[WN] 2 maanden stilzetten, of beter niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cooky

2 maanden stilzetten, of beter niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:23

hoi,

volgende week vertrek ik voor een (als alles goed gaat) tweetal maanden naar het buitenland.

nu ben ik al een hele tijd koortsachtig op zoek naar iemand om m'n twee quarters te rijden. ze zijn beide reining getraind, maar naar mijn ervaring is het ontzettend moeilijk om een geschikt persoon te vinden!
ofwel zijn het meisjes die het wel heel graag zouden doen (maar uit de reactie kan ik al opmaken: wanneer het hun uitkomt), of ze verwachten echt dat het twee hobbelpaardjes zijn (tja, het idee van een verzorgpony, wat het is maakt niet uit, dat heeft toch geen belang?!)
of ze wonen te ver weg en verwachten dat ook nog dat je 2 paarden ergens gaat stallen tegen 250 euro per maand aan de andere kant van het land!

ik ben eigenlijk ten eerste benieuwd naar jullie ervaringen hiermee (voor zover die er zijn);
en ten tweede: wat zou jij in zo'n geval doen? je paarden 2 maanden op de weide zetten? (soort vakantie voor hun dus)?
want dat is de enige optie die ik nog overheb!
(naar een trainingsstal doen vind ikzelf geen optie)

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:25

Tja als je fanatiek wedstrijden rijdt is stil zetten niet echt een goede optie, dan is de training oppakken weer pittig. Rij je voornamelijk recreatief... ach waarom niet. Paardjes willen ook wel vakantie

cooky

Re: 2 maanden stilzetten, of beter niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:31

mja,
het gaat om een 13jarige hengst en een vierjarige ruin.
de ruin is bijna een jaartje onder het zadel, en wordt toch wel goed doorgereden. voor hem is het misschien goed om eens twee maanden van een welverdiende vakantie te genieten?

de hengst wordt op wedstrijdniveau getraind, maar wegens omstandigheden ben ik al een hele tijd uit roulatie. nu denk ik wel dat elk paard kan genieten van een paar weekjes weiderust, maar aan de andere kant is het een echte sok die veel aandacht nodig heeft. dus ik vrees dat hij vooral het frutselen en het mee bezig zijn zal missen. ook werkt hij heel graag voor je.

ik vind het echt een groot dilemma. maar op een weekje heb je natuurlijk ook niemand gevonden. (en ik ben al zo lang op zoek)

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:33

Oef ja dat is wel lastig inderdaad. Rij je niet bij een vereniging dat iemand die je daar van kent af en toe even bij je paardjes kan kijken, even borstelen en gewoon kletsen. Dan hebben ze wel de aandacht. Dat kost voor de ander ook maar wenig tijd.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:35

ja ik heb ze bij m'n hoefsmid staan. ze worden wel gevoerd, de ruin staat continu op de weide... en de hengst eigenlijk ook (vooral met het mooie weer de laatste dagen)

het "aandachtprobleem" zit me misschien nog het meeste dwars

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:37

Dat is heel begrijpelijk... tja. Maar ik kan geen oplossing verzinnen op zo'n korte termijn.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:38

'k zou ze heerlijk op de wei knikkeren. Elk paard wat 't hele jaar door flink getrained word kan dat wel gebruiken en let maar es op hoe fris en helder ze na zo'n vakantie zijn.. bij die ruin is't kwartje zo ineens gevallen en lijkt het of'ie er es even goed over na heeft kunnen denken en je oudere paard zal weer lekker fris tussen de oren de training aan kunnen.. 'k zou helemaal niet gaan klooien met wildvreemden op je paarden, zéker als je niet weet hoe ze rijden en of dat allemaal gaat zoals jij zou willen.. geen haar op m'n hoofd die daar aan zou denken.
Jij vakantie, paardjes vakantie, na de vakantie iedereen uitgerust en fris d'r weer tegen aan...

Gieltje2002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:42

Ik zou ze lekker even met vakantie doen. Iedereen rijdt toch iets anders en als je er dan zelf na enige tijd weer op zou gaan, zul je qua trainen waarschijnlijk ook weer dingen moeten gaan oppakken. Je paarden wennen toch aan jouw manier van rijden. Als je ze lekker op het land zet, kun je ze later zelf weer oppakken en het lijkt me makkelijker iemand te zoeken om alleen te verzorgen (borstelen, tutten etc.) dan voor het rijden. Mijn jonge fries van net 4 staat nu ook voor drie maanden op het land zonder rijden. Hij moet even bijkomen na een jaar van trainen. Hij is net een jaar onder het zadel en dat is voor een paard toch een hele gebeurtenis. Succes met je beslissing, maar ik zou het wel weten.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:42

Oh, en wat dat frutselen betreft.. Als ze gewoon bijgevoerd worden en af en toe een mens zien zitten de meeste paarden er niet zo mee hoor.. die wei vinden ze veel lekkerder... Die van mij is ook best een trutdoos.. lekker borstelen enzo.. maar als ze op't gras staat mag ik wel opzouten, heeft ze helemaal niet zo'n behoefte aan me, als ze gekrabbeld wil worden gaat ze wel naar Wakkie...

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:45

absoluut niet! voor ik ook maar iemand toelaat te rijden, wil ik die persoon (om het even cru te zeggen) toch even op de rooster leggen over het hoe en wat, en natuurlijk zien hoe dat gaat met rijden.

nu is het helemaal kort dag om nog iemand in te werken, ik begin liever helemaal opnieuw met conditietraining, dan dat ik mijn paarden (die superlekker lopen) weer allebei moet inrijden!
want de dingen die ze kennen, verleren ze niet door op de wei te staan!

dus ik denk dat m'n keuze bij deze gemaakt is. maar toch blijf ik het raar vinden dat het zo moeilijk is een geschikt persoon te vinden!
Laatst bijgewerkt door cooky op 18-06-06 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:46

Het schijnt dat er pas na 6 weken echt conditieverlies op begint te treden. Dan ben je al bijna weer terug. Dus daar hoef je het ook niet voor te laten om ze op de wei te gooien. Ik deed ze lekker de wei in.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:04

Ik deed ze in jouw situatie weer lekker de wei in. En met dat conditie verlies valt het ook nog wel mee. Vergelijk een merrie die altijd in de sport heeft gelopen en een veulen krijgt. Die zijn 4 maanden zeker uit de running. Mijn ervaring leert dat ze echt snel weer op conditie zijn.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:20

Op vakantie laten gaan!
Zoals Francis ook al schrijft; je zult merken dat je je paard beter terugkrijgt dan dat je daarvoor had. Conditioneel misschien wat minder maar mentaal zeker.
Ook ik heb een tut-knol maar zodra hij 3 weken op vakantie is geweest is hij veranderd in een kuddepaard en is de knop om. Ze genieten er echt enorm van en elk jaar weer merk ik dat mijn paard daarna 10 sprongen vooruit maakt met de training.
Penny-meisjes op je paard laten rijden leidt meestal tot ellende en draai dat maar eens terug.
Dus lekker weggaan en je geen zorgen maken.

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:14

Lekker op vakantie gaan, paarden ook vakantie. Ik geef mijn paarden liever vrij dan dat ik er een ander op laat rijden, hoe goed die ook rijdt.
Hij/zij doet de dingen altijd weer anders dan jij en de kans is groot dat je jezelf en je paarden een heleboel ellende op de hals haalt door verkeerd/ anders rijden.
Nu moet je alleen weer wat conditie opbouwen als je terugkomt en dat is met een doorgetraind paard vrij snel gebeurt, evt. fouten corrigeren kost veel meer tijd, als het al lukt.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:25

Inderdaad: Lekker in de wei, een paar weekjes gewoon "paard"zijn is absoluut te verkiezen boven vriendelijk bedoelde "ruiters"die jou paarden wel eens even gaan vertellen hoe het eigelijk wel moet..

Je paarden zullen je dankbaar zijn en er echt niet onder te lijden hebben hoor! Geniet ervan

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:57

Ik zou ze ook lekker met vakantie in het weiland zetten.

Ik deed en doe dit nog steeds met mijn paarden als ik in het buitenland zit. Ik was eerst ook maar 2 maanden per jaar weg, en nu ben ik zelfs 10 maanden per jaar in Amerika, en zelfs nu werkt dat nog prima.

Het is geestelijk soms erg goed voor de paarden om even een "break" te hebben, dus meestal krijg je ze beter terug.

Succes!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:23

Lekker op het land!! Weet je wat zo fijn is van paarden? Ze kunnen geen klok kijken en een kalender zo als wij die hebben kennen ze zeker niet. Tijd is alleen verzonnen door ons mensen en bestaat eigenlijk ook niet..

Tja.. en ik vrees dat dat 'aandachtspuntje' toch meer bij jou zit. Als een paard mag kiezen tussen grashappen en een beetje om zich heen kijken of een borstel... Zal het toch het eerste zijn.

Er kan altijd iets gebeuren, maar liever op het land dan op korte termijn iemand vinden die wilt rijden maar die je eigenlijk dan nog niet zo goed kent.. toch?

Veel plezier in het buitenland alvast!!

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:30

Vakantie!

Ik denk dat jij dan ook met een gerust gevoel op vakantie gaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:49

Er zijn maar weinig mensen die ik ze voor twee maanden mee zou geven zonder dat ik zelf enige vorm van toezicht/begeleiding zou kunnen hebben/geven.
Ik zou dus ook gaan voor vakantie. Lekker het land op met dat spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:51

cooky schreef:
of ze wonen te ver weg en verwachten dat ook nog dat je 2 paarden ergens gaat stallen tegen 250 euro per maand aan de andere kant van het land!

Ik vond dit trouwens wel een leuke opmerking. Klinkt een soort van gepikeerd. Maar JIJ hebt een probleem, NIET degene aan de andere kant van het land die zo vriendelijk zou willen zijn om jouw probleem op te lossen....
Ik ben ook niks te beroerd om een tijdje iemand anders z'n paard erbij te doen als ik daar iemand mee kan helpen, maar dat zou ook betekenen dat het dier naar mij toe moest komen, en dat de eigenaar dus gewoon pensionstalling moest betalen. Of verwacht je dat iemand JOU helpt en ook nog eens JOUW kosten betaalt? Dan kan ik wel begrijpen dat het lastig is iemand te vinden...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:39

Ik zou de paarden ook vakantie laten vieren

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:48

@sonja: ja idd was ik gepikeerd, temeer omdat ik vooraf duidelijk had gemaakt dat een pensionstalling niet tot de mogelijkheden behoort. ook heb ik, waar ze nu staan, een soort van toezicht, en dat geef ik niet graag op voor 2 maanden!
daarbij, wie brengt zijn paarden nu graag ergens ver weg als je niet eens weet bij wie en hoe ze terecht gaan komen?! inderdaad ja, ik ben degene met een probleem, maar ik vind wel dat sommige mensen hier wel heel licht overheen wandelen!
daarbij is het niet de bedoeling dat dit mij ook nog eens geld gaat kosten, ze mogen blij zijn dat ze zulke paarden MOGEN rijden!

maar ja, de keuze is gemaakt: lekker de weide op met die handel kan ik met een gerust hart in Kreta gaan werken, met het vooruitzicht om in het najaar (als alles goedzit) terug wat kleine wedstrijdjes te gaan rijden.

in ieder geval bedankt voor de reacties en het meedenken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:44

Ik denk dat jouw paarden net zo'n lol gaan hebben als jij in Kreta

Wbt het "blij zijn dat..." ..... Ik denk dat de ruiters die jij je paard in handen zou willen geven, al zat te rijden hebben

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:00

inderdaad ja....

hoop dat ze evenveel lol gaan hebben als mij. of misschien beter: ik hoop dat ik evenveel lol ga hebben als hen!

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:03

Vakantie voor jou, en de paardjes, worden ze alleen maar beter van!