Rust na een wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Balder

Rust na een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:14

Hoe doen jullie dat nou? Je hebt een wedstrijd gereden, in mijn geval klasse 1, geef je je paard dan rust of licht werk?
Omdat dit mijn 1e wedstrijd sinds 2 jaar was en Balder tot 2 maanden terug weinig heeft gedaan heb ik hem de dag erna lekker de hele dag op het land gehad en de 2e dag alleen gelongeerd.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan?

fransje23

Re: Rust na een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:42

Tot nu toe (na 2 klasse 1 wedstrijden) heb ik Cookie altijd 3 dagen vrij gegeven. Ze staat wel op het land dan natuurlijk. Ook ga ik de dag na de wedstrijd even wandelen (incl een stukje draf) om te kijken of ze helemaal goed loopt.
Na die rustdagen maak ik dan een rustige niet al te lange buitenrit en bouw vervolgens alles weer rustig op.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:57

Hmm, ik rij Alter niet echt veel, hooguit drie keer in de week en dan misschien nog 1 keertje longeren in de week erbij. Na de Ginkelse Heide heb ik hem twee dagen rust gegeven (maar dat gebeurt dus wel vaker! Knipoog) ook omdat ik het veels te heet vond om weer te rijden. Alter was na de rit van zaterdag helemaal niet moe dus hij krijgt gewoon voor de 'lekker' en voor de afwisseling twee dagen vrij. Voordeel is dat Alter 365 dagen per jaar in een groot land staat en hij houdt zelf nogal van rennen. Hij houdt zijn eigen basisconditie goed op peil en ik hoef hem dus niet speciaal te longeren om hem lichte beweging te geven.
(Ik longeer hem op andere momenten dus wel maar dat is om hem te laten buigen in zijn lijf en om andere spieren te laten werken.)
Als hij duidelijk moe geweest was of wat stijf dan zou ik hem gewoon een dag of 4 laten herstellen. Maar ja, Alter heeft nou niet echt een hardwerkend bestaan! Haha! Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:18

Sommigen hanteren de stelregel: per 10 kilometer 1 rustdag. Dus een klasse I van 30 km betekent dan 3 dagen rust.

Ik longeer the day after altijd even kort om te kijken of er spierpijn is, daarna in ieder geval 1 dag weidegang. Maar ik train dus sowieso ook maar 3 dagen per week, dus die rustdag is er eigenlijk altijd al.

Nu na de 101 km had ik Gorino een week rust beloofd, ik heb hem afgelopen woensdag echter wel al meegenomen als handpaard (bij wijze van test, wist niet hoe hij dat zou vinden). Dat ging goed, en hij heeft ook echt zin om te lopen, dus ben ik van plan om morgen 2 uur (rustig) te rijden, 1 uur op Doma met Gorino als handpaard, en daarna 1 uur op Gorino met Doma als handpaard. En dan is z'n vakantie dus weer om.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:08

Ik doe minimaal 2 dagen rust, omdat iets beschadigde spieren (spierpijn) minimaal 2 dagen nodig heeft om te herstellen.
Gewoon dag en nacht in de wei.
Na die 2 dagen kijk ik altijd even hoe het met hem gaat, stuk wandelen. Aan de hand daarvan ga ik weer een rustig ritje maken of krijgt hij nog wat dagen vrij.
Gewoon een beetje op gevoel dus