[WN] Op achterhand letten bij 3 jarige paint.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Op achterhand letten bij 3 jarige paint.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:07

Hallo,
Ik denk dat ik het beste hier kan vragen, zo niet laat het maar weten.

Ik hoorde van de week weer iemand zeggen, let asjeblieft wel op de achterhand van je paint, aangezien die toch wel hoger staat dan zijn schoft.
Nu zou ik graag is van jullie horen wat jullie onder het opletten van de achterhand verstaan.
M'n paintje gaat dressuurmatig bereden worden, even voor extra info.

Gr Renee

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:00

Tja... je kunt er nog zo op letten, als'ie hoger staat en hoger blijft verander je daar weinig aan. Hoe oud issie?
Overbouwde paarden kunnen het moeilijker hebben hun achterhand er goed onder te zetten, maar dat hóeft niet.. ligt ook aan de bouw/stand van hun achterbenen. Mijne is overbouwd en zet van nature haar achterhand er al goed onder...
Maar daarom moet je er dus eventueel op letten. Omdat ze het moeilijker kunnen hebben de achterhand er onder te zetten, zouden ze makkelijker op de voorhand kunnen gaan lopen en daarvan kunnen dan de voorbenen weer harder van slijten...
Maar vooral in de engelse sport wordt er altijd een beetje 'overspannen' gedaan over overbouwd zijn (heb ik het idee in ieder geval), maar zo'n drama is het nou ook weer niet. Zolang je je paard maar goed rijdt (en ja, dat kan bij een overbouwd paard dus hard werken zijn...)

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:10

ze bedoeld denk ik wat ze er tegen kan doen? Ik denk niks, je kunt slecht zijn achterhoeven korter laten bekappen ofoz

Tja alleen opletten vrees ik, en je er idd bewust van zijn tijdens het rijden. Ook in je training er rekening mee houden dat hij nog kan groeien (het liefst wel!!) en nog niet helemaal "af" is.

Succes dermee!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:37

Mijn merrie is nu 5 en de kans dat ze nog 'level' wordt is vrij klein, ook toen ze nog groeide was ze bijna altijd in meer of mindere mate overbouwd.. nu is't niet veel, maar toch héél iets wel...
Alleen... kijk es goed naar je paard... issie overbouwd door de spierbundels boven op het kruis, of is 'ie echt in z'n ruggegraat overbouwd... dat eerste is nl. niet echt overbouwd.. ze zien er zo uit omdat ze zoveel spieren bovenop die heupen hebben, maar de ruggewervel is recht. Daarom denkt men dat overbouwd zijn iets 'typisch' Quarter is, maar dat valt dus wel mee.. optisch zijn ze dat wel, maar zou je een rontchen foto maken, dan zou je zien dat ze qua skelet gewoon level zijn. En dan is er geen probleem.
Maar zolang je paard niet volledig uitgegroeid is kun je d'r niks zinnigs over zeggen. 't Enige wat je kunt doen is goed uitgebalanceerd voeren, zodat ze zo gelijkmatig mogelijk groeien en je 't verschil tussen voor en achter zo klein mogelijk houdt. Maar echt voorkomen kun je het niet.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 07:54

Oke, dan was ik dus toch op de goede weg. Goed op de achterhand letten, van achteren (weg)rijden en niet op zijn voorhand laten vallen. Eigenlijk iets standaards hoe je ieder paard rijd.
Bedankt voor jullie uitleg.
Hij is trouwens 3, meet nu 1.68 en ben hem nu rustig aan het inrijden.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:05

1.68 ! Da's een beste maat voor een Paint!
Francis heeft het allemaal al gezegd denk ik.
Wat voor discipline rijd je met hem?

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:47

ben hem nu dressuurmatig aan het inrijden. De voorkant laat ik voorkomen zijn gang gaan, nog helemaal niet bezig met het rond rijden, alleen maar voorwaarts houden en het zoeken van evenwicht.

Dat is inderdaad een flinke maat, en dat met zijn 3 jaartjes en als ruin

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:25

Kanonne!! Die gaat over de 1.70 heen joh! Nou ja, voor de dressuur weer ideaal. I.d.d. lekker vanuit die achterhand naar voren rijden... komt helemaal goed.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:52

Ohke, gelukkig dat jullie er ook zo over denken. Inderdaad het word echt een knoepert!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:04

Overigens zijn ook veel KWPN'ers op driejarige leeftijd nog overbouwd hoor, dus als het niet al te extreem is zou ik me daar nog niet te veel zorgen over maken.
Wel rustig aan doen hoor, zo'n grote is wat later klaar voor het echte werk dan een kleinere

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:54

Ik weet het, daarom beleer ik hem ook heel rustig aan, veel afwisseling.
Hier trouwens even een link naar mijn topic, krijgen jullie een beeld:
viewtopic.php?f=53&t=608978&hilit=

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:58

Nou, hoewel het op deze foto's slecht te zien is natuurlijk vind ik het hier
Afbeelding
nog reuze meevallen met dat overbouwd zijn...
Vergelijk top heup met top schoft... niks overbouwd hoor...
Kun je es een foto op vlakke harde ondergrond maken?

Francis

Re: Op achterhand letten bij 3 jarige paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:00

Even ter vergelijk... dít is overbouwd.

Afbeelding

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:07

Dat is Dot toch Francis?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:09

Yup.. en die was regelmatig echt overbouwd, is ze nog heel licht en zal ze waarschijnlijk ook wel heel iets blijven.. maar hier was het wel heel duidelijk te zien (zag zelf ook pas op de foto dat het zo erg was).

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:17

Hebben ze daar verder ook nog last van als ze overbouwt zijn?

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:18

Woow ja dan zie ik wel het verschil, zal eens een foto maken vanavond nog, op de vlakke grond.
Wat sta ik er trouwens weer intensief bij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:20

Faiz was als driejarige ook behoorlijk overbouwd, maar die is heel mooi bijgetrokken. Hij is nu 5 en mooi in balans.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:29

Hebben ze in princiepe geen last van, behalve, zoals eerder gezegd dat ze over 't algemeen genomen eerder op de voorhand zullen lopen (maar dat hangt dus ook af van de rest van de bouw... Dot loopt van nature met d'r achterhand er netjes onder...).