Ik moet zeggen dat ze het wel leuk oppakt maar ik vraag me af of de omschakeling niet te snel gaat.
Het is niet niks voor het paard om van het M dressuur ineens alles om te schakelen.
Even een toevoeging, mijn paard is 10 jaar, heel leergierig. En dus volledige ingereden. Dus ik denk dat het heel anders is als een jong paard western in te rijden omdat die nog helemaal niks van been en bit kent.
Hoe moet ik het aanpakken?
Ik rijd naar nu ongeveer 4 keer per week een half uur tot een uur.
Wel met een sweet iron snaffle, enkel gebroken, ze is immers een bit gewend. En geen sporen. Heel af en toe een 15mm knopsppoortje omdat ik normaal altijd met een zweepje reed. En nog steeds een dressuurzadel, westernzadel ben ik voor aan het sparen en ik kan er af en toe een lenen.
En ben haar de neckrein aan het aanleren. Ze kon het al een beetje maar nu ga ik doorvragen.
Ze doet het goed en ook het laag blijven en ontspannen blijven lopen aan het 'losse' teugeltje doet ze goed. Zelfs de galop gaat goed! Zonder weg te rennen omdat ze nu ineens veel vrijheid heeft.
Stoppen en back up gaat ook netjes zonder al te veel gevraag en beenwerk, puur op zit.
Ik heb het idee dat ze het stukken leuker vind dan al die dressuur, en daar geef ik haar groot gelijk van

Ik wil haar uitbrengen in de trail (onderling 2 sept) omdat we samen helemaal gek op balkjes en vreemde obstakels zijn.
En later evt ook pleasure, maar dan moeten we eerst de linkergalop terug er in krijgen

Hebben jullie nog nuttige en onderbouwde tips om het op te bouwen, haar dingen aan te leren?
Behalve dan dat ik les moet nemen, dat neem ik ook, alleen nog niet mer haar.
En ik wil thuis, zonder instructrice ook een beetje alvast 'voorwerken'.
Alvast bedankt!
Edit: Toevoeging..
het schijnt dat veel dressuurruiters die western gaan rijden daar wat moeite mee hebben.