[WN] Bijzetten en andere trainingsuitwassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Bijzetten en andere trainingsuitwassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:40

Tijdens mijn weekje Texas/ Oklahoma natuurlijk veel paarden gezien. Ik weet dat er veel misstanden voorkomen in de paardensport in het algemeen, jammer genoeg onderscheid de westernsport zich niet en ook hier kijk ik vol verbazing hoe mensen denken hun paard iets bij te brengen.
Óp de World Show heb ik een DVD van Al Dunning gekocht, als contrast om te zien dat het toch ook echt anders kan.

Waar ik toch wel erg van geschokt was is het volgende:
een paard wat met zadel op in een kleine "pen" stond. Het hoofd van het paard was met dikke rubber "bijzetteugels" vastgebonden. De teugles liepen van bovenkant zadel naar het snaffle bit, door de bitringen tussen de voorbenen naar de singel. De teugels waren zo strak vastgezet dat het paard de neus bijna tussen de voorbenen had zitten.
Ik vind dit pure dierenmishandeling, geen discussie over mogelijk. Ik zie het nut er niet van in en vind het een vorm van extreme grofheid en onkunde.
Bij het rijden heb ik ook dergelijke uitwassen gezien, paarden die uiteindelijk recht omhoog komen omdat er zo hard in de mond gerukt word dat je bij wijze van spreken de tanden rond zou moeten zien vliegen. Boos! . Ik had de neiging om de boel los te snijden, aangezien het dier zo minstens een half uur heeft rondgelopen, jammer genoeg had ik geen mes bij me....
Deze onkunde zal verstrekkende gevolgen hebben, als vastzittend spieren, nek en rugproblemen, hard mond etc, etc.

Schril contrast bij het zien van de DVD, waarbij er gesproken word van een vierkant van ca. 20 bij 35 cm voor en boven zadel waarbinnen je je handen mag bewegen. Handen van bovenomschreven ruiters beschreven een vierkant van ca. 1 x 1 meter.
Uitwassen als deze zijn vaker aan bod geweest, het is voor vele van ons niets nieuws, maar ik vind wel dat het steeds weer ter sprake moet komen om duidelijk te maken dat het abnormaal is, dat het niets met paardrijden/ africhten te maken heeft. Dat het niets anders is dan dommheid, onkunde, grofheid, snel resultaat willen. Bij deze "africhters" en "trainers" draait alles alleen om geld en bekers, is een paard alleen een object om op die 1e plaats te komen. Als hij "kapot" gaat pakken ze een nieuwe en gooien de oude weg.
Deze mensen mogen mijn paarden niet eens van 10 km afstand benaderen Boos! .
Laatst bijgewerkt door ElCid op 10-07-06 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Re: Bijzetten en andere trainingsuitwassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:26

Zoiets, bedoel je?

Afbeelding

Afbeelding

Ze noemen het learning to give to the bit..... learning to endure pain, more likely Verdrietig

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:30

Precies, lijkt wel erg op de plek waar ik het gezien heb Huilen . Ik heb toen geen foto's gemaakt, soort van ontkenning van mijn kant op dat moment. Maar het beeld blijft, ook zonder foto, in mijn geheugen gegrift staan.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 10-07-06 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:46

Dit soort dingen heb je ook bij dressuur, daar zie ik ook dingen waarvan je denkt Scheve mond ..en er zijn ook mensen bij western die het WEL goed doen..er blijven altijd mensen tussen zitten die geen verstand van paarden hebben..en waar ze de dierenbescherming op af zouden moeten sturen!! Stoom uit je oren
Volgends mij heet dat ding die de paarden om hebben een drolranch (weet niet hoe je het schrijft..) en die dingen zouden ze idd moeten verbieden!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:54

Dit soort dingen komen inderdaad in alle takken van paardensport voor en natuurlijk en godzijdank zijn er mensen die het wel op de leuke en goede manier doen, anders had ik mijn teugles allang aan de wilgen gehangen.
Ik vind het wel belangrijk dat dit soort dingen regelmatig weer eens even ter sprake komen,niet om de goede aan te vallen maar om te zorgen dat iedereen weet dat deze wijze van africhten niet kan en niet geaacepteerd zou meten worden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:58

drawrein bedoel je waarschijnlijk Gavon (trekteugel)... 't woord zegt het al... trek maar naar beneden/in de krul. Korte tijd met een drawrein rijden als hulpmiddel om een probleem op te lossen kán mogelijk zijn, maar moet zeker geen standaard hulpmiddel worden om 't de ruiter makkelijk te maken.. de drawrein is overigens de westernvariant van de engelse slofteugel.. ook al zo'n misbruikt atribuut.
Ben op zich niet tegen hulpmiddelen (de extremen daar gelaten), zolang ze dat ook zijn HULPmiddelen... geen dwangmiddelen. Ik heb zelf Fly korte tijd met behulp van drawreins gereden..naast m'n gewone teugels, dus reed met de gewone teugels, drawrein over de hals/knop en af en toe oppakken als't nodig was. Dat was in een korte tijd waarin Fly sterker moest worden en moest leren d'r achterhand d'r bij te zetten, ook in galop. Omdat zij al zo lang fout was gereden en op die manier sterk was geworden kreeg ik het zonder de drawrein niet voor elkaar... 1 maandje met en 't was goed... nu liggen ze ergens keihard te wezen achter in m'n kast, heb ze laatst gebruikt om mee te grounddriven met Dot. (waren gewoon extra lange zelfgemaakte leren teugels met een extra musketon waar ze doorheen gingen...).

Maar dit soort vastbinderij (heb zelf ook verschillende varianten gezien, gewoon hier in Nederland, gewoon bij trainers die nu als 'zo goed/vriendelijk/leuk te boek staan) vind ik te absurd voor woorden, hier leert een paard helemaal niks van... alleen dat zadel en hoofdstel niet leuk zijn en pijn kunnen doen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:05

ElCid schreef:

Óp de World Show heb ik een DVD van Al Dunning gekocht, als contrast om te zien dat het toch ook echt anders kan.

Zolang je dit zelf geloofd neem ik niet serieus wat er gevonden wordt van alle misstanden Cool

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:10

Blaze schreef:
Zolang je dit zelf geloofd neem ik niet serieus wat er gevonden wordt van alle misstanden Cool

Euhm, wat is er niet serieus te nemen aan bovenstaande foto's? Verward

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:12

Wat een afschuwelijke foto's!! Huilen
Hoe kunnen mensen onschuldige dieren zoiets aan doen? Boos! Walgelijk!! Boos!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 17:16

Blaze schreef:
ElCid schreef:

Het beste is om Blaze, in principe, niet serieus te nemen, gezien zijn eigen achtergronden. Lezen is ook een kunst blijkbaar, nietwaar, Rob?
Maar met dit soort mensen is geen discussie te voeren dus kom met gefundeerde kritiek of hou je mond.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:29

Denk dat Blaze bedoelt dat Al Dunning op de video misschien wel heel lief en aardig is, maar i.r.l. zonder camera's en toeschouwers waarschijnlijk ook z'n 'truukjes' heeft...
Nu ken ik All Dunning niet persoonlijk en zou dus niet kunnen oordelen over zijn trainingsmethodes, maar feit is wel dat heel veel van die trainings'guru's' mooie video's met schitterende methodes verkopen, terwijl ze thuis een heel andere methode handteren. Dus enige scepsis is inderdaad wel geboden bij dat soort video's. Tenzij je de man natuurlijk persoonlijk kent en weken op z'n stal z'n privé trainingen hebt gade kunnen slaan om zo te weten dat hij 'practices what he preaches'.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 17:41

Ik doel in mijn topic ook alleen op het contrast tussen wat Al laat zien op de DVD en wat ik een paar keer in levende lijve, bij anderen, gezien heb.
Ik heb A.D. ook nooit in levende lijve zien trainen, maar het "kort door de bocht" commentaar van Blaze ben ik een beetje zat.
Trainers die het "voor het geld" doen hanteren vaak technieken waar ik absoluut niet achter sta, maar dat neemt niet weg dat uitwassen ten alle tijde bekritiseerd mogen en moeten worden. Of de naamloze ruiter of de beroemde ruiter het nou doet Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:51

Wranglerbutt schreef:
Blaze schreef:

Euhm, wat is er niet serieus te nemen aan bovenstaande foto's? Verward

Die foto's staan ook in het boek van Al Dunning. Inmiddels is er een herziene druk uit met nieuwe foto's maar dit staat er ook gewoon weer in.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 21:25

Welk boek is dat? Het boek van Western Horseman staat het nl. niet in.
Maar hoe het ook zij, de discussie gaat hier niet over Al Dunning of wie dan ook, maar over merkwaardige ideeen over training in het algemeen. Het lijkt me ook wel zo zinvol om deze, in het algemeen zonder verder namen te noemen, voort te zetten.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:36

In het boek Reining van Al Dunning. En merkwaardig ja, dat zijn dvd blijkbaar totaal anders is dan zijn boek. Daar staat gewoon in met foto's dat als een paard niet goed na wil geven je het dier een tijd vastgebonden laat staan in een roundpen. En ook dat een twisted wire snaffle goed is om paarden wat fijner te maken. En dan zonder namen; vreemd dat iemand op een dvd wat anders laat zien dan in een boek.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:44

ElCid schreef:
Ik doel in mijn topic ook alleen op het contrast tussen wat Al laat zien op de DVD en wat ik een paar keer in levende lijve, bij anderen, gezien heb.

Ja dat bedoel ik dus,een contrast zien wat er niet is Knipoog ook ik heb een video van Dunnig en daar zijn deze *praktijken*gewoon te zien
ElCid schreef:
Ik heb A.D. ook nooit in levende lijve zien trainen, maar het "kort door de bocht" commentaar van Blaze ben ik een beetje zat.

Hahahahaha Ik heb niet zoveel woorden nodig om *to the point* te komen.
ElCid schreef:
Trainers die het "voor het geld" doen hanteren vaak technieken waar ik absoluut niet achter sta, maar dat neemt niet weg dat uitwassen ten alle tijde bekritiseerd mogen en moeten worden. Of de naamloze ruiter of de beroemde ruiter het nou doet Cool

Natuurlijk moet je *uitwassen* ter discussie stellen,maar dan moet je wel in staat zijn de*uitwassen* te herkennen. En ??????(ben je naam vergeten Knipoog ) moet eerlijk zeggen dat ik vaak meer moeite heb met ruiters die denken dat ze het goed doen en vervolgens hun paard elke minuut dat ze erop zitten in de weg zitten of er aan hangen,dan dat ik moeite heb met de zogenaamde*uitwassen* die jij aanhaald.
maarja dat is de mening van een naamloze ruiter Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:57

ElCid schreef:
Het beste is om Blaze, in principe, niet serieus te nemen, gezien zijn eigen achtergronden. Lezen is ook een kunst blijkbaar, nietwaar, Rob?

Ja Loes heel verstandig om mij niet serieus te nemen Knipoog Stel je voor dat je er iets van opsteekt Cool

ElCid schreef:
Maar met dit soort mensen is geen discussie te voeren dus kom met gefundeerde kritiek of hou je mond.

Dit soort mens heeft helemaal geen enkel belang om met jou soort mens een discussie te voeren Ach gut Cool

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:13

cornelie schreef:
...vreemd dat iemand op een dvd wat anders laat zien dan in een boek.

Vreemd???

Ja, als je het over "sport", "hobby", "rijkunst", "ethiek" en dergelijk wazige dingen hebt wel, ja.

Maar dit is "the industry" en daar heiligt het doel alle middelen, toch?

Groeten,

Chris.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:24

Hmm, zullen we de privé-ruzietjes, likes and dislikes, buiten de discussie houden, dan blijft het misschien ook nog een beetje objectief.

Moet het wel weer (ja, alweer) met Blaze eens zijn... Hoeveel ruiters zijn er bijv. niet die maar blindelings nadoen wat ze op zo'n video zien... ongeacht of dat wel of niet diervriendelijk is.. zo'n trainer weet in ieder geval (in de meeste gevallen) nog waar ie mee bezig is en wát 'ie van een paard vraagt... dat soort mensen (van die 'volgers', ook van Nederlandse trainers overigens, niet alleen video kijkers dus) probeert na te doen wat ze zien, zonder het hoe en waarom te weten.. dénk er om dat dat nog veel meer kapot maakt dan een dergelijk 'harde' methode in ieder geval op de juiste manier én op het juiste moment toepassen.

Om als voorbeeld maar sacking out te nemen. Een methode die ik zeker niet promoot of waar ik persoonlijk voorstander van ben. Máár.... als een deskundig iemand, op een verantwoorde manier, met beleid en kennis van zaken op die manier een paard broke maakt, dan kan dat nog altijd een normaal, gezond tussen de oren, veilig te rijden paard worden. Op de juiste manier gedaan, wordt het paard 'gebroken' zoals dat heet, maar tot een bepaald niveau en daarna 'bouw' je zo'n dier weer op.
Doet een leek het, dan zal dat 9 van de 10 keer niet op de juiste manier gebeuren en niet op het juiste moment gestopt worden het paard te 'breken'. Dan wordt het paard óf compleet afgebroken, waardoor je óf een compleet doods paard krijgt, óf een heel angstig (en daarmee onbetrouwbaar) paard. Aan de andere kant kun je paarden creëren die gaan terugvechten... Dat kunnen zelfs gevaarlijke paarden worden die bij 't minste of geringste 'in de aanval' gaan (heb zo'n voorbeeldje tijdelijk op stal gehad...).

Dus ja... lekengepruts kan zeker nog meer kwaad doen dan 'deskundige harde' aanpak. Dit was een extreem voorbeeld, maar zo zijn er natuurlijk legio te verzinnen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 07:25

@ el cid

J I J vind dit domheid, onkunde en grofheid. om een vergelijking te trekken : geen enkel pistool heeft ooit iemand gedood, enkel de persoon die het pistool hanteert zorgt voor een dodelijk aspect. maar als goede bokker heb J I J natuurlijk de waarheid in pacht en ben J I J zodanig kundig en hoog geschoold in de leefwereld van het paard dat J I J hierover deze conclusie kan trekken. natuurlijk ga J I J er ook van uit dat de hele rest van de wereld zich aan J O U W moet aanpassen en er regeltjes en wetten moeten gemaakt worden om J O U W waarheid te bevestigen.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:17

Daar gaaaaan we weeeer, volgende ronde.
Maar het meest zielige vind ik dat jullie gebruik maken van de faciliteiten en mogelijkheden van deze mensen (gratis vliegen geusthouse gebruiken), daar mooi weer lopen te spelen hoe fantasties het wel niet is allemaal.
Eenmaal terug in NL shotgun uit de kast en afschieten die hap. Is ook een vorm van ethiek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:30

Dit vind ik echt heeeeel bijzonder...

Iemand beschijft wat ze gezien heeft, vervolgens worden er foto's geplaatst van iets soortgelijks, wat er imo ook niet prettig uit ziet (maar ja, we weten allemaal dat ik ook een aansteller ben he).
En uiteindelijk wordt de TS als boeman gezien?????????
Dat vind ik ERG typerend voor de sport...

Waarom zou je iets niet mogen beschrijven/vertellen? Als je het er niet mee eens bent?

En er zijn zat trainers die er rare praktijken op nahouden, maar omdat iemand het persoonlijk niet heeft gezien, is het niet waar. Hoe vaak is die discussie al niet gevoerd? Dus als de TS dezelfde 'fout' maakt door een video aan te nemen als waar (en HOE zou je het anders moeten zien?) en niet te weten wat deze trainer verder doet, is het ineens het toppunt van domheid?
Wat hypocriet....

Die post van Dofuzz gaat echt helemaal nergens over

Jammer, bevestig alleen maar weer mijn vooroordeel van de western'sport'.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:51

Ik vraag me af hoe dit paard leert "geven". Hij zal misschien naar het bit toe geven, maar als daardoor zijn nek nog meer in de krul moet dan hij met druk al is, dan vraag ik me af of die release wel zo'n beloning is voor het beest; eerder kiezen tussen twee kwaden.

In de dressuurwereld is dit overigens ook de normaalste zaak van de wereld. Dagelijkse kost op de stal hierachter.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:55

Het paad op de foto is te diep bijgezet, er wordt niet met voorwaartse impuls gereden/gedreven dus mijn inziens is dit geen goede manier van paarden trainen.

Verder ben ik het helemaal met Halloway en Blaze eens. Nog een toevoeging, de trainer wordt gezien als 'goed' wanneer hij zijn misstanden goed verborgen weet te houden. Echter hier op bokt worden er trainer geloofd en geprezen waar ik zeker van weet dat er dingen gebeuren die wat mij betreft echt niet kunnen.... 2-jarige rijden die vervolgens door dierenartsen weer opgelapt moeten worden .
OVerigens vind ik een paard dat niet gezond is en aan zijn lot overlaten net zo slecht dan elke dag met een te strakke drawrein rijden.

Er zijn ook trainers die niet schromen om op een wedstrijd hun paard een flinke correctie te geven terwijl ze er thuis super bij staan en te soft gereden worden om op grote wedstrijden mee te komen.
Die worden hier nog al eens flink afgekraakt ómdat we het allemaal gezien hebben!!!

Dus ik raad iedereen aan om eens wat vaker onverwacht langs te gaan bij hun trainer om werkelijk te zien van dichtbij hoe er getraind wordt, en wat vaker te luisteren naar anderen dan zelf altijd maar te praten, want ELcid, ik denk dat Blaze jouw precies alles kan vertellen over juiste/onjuiste trainingsmethodes, juist gezien zijn achtergronden, en kan je nog veel van hem leren zodat je ook over een meer genuanceerdere uitspraken zal komen dan bovenstaande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:10

Blaze schreef:
ElCid schreef:

Ik moet me (helaas!) volledig bij Blaze aansluiten.

ElCid, ik vermoed dat ik dezelfde videobeelden als Blaze gezien heb over deze trainer. Nouwwwww ik kan je vertellen dat dit ZEKER niet iemand is die ik ga nomineren voor een heiligverklaring....

Een DVD zegt niet zo heel veel over praktijken die buiten de opnames toegepast worden. (Geheimpje (niet verder vertellen): Startrek staat ook op film maar de Enterprise bestaat niet echt en Jean Luc heet in het echt geen Picard en gaat gewoon met de auto als hij ergens heen wil... Haha! )