Zo gezegd, zo gedaan: ingeschreven voor de naturtrail Engels en voor de in hand beginnende beginners (daar kon ik nog wel een hoed voor lenen
). Van tevoren nog wel een keertje geoefend met vlag, bal en ander spannend spul. Wat die avond overigens niet zo'n succes was: vlag was Eng, sleep was Nog Enger en die bal was al helemaal niet te vertrouwen. Ret deed alsof hij dat soort dingen nooit eerder had gezien. Dat beloofde wat voor de wedstrijd. 
Om een lang verhaal 'kort' te maken:
De in hand begon niet zo vloeiend, ik was stiknerveus. Het hek werd een rommeltje en de waaier nam Ret in één keer omdat ik hem te kort hield. Ineens wist ik ook weer waarom ik geen dressuurwedstrijden meer reed: omdat daar zo'n jurylid een paar minuten lang mijn vaardigheden zit te beoordelen. Daar heb ik het niet zo op. En wat deed ik hier? Juist: oefeningen voor een jury.
Na hindernis 2 maar even diep ademgehaald en toen ging het beter. Toch nog 3e van de 6 omdat er drie waren die een verplichte draai naar rechts vergaten, die werden onderaan geplaatst. Een lintje dankzij 'dommigheden' van anderen dus. Maar goed, in de SGW werkt het in feite net zo.

Trail onder het zadel ging eigenlijk boven verwachting! De bal en de sleep heb ik bewust overgeslagen om het vertrouwen niet te verpesten, Ret was namelijk zó relaxed en dat gevoel wilde ik zo lang mogelijk vasthouden. Zelfs de slalom ging niet zo heel verkeerd, ik vreesde nog even dat hij minstens één boompje om zou maaien, maar we gingen er vrij gecontroleerd doorheen.
En omdat de vlag bij de in hand al goed ging, durfde ik het aan om 'm onder het zadel ook te pakken en er een paar rondjes mee te galopperen. Dat ging ook niet zo heel verkeerd: bonuspunten op de vlag, niet de volle mep omdat ik 'm de eerste keer vastpakte en weer losliet, maar uiteindelijk wel rondgegaloppeerd met het ding. Mijn persoonlijke mijlpaal van de dag!

Mijn twee 'concullega's' in deze rubriek deden ook hun uiterste best, maar hun paarden wilden geen natte voeten. Dat leverde hen veel strafpunten op het water op, het water waar Retje zo doorheen wandelde - het is tenslotte zijn favoriete onderdeel uit de SGW. De boomstam ging het meest vloeiend van alle hindernissen: normaal gesproken gaat Ret daar overheen, nu moest ik het zelf doen.

Uiteindelijk werd ons 'optreden' gewaardeerd met 61 punten en een blauw lintje!

...en de opmerking van Chris Knol dat je met zo'n score best voor de dag kunt komen op een echte trailwedstrijd...

En dat vind ik nou zo leuk aan western: een eerste plaats levert me daar tenminste een lint in onze eigen kleur op!

Ik moet inmiddels een beetje zuinig zijn met de ruimte op mijn server, ik heb dus niet zo heel veel foto's online gezet (ca. 25) waarvan er hieronder enkele staan. Het verkleinen heeft de kwaliteit van de foto's weer eens geen goed gedaan, maar het gaat om het idee. Foto's met dank aan Marco (Spades) en Rob (Pannenkoek). De serie van 25 staat HIER.
Achterwaarts ging verre van vloeiend (en niet alleen bij ons)

Zeiltje
Boomstammetje

Vlag
Boomstammetje weer, nu met gezadeld paard

Water
Slalom

Net klaar met de sidepass

En jawel: rondje galop met de Enge Vlag!

Ik vond het erg gezellig en leerzaam, en zeker voor herhaling vatbaar! Alleen al de sfeer: heerlijk relaxed, net zoals ik dat gewend ben van endurancewedstrijden. Allerlei rassen/soorten/maten lopen door elkaar en iedereen heeft lol met z'n knol.
Anya, Sonja en Jip: bedankt voor het geweldige initiatief en de zeer verzorgde organisatie!

Wie weet maken we ooit nog dat échte uitstapje naar western, met tuig en officiële wedstrijden enzo. Dan moeten we nog wel flink oefenen op onderdelen als het hek en de L achteruit, want die blijven voor ons lastig. Voorlopig blijft endurance iig onze nummer 1, maar goed: wie weet...

Overigens staat de volgende westerngerelateerde activiteit alweer op de planning: Summertrail Marum, 15 juli.

Jammer dat we net je proef gemist hebben, maar op de foto's ziet het er echt super uit! En tja dat van dat bekeken en zenuwen. Daar had ik ook last van en nog steeds wel eens, maar het went en als je het doet voor de lol, het leren en jezelf+paard verbeteren wat maakt het dan uit wie er allemaal aan het kijken is....