[WN] welke trainer voor jullie jonge paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

staldo

welke trainer voor jullie jonge paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 18:16

Ik zou graag willen weten door wie jullie je paard zadelmak laten maken!? of doen jullie het zelf! en hoe is het gegaan?
ik hoop op reacties!

cornelie

Re: welke trainer voor jullie jonge paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:19

Ik doe het gewoon zelf, vind ik zelf het prettigst.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:25

mijn paardje word volgend jaar 3 en ik denk dat ik hem in laat rijden/beleren door een professioneel iemand.Maar ik wil hem dan ook western laten beleren.Wel ga ik zelf met het zadelmak maken aan de gang en misschien dat ik er de eerste keren wel zelf opga,maar niet om hem zelf in te rijden.Succes!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:30

Ik doe het ook zelf, vind ik ook prettiger. Ten eerste omdat ik zelf toch met het dier moet rijden en ik het gevoel heb dat ik een betere band kweek als ik er vanaf het begin opzit. En het eerste jaar is het alleen nog maar 'boscrossen', zodat het dier sterker word; daarna begint het echte werk pas, en dan vraag ik wel graag hulp (in de vorm van les) of laat ik ze door een ander doorpakken.

Nu mijn merrie een jaar onder het zadel is laat ik haar wel 'de puntjes op de i' zetten door een prof/ervaren ruiter; waarna ik daar ook ga lessen.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:40

ik heb hem zelf een maandje gereden en daarna naar rieky young gebracht vor de eerste western knopjes ( ik heb altijd engels gereden ) erop te zetten. in 1 zin: super gedaan rieky! Knipoog

Eastwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 07:10

Ik heb goede ervaringen met Barry Schuurman.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 07:43

Ik doe het zelf en ik doe het voor het eerst. Het gaat niet snel, maar met de "Riding Manual" (v. John Lyons) in de hand gaat het op een heel verantwoorde manier, vind ik. Ik geef mijn paarden niet uit handen (sorry, te veel uitwassen gezien van zgn. paardvriendelijke trainers) maar ga samen met ze op les en clinics als de basis er eenmaal een beetje in zit.

brio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:07

Ik doe het allemaal zelf. Eerst groundwork en longeren enzovoort.. Waarnaar ik zelf zadelmak maak, uiteraard met iemand aan de longe, maar ik stap er zelf op. Als ik over een roundpen beschik dan stap ik er zo op. Moet het wel een goede roundpen zijn met dichte wanden. Tong uitsteken

Daarna ga ik zelf de knopjes erop zetten! Tussendoor neem ik les bij Cedric Leroux Haha!

Het ligt uiteraard aan het paard en aan jouw geduld hoe het verloopt, maar ik wens je veel succes!

Ik heb veel gehad aan het longeer artikel van Doug Carpenter. Knipoog

Groetjes Vanessa

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:28

Ik heb ons jongste paard sinds hij 10 maanden was in handen gehad. Hij heeft gewoon paard mogen zijn, maar heeft ook omgangsvormen geleerd.

Een paar maanden voor zijn 3e verjaardag ben ik hem gaan wennen aan een zadel (en dan is zo'n lichtgewicht Wintec heel fijn) en ben ook af en toe op een boomstronk gaan staan en over hem heen gaan hangen en hem overal aanraken.

De eerste keren erop zitten (zo'n 1,5 maand voor z'n 3e verjaardag) heb ik samen met m'n vriend gedaan en de eerste keren rijden ook. 10 minuutjes, stappen, draven, stoppen èn back, deze commando's had ik hem al met grondwerk geleerd.

Daarna heb ik hem 3 maanden naar Claudia Rosel gebracht zodat zij, rustig aan de basis op de juiste manier kon aanleren en bevestigen want ik vind dat ik daar gewoon nog niet genoeg kennis en ervaring voor heb.

Zij wil ook dat je regelmatig komt om samen met je jonge paard te trainen. Dit kost niets extra, ik begreep nl dat bij andere trainers je nog eens extra moet betalen voor "les" Verward

Ik heb na drie maanden een (nog steeds) cool en werkwillig paardje opgehaald dat al véél meer kon dan ik van tevoren had durven denken *LOL*

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:53

Volgens mij ben ik één van de weinige die haar paard niet zelf durft zadelmak maken...ik ben gewoon bang dat ik 'iets fout' doe.Ik ben wel van plan om op voorhand te laten wennen aan het zadel maar er voor het eerst op kruipen zal ik niet alleen ondernemen. Het fijnste lijkt me om samen te kunnen werken met je trainer. Dan ben je er toch bij betrokken maar sta je er niet alleen voor en krijg je proffesioneel advies.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:58

Smoske schreef:
Volgens mij ben ik één van de weinige die haar paard niet zelf durft zadelmak maken...ik ben gewoon bang dat ik 'iets fout' doe.Ik ben wel van plan om op voorhand te laten wennen aan het zadel maar er voor het eerst op kruipen zal ik niet alleen ondernemen. Het fijnste lijkt me om samen te kunnen werken met je trainer. Dan ben je er toch bij betrokken maar sta je er niet alleen voor en krijg je proffesioneel advies.

he smoske, het is geen schande hoor! mijn vriendin laat haar paardje op dit moment ook zadelmak maken en aanrijden door rieky. ik heb hem wel zadelmak gemaakt en heb hem daarna naar rieky gebracht voor de westernknopjes. ben ook 2 keer in de week gaan rijden daar en dan kreeg ik priveles.dan weet je zeker dat je het goed doet.nu staat hij weer bij ons op stal. nu les ik nog 2 keer in de maand bij haar, 1 keer daar op stal en 1 keer komt ze bij ons op stal. ook voor vragen tussendoor mag ik haar altyd bellen. ik heb er een heel rustig fijn paardje aan over gehouden en ben reuze blij dat ik het zo heb gedaan. succes met je paardje. Knipoog

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:00

Smoske: Zo'n gevoel heb ik eigenlijk ook een beetje namelijk!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:33

@Mijnelmo: hoe jij het beschrijft zou ik ook willen doen, met begeleiding. Fijn dat jullie er een lekker rustig paard aan hebben overgehouden, veel succes ermee!

@Staldo: ben ik dus toch niet de enige met dat gevoel Haha!
Ik denk dat je dan hetgeen moet doen waar je je het beste bij voelt. Andere kunnen zich super voelen bij het zelf inrijden e.d. en heel zelfzeker hier tegenover staan. Ik kan dat niet, het klinkt misschien 'zwak' maar bij elke stap zal ik te veel nadenken of ik wel goed gereageerd heb enzo. Ik heb voor mezelf de bevestiging nog nodig, zeker bij het eerste paard dat ingereden wordt. Misschien verandert dat wel naar de toekomst toe en leer je uiteindelijk veel uit de ervaringen waardoor je er zelfzekerder tegenaan gaat kijken.
Veel succes met jouw keuze en met het paardje natuurlijk!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:06

Sja, ik hoef geen jonge paarden meer in te rijden, maar ik zou het ook zelf doen Ja met je gezonde verstand kom je soms een end verder dan 'bepaalde' trainers...

Er valt later nog best wel wat op te lossen, en paarden zijn best vergevingsgezind... Ja

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:16

Cer schreef:
Sja, ik hoef geen jonge paarden meer in te rijden, maar ik zou het ook zelf doen Ja met je gezonde verstand kom je soms een end verder dan 'bepaalde' trainers...

Er valt later nog best wel wat op te lossen, en paarden zijn best vergevingsgezind... Ja

Maar ik denk wel dat het voor een jong paard onduidelijk is als zijn 'eerste leermeester' ook nog onzeker is wat inrijden betreft en misschien daardoor onduidelijk en niet consequent.
Daarom lijkt het me fijner om vanaf het begin er met prof. begeleiding samen aan te werken. Als je mee betrokken kan worden in de training dmv lessen enzo kan je ook aangeven als je het met bepaalde dingen niet eens bent.
Ik zou inderdaad niet mijn jong paard 3 maanden volledig uit handen geven en na 3 maanden even 'ophalen' want dan heb je geen zicht op de training en handelswijze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:25

Onzeker is niet handig, en consequent zijn ligt aan jezelf..
Je begint met simpele dingen, dus echt onduidelijk kan het ook niet worden Knipoog

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:31

Cer schreef:
Onzeker is niet handig, en consequent zijn ligt aan jezelf..
Je begint met simpele dingen, dus echt onduidelijk kan het ook niet worden Knipoog

Dat klopt, we gaan niet beginnen met meteen een zijwaartse oefening Knipoog
Maar ik merk vaak al bij het 'handwerk' dat ik niet snel genoeg reageer en betrap me erop dat ik niet altijd even consequent ben.... Bloos
Het is al een eerste stap dat ik me er van bewust ben dus dat is al een begin hé om eraan te werken.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:03

fred thornton

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:57

Ik stel voor om dit via pb aan haar door te geven.
Anders wordt het weer een commercieel getint topic Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:47

Na overleg met het team is besloten dat dit topic toch open kan blijven.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:55

Hebben de moderators dan geen eigen FAQ ofzo? Nagelbijten / Gniffelen

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:13

Mireille van Soldt is op dit moment bezig met een paardje zadelmak maken en ik moet zeggen dat ze dat heel rustig en op een zachte manier doet. Het grondwerk met zadel pakt ze eerst en langzaam aan het zadel in. Als ik een jong beesje heb dan wil ik het zelf doen maar als het naar een trainer zou moeten dan vind ik het bij Mireille wel heel prettig gaan. En ze heeft onzetend veel geduld dat is ook fijn.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:28

anika schreef:
Als ik een jong beesje heb dan wil ik het zelf doen maar als het naar een trainer zou moeten dan vind ik het bij Mireille wel heel prettig gaan. En ze heeft onzetend veel geduld dat is ook fijn.
Hier nog iemand Haha!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:07

Mijn paard is ingereden door Barry Schuurman. Heel rustig, met kleine stapjes te gelijk en met veel geduld. Ben daar heeeel erg tevreden over.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:12

Ik doe het zelf. Met hulp van Constans en de pensionhouder.