afgelopen week, maar kon niks in een PC opzoeken, laat staan van álle geexporteerde paarden... dikke vette wassen neus dus die hele chip...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:16

Waarom zou je je paard ook nog bij een nederlands stamboek gaan inschrijven. Dat is zo zinloos. Het is geen Nederlands paard en NRPS en KNHS geven geen toegevoegde waarde toch.

Je kunt met je Half Quarter stamboek registratie en een dierenarts die chipt gewoon via de NQHA een paspoort aanvragen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:12

Dat een chip geen garantie geeft op een gestolen paard terug vinden klopt als een zwerende vinger. Toch ken ik iemand die zijn paard heeft terug gevonden, na een zoekactie. De chip stond vermeld in het paspoort en men kon zo bevestigen dat het haar paard was.

Maar als je met een professional te maken hebt wordt het idd lastiger, ze kunnen hem ongedaan maken of zelfs eruit snijden..

nappie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 09:08

bedankt voor jullie reacties. ik heb het er met meerdere mensen van stal over gehad en me ouders vinden het ook een beetje zinloos worden om te chippen.