gewicht ruiter bij endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

gewicht ruiter bij endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 00:39

ik las net dat er minimum gewichten zijn voor endurance ruiters.

telt dit minimum gewicht voor alle wedstrijden of alleen voor wedstrijden die georganiseerd worden door bepaalde organisaties? Ik heb namelijk al verschillende dingen gehoord, wisselend tussen 65 en 75 kg...

en zijn er veel ruiters die extra 'dood' gewicht op hun paard moeten laden om aan het vereiste gewicht te geraken? Als ik namelijk mezelf bekijk, ik ben 1.57m en weeg iets van 42 kg (weet ik veeeel te licht, maar er blijft gewoon niks plakken...) en ben met men 19 jaar waarschijnlijk ook niet meer van plan om te groeien... dan zou ik toch heel wat moeten gaan meezeulen als het ware om aan dit minimum gewicht te raken?

En weegt dit 'dode' gewicht ook niet meer door op je paard dan 'levend' gewicht?

Karin

Re: gewicht ruiter bij endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:44

Die gewichtseis geldt alleen voor CEI's, dus internationale wedstrijden die onder de reglementen van de FEI worden gereden. Voor een- en tweesterrenwedstrijden geldt 70 kg, voor drie- en viersterrenwedstrijden geldt 75 kg. Voor de junioren- en young riders-rubrieken geldt geen gewichtseis.

FEI schreef:
1. At 3 and 4 Star events, in Championships, CEIOs and CEIs, the minimum riding weight for riders must be 75kg.
In 1 and 2 Star events, the minimum weight for riders is 70kg.
However higher weight divisions are allowed but must be clearly specified in the schedule
2. There shall be no minimum weight in Young Rider and/or Junior competitions.

FEI schreef:
CEIs are divided into four different star levels as follows:
4 Star: Senior Championships of a minimum of 160 km in one day, Junior Championships of 120 km in one day, World Cup Finals and finals of series or major rides approved by the FEI Endurance Committee. However for Regional Championships the OC can apply for a change of distance to take into account local climatic conditions.
3 Star: All rides of 120 km and more in one day or 80 km and more over 2 days or more.
2 Star: All rides between 80 km and 119 km in one day or between 40 km and 79 km over two days or more.
1 Star: All rides between 40 km and 79 km in one day

Voor nationale wedstrijden (dus onder de reglementen van de KNHS Endurancevereniging) geldt geen gewichtseis. Ook wanneer je als Nederlander meedoet aan nationale wedstrijden in het buitenland (wedstrijden die bijvoorbeeld worden georganiseerd door de Duitse of Vlaamse endurancebonden) hoef je niet aan een gewichtseis te voldoen. Puur en alleen de FEI-wedstrijden hebben te maken met een gewichtseis.

Tegen de tijd dat je toe bent aan wedstrijden vanaf 80 km kun je gaan nadenken hoe je extra gewicht mee kunt nemen, mocht je ooit CEI's willen gaan rijden Knipoog. Sommige ruiters gebruiken zadels die je kunt bijvullen met lood, weer anderen stoppen het in hun singel, weer anderen gebruiken looddekjes en weer anderen kleden zich dik aan, met zware schoenen etc. Of een combinatie van dit soort dingen.

Dood gewicht weegt niet per definitie meer op je paard dan levend gewicht. Een en ander hangt samen met de manier waarop en de plek waar je het bevestigt.

Ter vergelijking: de Nederlands kampioen van 2005 en 2006 heeft ongeveer jouw lengte en gewicht (en leeftijd), en ook zij moet uiteraard voldoen aan de gewichtseis van 75 kg. Daar gaat dus een boel lood (en kleding!) mee op een wedstrijd!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:38

Dat vond ik dus ook een rare regel.
Je kunt een endurance paard van bijv 1m65 toch niet gaan vergelijken (lees: zelfde gewicht op hangen) als een D-pony?
Ik zit met hetzelfde probleem als ik ooit FEI's enzo ga rijden. Ik weeg 51kg... Met kleren en zadel etc misschien een kg of 60, dan zou ik nog steeds 15kg ergens vandaan zien te toveren.

Karin, dood gewicht is wel zwaarder om mee te nemen voor een paard. Ik kan het je niet precies uitleggen, maar de mensen die in het rensport topic zitten kunnen dat wel Knipoog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 21:40

volgens mij werkt dood gewicht tegen omdat het als het ware niet mee beweegt zoals een ruiter. Tijdens een bocht gaat de ruiter zijn zwaartepunt gaan verleggen, dood gewicht kan dit niet... tenzij je het op de rug van de ruiter bindt natuurlijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 08:43

Daarom zeg ik ook: niet per definitie. Afhankelijk van de plaats waar je het bevestigt. Knipoog

Er zijn mensen die met een loodgordel om hun eigen middel rijden, dan heb je een andere gewichtsverdeling en -beweging dan wanneer je met een looddekje rijdt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:24

en hoe zit het dan met bv de grotere paarden?
zoals iemand hier al aanhaalde is het niet fair tegenover een pony om evenveel gewicht te moeten hebben als een groot uit de kluiten gewassen paard van 1.70

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:45

Het verplichte minimum gewicht bij FEI-wedstrijden is een vaststaand gewicht, het is onafhankelijk van de grootte van het paard.

Overigens zie je op de internationale 2*- en 3*-wedstrijden relatief weinig 'grote paarden'. Het zijn vrijwel allemaal paarden tussen de 1.45 en de 1.60, volbloed Arabieren of paarden met een (flinke) scheut Arabisch bloed. Vergelijkbare paarden dus. Het enkele grotere paard dat ertussen zit, hoeft dan misschien relatief minder gewicht mee te dragen, het heeft weer andere 'handicaps': zulke paarden kunnen vaak hun warmte minder goed reguleren, moeten relatief meer gekoeld worden en het duurt relatief gezien langer voordat hun hartslag voldoende gezakt is. Dat compenseert het gewicht misschien weer. Knipoog

En om op een vraag van iemand anders terug te komen: een maximum gewicht is er niet.