[WN] World Paint Show Fort Worth

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

World Paint Show Fort Worth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:22

3 dagen World Paint Show, heel veel paarden en heel veel goede prestaties.
Ik heb de junior Pleasure gezien, er werd netjes gereden al liepen er weer heel wat "krabbelaars" rond, maar de nummer 1 krabbelde niet en liet een normale jog en lope zien. Wel langzaam, maar verzameld en een mooie hoofdhouding.
Hetzelfde geldt voor de Horsemanship, ook daar op nr.1 een paard wat normale gangen liet zien, en heel netjes gereden werd.
De reining heb ik hoofdzakelijk de voorronden van gezien, wel de finales van de junior maar geen plaatsing. Er werd duidelijk het kaf van het koren gescheiden toen de selecties voor de finale bekend gemaakt werden.
De halter klassen, weanling + yearling stallions, 2 year old + 3 year old mares gezien.
In alle klassen werden de echte haltertypes bovenaan geplaatst, al werd bij de yearling stallions een practige black Tobiano op de 3e plaats gezet met duidelijk minder halter type.
De bloedlijnen in de hoogste regionen van de halter liepen veel terug naar Impressive, veel Mighty Awesome kinderen en bijna allemaal sorrels ( saai hoor!).
De wereld kampioen 2 year olds was echt een kanon van ee merrie, beetje te naar mijn smaak, leek dat er wat annabolen aan te pas waren gekomen.

De trail heb ik niet zo veel van gezien, wel met enige ontzettingen gekeken naar hoe een aantal heren hun paarden "los" reden. Dat die paarden nog gevoel in hun lagen hebben lijkt mij wonderbaarlijk, zo hard werd er gerukt. Tijdens de proef liepen ze dan ook heel netjes met hun hoofd ( te ) laag.

Maar een mooie show, Amerikaanse gezelligheid. Iedereen praat met iedereen, de airco stond erg koel ( brrrm, trui aan!).
Er waren veel stands met diverse spullen, mooie Sundowner gooseneck trailers, met complete living van eiken, Silversmith zadels en hoofdstellen. Om je vingers bij af te likken, mijn portemonnee kreeg het er een beetje koud van.
Ook betaalbare stands, mooie teugels en telefoonhouders gekocht!

De veiling hebben we ook bijgewoond, de prijzen voor de paarden liepen erg uiteen. Van ca. $1000,- voor een jaarling tot $ 34.000 voor een bewezen Black Tobinao dek/ reining hengst Mr. Black Norfleet. Paarden die onder het zadel getoond werden brachten duidelijk meer op dan jong spul wat alleen aan de hand getoond werd. Risico van een veiling en daardoor de vaak erg lage prijzen is natuurlijk dat je niet/ nauwelijks weet wat je koopt. Dat moet je dan van tevoren goed uitzoeken.
Maar toch wel erg veel mooie paarden gezien hier, moeilijk om niet mee te gaan bieden Gestoord .
http://www.mijnalbum.nl/Album=R473GGYI
Hier zijn foto's te vinden.

Francis

Re: World Paint Show Fort Worth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:01

Ik 'ken' (ok via internet, maar toch vrij goed meen ik) de eigenaar van die two year old (Shes One Cool Heiress) en nee... geen anabolen.. gewoon goed gefokt en nog beter gefit. Paard is eigendom van een 'gewone amateur', heeft haar door een pro (Susan Stafford) laten fitten en door een pro (Mike McMillian) laten showen (bijna een must als je in de top 5 op de worldshow wil eindigen)

Hier d'r 'winpicture', het vrouwtje met de grote grijns in het midden is Lynnette, de eigenaar... nooit kunnen dromen dat dit haar zou kunnen overkomen. Op de foto komt het niet zo goed uit, maar ik weet dat ze i.r.l. echt mega is.
Afbeelding

Edit: OH shoot!! ik heb niet goed gelezen zie ik nu.. je hebt 't over nr.1 en Lynnettes paard is reserve geworden... ander paard dus! Exqueeze me!! Bloos Bloos Bloos

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 20:20

Nr. 1 was echt 2 x zo zwaar als de reserve. Had echte billen en liep te springen en gek te doen. Ik zal even kijken of ik een goeie foto kan ontdekken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:32

1 Place Winner WS 2 yo mares: Kisses Galore, geshowed door Tim Finkenbinder
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 21:38

Oke, je hebt er 1 gevonden. Krachtpatsertje nietwaar? In het echt was ze nog zwaarder.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:08

ja, beste buffel.. kijk maar es naar die 'gaskins' (die ronde spierbundel op 't achterbeen boven de sprong), daar kun je 't vaak goed aan zien, maar hier ook die kont wel hoor... paard heeft gewoon een 'taille'lijn aan't eind van d'r rug...

Maar 't is echt niet zo dat elk extreem zwaar gebouwd paard ook automatisch aan de verboden middelen staat hoor... d'r zijn er gelukkig echt nog wel die't op een nette manier doen en die gewoon een paard hebben wat genetisch zo is én súper gefit is...
't Groeit ook niet vanzelf zo, daar gaat maanden hard werk aan vooraf.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:16

hard werken voor t beestje ja.
er mag alleen nog geen bit in en zadel op want daar zijn ze nog te jong voor,yea my foot.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:36

Idd hard werken voor't beest, maar ook dat is in de meeste gevallen relatief, meeste Halterfitters laten hun halterpaarden nl. rechte stukken draven achter golfkarretjes e.d. en de jongere paardjes ook lang zo veel niet als de oudere... te veel werken kan ook niet, dan verlies je weer te veel gewicht... 't moet net genoeg zijn (en vaak meerdere keren per dag korte sessies) om spieren op te bouwen. Het 'zwaarst' aan het halterfitprogramma is denk ik eerder het zweten en het vele op stal staan, niet zozeer wat zo'n dier aan beweging krijgt, want dat is eerder weinig dan veel.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een Halterpaard showen méér is dan je paard mooi wassen en poetsen en elastiekjes in doen... daar gaat heel wat voorbereiding aan vooraf. Zo'n paard groeit niet vanzelf zo, maar 't is zéker ook niet standaard het resultaat van dierenbeulerij of verboden middelen. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.
En het werk wat een halterpaard gemiddeld moet doen is dan toch te prefereren boven bijv. het longeren van een jaarling voor de lunge-line denk ik. Of het trainen van een anderhalfjarige voor de 2year old reining of pleasure futurities. Dat staat niet in verhouding nl.

Overigens is het voor de 'fitter' ook hard werken, Halterpaarden worden gemiddeld twee of 3 keer per dag heel grondig gepoetst, om maar wat te noemen..
'Tuurlijk zijn d'r misstanden binnen de Halter.. maar noem mij es een ondereel waar dat niet zo is? Ook in de Halter zijn er gelukkig heel wat die het wel op een gezonde manier doen en óók nog goed presteren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:42

Ohhhhh, jij bent naar de Paint World Show geweest!!! Errug jaloers!! Fijn om te horen dat de juries de krabbelaars niet als hoogste hebben geplaatst, maar de "echte" gangen hoog hebben gewaardeerd OK dan! . Dat biedt perspectieven!!

Vwb de Halter: tsja, ik vind ze wel écht mooi die bullen, maar ik vind het tegelijkertijd helemaal niet erg dat er hier in Europa toch nog veel met de "sportmodellen" in de Halter wordt geshowed. Ik hoop eerlijk gezegd dat dat zo blijft.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:13

Denk het wel Mac, het is hier gewoonweg te duur om paarden alleen maar 'voor 't mooi' te houden, meeste mensen hier willen ook rijden en dan zul je dus moeten kiezen.. óf meerdere paarden, voor elk onderdeel 1 (maar da's dus voor de meesten onder ons te duur) óf een paardje nemen wat meer onderdelen kan. En laat dat nou nét de oorspronkelijke bedoeling van Paints en Quarters zijn... veelzijdigheid!
Gelukkig zie je in Amerika ook een verschuiving plaats vinden. Steeds vaker worden paarden die goed in elkaar zitten, wel flink bespierd zijn maar duidelijk ook nog onder 't zadel gebruikt kunnen worden (en na hun Haltercarriere ook vaak idd onder 't zadel gaan) geplaatst. Uiteraard zijn er altijd judges die in't oude plaatje blijven hangen, heb je in de Pleasure ook, maar er is toch wel iets veranderd (als ik m'n Amerikaanse vriendinnen mag geloven).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:39

Is er eigenlijk bij de Paints sprake van de regel die ze bij de QH's door wilden voeren? Dat een paard naast Halterpunten ook performancepunten moet halen omdat hij anders zijn punten kwijtraakt (of zoiets)? Dan heb je natuurlijk het ultieme form follows function.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:42

Geen idee, ik heb er in ieder geval nog niet van gehoord, maar vind het best een goed idee.. Niet zozeer dat je je punten kwijt raakt (dat zou ik weer een beetje te ver vinden gaan) maar bijv. wel als je een ROM of Superior wilt verdienen ofzo..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 13:40

Nog zoals beloofd een foto van de nr. 1; 2 year old mares. Hij is niet zo duidelijk maar het geeft een ander beeld dan het glamourplaatje hierboven.
Ook halter paarden kunnen flink gek doen Knipoog , en deze dame knalde ook qua energie bijna uit haar voegen. Haha!

Afbeelding

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:47

Francis schreef:
Het 'zwaarst' aan het halterfitprogramma is denk ik eerder het zweten en het vele op stal staan, niet zozeer wat zo'n dier aan beweging krijgt, want dat is eerder weinig dan veel.

ElCid schreef:
Ook halter paarden kunnen flink gek doen Knipoog , en deze dame knalde ook qua energie bijna uit haar voegen. Haha!

Goh. Nors opkijken Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:16

Ja, 'high on the musscle' noemen ze dat...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:07

Hoe ziet zo'n halterfitprogramma er eigenlijk precies uit?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:06

Verschilt per trainer, ieder heeft z'n geheimpjes, truukjes etc.
Halterfitten is vooral een kwestie van heel uitgekiend voeren (let op... ik zeg dus NIET 'véél' voeren.. da's wat anders), een trainingsprogramma om spieren op te bouwen (meestal 2 keer per dag 15 tot 20 minuten voornl. draven, liefst up hill/down hill of in zware bak, 2 x per dag necksweaten (afhankelijk van de nek.. zware hengsten 2 x per dag 2 uur ofzo... merries met slank nekkie misschien 1 keer per dan een half uurtje of minder... 't is allemaal zo toegespitst op 't individu dat je geen 'algemeen halterfitprogramma' kunt geven.
En dan natuurlijk nog heel veel groomen. Beetje Halterpaard wordt twee keer per dag heel grondig geborsteld. Als je zo'n halterfitter zou vragen hoe en waarmee ze hun paard zo laten glanzen, is het antwoord steevast 'elbow-grease'.
't Belangrijkste is echter beginnen met goed materiaal... een Halterpaard maak/train/voer je niet, die fok je... 't moet er genetisch in zitten.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:26

Dat zweten he, waarom is dat nou precies? Ik ben echt een leek op het gebied van halter, dat is vast wel duidelijk.....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:44

om een zo slank mogelijke hals te krijgen.. hoe slanker hoe beter.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 07:23

.. de zgn "pencil thin neck".
Ik vind het intrigerend, dat Haltergebeuren. Het lijkt toch echt veel op wat bodybuilders doen: body sculpting dmv voeding, training, stoombadjes etc.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:33

Wat ik me afvraag: Hoeveel weide-uren krijgt zo'n halterpaard nou?
Het klinkt 'n beetje alsof er met al het getut en getrain voor halter voorbij wordt gegaan aan wezen paard... Scheve mond

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:39

Wranglerbutt schreef:
Het klinkt 'n beetje alsof er met al het getut en getrain voor halter voorbij wordt gegaan aan wezen paard... Scheve mond

Compleet.
Het eten wordt voor ze uitgekiend, dus niet op de wei.
De beweging wordt voor ze uitgekiend, dus niet in de paddock maar de hele dag op stal
Hun lijf wordt voor ze uitgekiend, dus geen contact met andere paarden

Maar ik vrees dat dit niet alleen voor de Halterpaarden geldt ...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:15

Wranglerbutt schreef:
Wat ik me afvraag: Hoeveel weide-uren krijgt zo'n halterpaard nou?

Geen... in ieder geval bij de meesten en zéker bij de groten niet. Gelukkig lopen die paarden over 't algemeen maar een paar seizoenen, tot ze hun superior hebben of een belangrijke titel gehaald hebben (komt meestal nieer op stoppen zodra ze 'aged' zijn) en gaan ze de fokkerij in waarbij ze dan weer 24/7 de wei op gaan. En het kan wel hoor, top presteren met een paard wat in de wei heeft gestaan...

KMK's Bearly A Diamond (die ze d'r oude man noemt.. beest is 7!... da's dus oud in de Halter) is dit jaar Reserve World Champion geworden op de Pinto Worldshow (waarbij inmiddels alle grote Paints die ook bij APHA showen bovenaan lopen).
Hij had hiervoor al 2 jaar op de wei gelopen en gedekt en dit jaar nog nauwelijks shows daarvoor...
Ziet er toch prima uit dacht ik...

Afbeelding

@ Mac: Idd is het bij de écht grote big bussiness, maar gelukkig zijn er ook heel veel die op hoog niveau draaien die wel om het welzijn van hun paardjes denken. 'Tuurlijk is't niet zoals we hier gewend zijn en staan ze veel op stal enzo, maar dat wil nog niet zeggen dat er voorbij gegaan wordt aan het paard zijn. Ik ken méér dan genoeg stallen hier in Nederland waar de paarden ook nooit buiten komen en waar heel wat minder om het welzijn van de dieren gedacht wordt (ga maar es naar de eerste de beste manege en kijk es wat die manege paarden voor leven hebben... denk da'k dan toch liever een halterpaard bij een van de mensen die ik ken ben...)
En dat staat idd los van de Halter... wat dacht je van de reiners, pleasure paarden enz... zodra het topsport wordt moeten de paarden inleveren aan vrijheid... Blijkbaar valt het één niet of moeilijk met het ander te combineren (hoewel ik me af vraag in hoeverre dat een kwestie van 'kunnen' is... denk eerder dat het een kwestie van efficiëntie en wíllen is).