[SGW] Paard leren "Banken"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nonce

Paard leren "Banken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:54

Ik heb een vraag:

Een vriendin van mij heeft gehoord dat ze haar paard ook kan leren "Banken"over de hindernis. Dat wil zeggen, dat het paard in plaats van over de hindernis, eerst een tussenstop maakt op de hindernis, of zogezegd, afzet op de hindernis.

Heeft iemand hier wel eens vaker van gehoord? En zo ja, hoe kan je dit het paard het beste aanleren?

Weet niet goed of ik hier helemaal aan het juiste adres ben, maar hoor graag jullie reacties..

Alvast dank!

Gr. NONCE

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:57

Banken ga je niet blij mee zijn. Voor je het weet zet ie een keer zijn benen tussen een vaste oxer en klap je met het hele spul aan de grond. Sommige paarden doen het weleens maar ik zie het liever niet.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:10

dat wil je je paard absoluut niet aanleren en Anne_gti legt ook uit waarom. Kost bovendien tijd.

Nonce

Re: Paard leren "Banken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:11

Jeetje zeg, wist niet eens dat het bestond, maar kan dus wel...

Ze heeft twijfels of haar paard een bepaalde hindernis zou redden, een groot blok, met daarop allemaal boomstammen.....

Er werd haar verteld dat ze haar paard dan beter kan leren banken, zodat ze de hindernis wel red, wat ik wel weer gevaarlijk vind, omdat boomstammen nou niet bepaald vlak zijn......

dank voor reactie.....

gr. NONCE

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:14

Nooit van gehhord eigelijk...
Maar het lijkt me nu al niks. Dsu het is dan de bedoeling dat als het paard springt dat het dan weer op die balken gaat staan en zich daarop weer afzet ? Lijkt me er erg apart uitzien en ook gevaarlijk. Je vriendin kan zich beter afvragen hoe ze het hem, afleerd...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:15

als hij dat niet zou halen omdat hij het vermogen niet heeft, is het helemaal een levensgevaarlijk idee om er dan maar op te gaan banken.

Ik denk dat het meer tussen haar oren zit. Als ze dat blok eens nabouwt als een gewone oxer, is het ineens een stuk minder hoog. Ik weet niet precies over wat voor sprong het gaat, maar het zal toch niet meer dan een cm of 80 zijn, want het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat ze officiele crossen start.

Banken is idd het tijdens de sprong nog een keer met de achterbenen afzetten op de hindernis. Geen fijn gevoel.

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:18

Nog nooit van gehoord!! Werkelijk niet! Maar snap het wel hoor, en lijkt me nogal gevaarlijk helemaal met balken! Met cross lijkt het me wel handig, maar zou het niet doen! Iemand een filmpje?

Nonce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:22

Het gaat om een hindernis inderdaad tussen de 80 cm en 1.00 cm.
(Vlakke sprong, met daarop allemaal boomstammen)

Ze vroeg het vandaag aan mij of ik er wel eens van gehoord had, omdat iemand dit bij haar op stal aangeraden had!

Tijd dus om het snel af te raden..........

Dank voor de reacties,

gr. NONCE

the_nollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:10

Als je wilt verongelukken moet je je paard LEREN banken. Lijpe oliebol

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:41

the_nollie schreef:
Als je wilt verongelukken moet je je paard LEREN banken. Lijpe oliebol

offtopic, fijne reactie

Nonce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:28

the_nollie schreef:
. Lijpe oliebol

Reactie lijkt me ook wat gortig, zegt meer over de persoon die dit er neerzet....

gr. NONCE

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:07

Voegt vrij weinig toe inderdaad..
Maargoed, je hebt denk ik wel een aardig advies voor je vriendin,
niet doen dus!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:35

Als je nagaat dat een galopsprong van een paard al 3 meter beslaat, zal de breedte van zo'n hindernis heus wel meevallen en het paard van je vriendin die breedte heus wel kunnen springen.

Vwb het banken, daar zijn al nuttige dingen over gezegd.

the_nollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:04

Nonce schreef:
the_nollie schreef:
. Lijpe oliebol

Reactie lijkt me ook wat gortig, zegt meer over de persoon die dit er neerzet....

gr. NONCE

Gortige reactie? jaaa jaaa Zegt iets over mij vind je? Vind het gewoon een absurde vraag waarmee dit topic begonnen is. Kunt zelf toch op je vingers natellen dat je zoiets absoluut niet je paard moet aanleren of ben k nou de enige die dit een relatief gezien DOMME vraag vind.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:07

Deze reactie vind ik behoorlijkkort door de bocht. TS weet niet wat het is, en komt dus om informatie vragen. Je kunt dan op een normale toon vertellen a) wat het is, en b) dat het bepaald niet verstandig is om het je paard aan te leren. Op jouw toon komt de boodschap niet over, en bovendien hebben al diverse mensen voor jou het toegelicht, dus voegde het ook niet veel meer toe.

Bashuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:04

Nonce schreef:
Jeetje zeg, wist niet eens dat het bestond, maar kan dus wel...

Ze heeft twijfels of haar paard een bepaalde hindernis zou redden, een groot blok, met daarop allemaal boomstammen.....

Er werd haar verteld dat ze haar paard dan beter kan leren banken, zodat ze de hindernis wel red, wat ik wel weer gevaarlijk vind, omdat boomstammen nou niet bepaald vlak zijn......

dank voor reactie.....

gr. NONCE

Banken is op wedstrijd zelfs verboden, dan word je uitgesloten van de wedstrijd als je de hindernis niet neemt zoals hij staat fo zoals je hem moet nemen !

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:06

waarop baseer je dat? Als je paard bankt op de sprong - met opzet of niet - betekent dat echt geen uitsluiting zolang je maar de juiste sprongen inde juiste volgorde tussen de rode en witte vlaggen door springt.

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:53

Domme vragen bestaan niet domme antwoorden wel.....

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:10

Mee eens, maar ik vraag me af wat er dan 'niet zoals hij staat of als je hem moet nemen' aan is, je gaat tussen de vlaggen door, en op de juiste volgorde..
Dan valt er weinig op aan te merken..
(Misschien stijlpunten?)
UItleg graag Bashuk!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:17

jeetje, nog nooit van gehoord... iemand een foto of iets dergelijks of filmpje... ?

Jorrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:29

die van mij heeft er ook een handje van om boven op de hindernis te springen, en hij is zelfs een keer tussen een vaste oxer gesprongen

en ik denk dat je dat liever niet hebt

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:35

Ik heb niets meer erop toe te voegen maar het lijkt mij ook totaal niet nodig om te banken voor zo'n klein hindernisje

Bashuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:18

Lielle schreef:
waarop baseer je dat? Als je paard bankt op de sprong - met opzet of niet - betekent dat echt geen uitsluiting zolang je maar de juiste sprongen inde juiste volgorde tussen de rode en witte vlaggen door springt.

In vrouwenpolder werd er een combinatie uitgesloten omdat deze combi de hindernis niet op de juiste wijze sprong omdat het paard op de hindernis ging staan. Bijvoorbeeld met een punt, mag je ook niet eerst op het breedste stuk gaan staan om er vervolgens af te springen. Ga het regelement maar nalezen

maargoed het komt er op neer dat je het je paard maar beter niet kunt leren.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:23

Ikmheb alleen onderstaande gevonden:

Citaat:
3. Verder hebben de volgende fouten uitsluiting tot gevolg: a. Een niet herstelde vergissing in het parcours. b. Het niet springen van een hindernis of het niet respecteren van een rode of witte vlag in het wegparcours en de cross. c. Het springen van een reeds gesprongen hindernis. (m.u.v. combinaties). d. Het springen van een hindernis in de verkeerde volgorde. e. Alle andere redenen, elders in dit reglement vermeld.

en daar kan ik het niet op baseren. ALs het mij was overkomen in Vrouwenpolder had ik protest aangetekend.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:45

Ik zou wel willen weten wat punt e dan inhoudt, andere redenen...
Uit het stukje hierboven komt niets naar voren dat ook maar lijkt op banken...