[WN] Even over het rijden van mijn fjordenruin toddy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem27

Even over het rijden van mijn fjordenruin toddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:24

Ik ben net aan het rijden geweest met mijn fjordenruin toddy (8 jaar). Ik heb hem altijd dressuurmatig recreatief gereden (ong. 2,5 jaar) en nu wil ik mij wat meer gaan richten op het western rijden. Ik rij nu steeds zonder zadel met een hoofdstelletje om zonder neusriem, omdat ik eigenlijk niet veel aan z'n mond hoef te zitten als we in de bak rijden. Voor die tijd had m'n zusje even een paar foto's gemaakt, vandaar dat ik er toch eerst maar even zonder cap op ben gaan rijden, maar dat was dus niet verstandig, want meneer was best wat druk soms in de draf en wilde soms onder mij vandaan rijden, totdat hij dat ook echt deed en er met een noodsprong vandoor schoot, ja toen lag ik er naast.

Gelukkig heb ik me geen pijn gedaan alleen denk ik dat m'n nek nu toch wat stijf wordt. Maar goed, ik ben toen even goed boos op hem geweest heb m'n cap op gedaan en ben rustig weer verder gaan rijden. Heb hem gewoon weer netjes beloond wanneer hij goed luisterde. Ik ben nu vooral nog bezig met hem lang en laag ontspannen te rijden, daarbij probeer ik hem lekker actief te houden en probeer veel wendingen te rijden. Daarbij leg ik telkens de buitenteugel en buitenbeen aan en hou ik de binnenteugel en binnenbeen er wat vanaf. Hij reageert hier eigenlijk super goed op, soms nog niet voldoende, maar soms dan hoef ik m'n teugel maar aan te leggen en dan wend hij al af. En ook als ik dieper ga zitten, gaat hij netjes terug in een rustigere gang. Al met al ben ik best trots op hem, maar ik wil hiermee wel zeggen, dat ik 't soms best moeilijk vind om juist met een paard om te gaan. Ik heb zelf al wel 12 jaar rijervaring, maar ik merk toch dat je je moet proberen te verplaatsen in 't paard en zo hem probeert uit te nodigen tot meewerken.

Ik heb zelf nog lang niet de juiste band met toddy. En dat merken we vooral tijdens het buitenrijden. Dit gaat nog helemaal niet goed. Hij is snel in paniek als er iets gebeurt (denk aan wielrenners, hardlopers, tractors, vrachtwagens) en is dan 't vertrouwen in mij in 1x kwijt. Ik weet nu ook dat 't veiligste dan is, om af te stappen, want dan weet hij dat ik ernaast sta en dan gaat 't een stuk beter dan dat ik er op blijf zitten.

Ik ben nu dus ook bezig met het zoeken van de juiste instructie, die mij kan helpen toddy verder te beleren richting western, maar ook mij kan helpen het vertrouwen terug te winnen en dan vooral tijdens het buitenrijden. En ik vroeg me vandaag één ding wel af, waarom zou hij er zo vandoor gaan? Ik weet dat hij wat opgefokt was...maar kan het ook komen doordat hij nu veel vrijheid heeft, geen zadel, ik rijd hem lekker ontspannen en daardoor kan hij natuurlijk alles doen wat hij maar wil...of zal dat het niet zijn? Ik hoop gewoon op wat reacties op mijn verhaal, ik moest dit gewoon even kwijt. Ik zal me zelf nu gauw even douchen, want overal zit zand, van mijn valpartij Lachen

mehlika

Re: Even over het rijden van mijn fjordenruin toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:29

Bij jou in de buurt zit een instructrice die je vast erg goed kan helpen Knipoog Ze zit op bokt onder de naam Jeddah.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:39

Ja ik had haar al eens een pm gestuurd dat ik 't zo leuk vond hoe zij met paarden om kan gaan en dat ook op anderen kan over brengen, ik geloof ook dat zij me inderdaad kan helpen. Alleen (dit is niet verkeerd bedoeld) vind ik 't nog best vrij prijzig, aangezien ik ook nog maar een student ben en m'n eigen paard ook helemaal zelf onderhoud. Maar ik heb haar ook al een tijdje in m'n achterhoofd inderdaad...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:54

wat denk je kwijt te zijn aan les, western is gewoon duurder dan d egemiddelde instructeur van een manege.
en dan kun je beter eens in de 2 weken een goede les hebben voor de zelfde prijs als elke week een flutles Knipoog

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:01

Ja zeker dat begrijp ik wel...en misschien heb ik het er ook verkeerd neer gezet, ik vind "haar" niet prijzig, maar voor mij is het wel een heel bedrag, los van dat het 't op en top waard is, maar ik bedoel er dus mee, dat ik even moet kijken of dit nu al in mijn uitgavenpatroon past en zeker weet ik ook wel dat deze lessen je veel meer zullen opleveren dan iemand die goedkoop is maar flutlessen geeft...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:06

@Marjoleintje: Gezien je woonplaats ben je nog goedkoop uit; nauwelijks reiskosten! Haha!
Verder ben ik het helemaal met Suzanne eens en lijkt de instructrice die Mehlika noemt me uiterst geschikt voor jou & Toddy - ze is namelijk ook nog eens Fjordengek Knipoog

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:30

Ja, dat scheelt inderdaad wel dat ik heel dicht bij Emmercompascuum mijn fjord heb staan. Ik ga er nu ook serieus over nadenken, en ik vind het helemaal leuk dat ze fjordengek is, dat was mij nog niet bekend Lachen En voor degene die een paar actuele foto's van toddy willen zien, staat bij Westernfoto's! Van vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:31

Joh ik kan ook niet elke week lessen bij wie ik dat graag zou willen. Maar dan maar eens in de zoveel tijd GOEDE les, waar je lekker weer even mee vooruit kunt.
Misschien kun je dus eens in de twee of drie weken les krijgen, met tussendoor 'huiswerk' ? Niet geschoten is altijd mis!

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:48

Ja zo zat ik zelf nu ook te denken. Om eerst eens een les te nemen en dan om de 3 weken te lessen ofzo. Mijn bedoeling is nu ook helemaal niet om de westernsport in te gaan, maar gewoon leuk en recreatief er mee bezig te gaan en dan zie ik later wel hoe het uit pakt! Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:57

@Marjolientje, pb me anders eens. Indien je aan huis kan komen wil ik wel wat met de kosten doen, Ik "heb" nu ook een andere Fjord die aan huis komt en wie weet kunnen jullie gelijk na elkaar, dat scheelt mij veel tijd en werk Knipoog . Ik ben inderdaad Fjordengek en mijn paardjes reageren nu ook érg enthousiast wanneer de andere Fjord voor zijn les komt Haha! Zouden ze dat van mij hebben? Knipoog

@De rest, bedankt voor de complimenten. Bloos