trucjes om de hartslag laag te houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

trucjes om de hartslag laag te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 16:51

heyhey,
vandaag heb ik m'n eerste endurancewedstrijd gereden met m'n tinker. nu kon ik eerder nooit op hartslag meter rijden (had toen ik vanmiddag terugkwam de testhartslagmeter! dus die gaan we morgen even uittesten) en had dus geen idee hoe hoog z'n hartslag was, nu was die bij de 'p/a sowiezo te hoog (68, weet niet of dat erg hoog of een beetje te hoog was) en na tien minuten net 60.

we zijn drie kilometer van te voren gaan stappen, en de laatste kilometer heb ik ernaast gelopen. het vervelende is alleen dat hij zich erg opfokt aan andere paarden, als die hem inhalen schiet die hartslag volgens mij weer omhoog.

maar ik vroeg me af of er manieren zijn om de hartslag voor de p/a naar beneden te krijgen, behalve door ruim van te voren te gaan stappen, want dat doe ik al. op bepaalde plekken koelen bijvoorbeeld, helpt zoiets?

groetjes shannon

Farah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:00

Koelen doe ik altijd op de borst en op haar hals. Hierdoor zakt bij mij de hartslag altijd ruim op tijd tot onder de 60. Inderdaad af stappen en ernaast gaan lopen wil wel helpen, maar dat had je zelf ook al bedacht. Beetje laten eten en drinken en zorgen dat hij zich op z'n gemak voelt doet de hartslag vaak ook dalen...

Farah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:00

Trouwens, van plassen gaat de hartslag ook naar beneden, dus beloon hem overdreven wanneer hij onderweg gaat plassen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:34

Dat plassen werkt inderdaad heel erg goed. Die van mij kan op commando plassen. Laat hem altijd ruim voor de P/A plassen. Koelen op de borst en er naast wil ook wel goed helpen. Blijf anders ietsjes langer bij je grooms. Dat hij even rustiger is voor de P/A

Navy

Re: trucjes om de hartslag laag te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:17

Conditie kweken Na 3km stappen een hartslag van 68 bij een laag kennismakingsklasse-tempo is niet geweldig. Je zal merken dat wanneer de conditie beter wordt, de hartslag sneller zakt en minder hoog op loopt. Maar goed, dit was je eerste wedstrijd, dus vooral blij zijn dat het een succes was! Gefeli!

Verder: koelen koelen koelen. Zeker koudbloeden die wat minder makkelijk hun warmte kwijt kunnen. Ik koel Navy (draver) áltijd tijdens wedstrijden, wat het weer ook is. Voel aan de hals tijdens en na het koelen hoe warm deze is. Deze mag lekker koel zijn, zo zal het bloed afkoelen en via het bloed het hele lichaam. Eventueel de grote aderen tussen de achterbenen koelen.

Singel wat gaatjes losser helpt ook veel. Zelf heel rustig ademen, dit draag je over op je paard. Niet opfokken, niet zenuwlijen, gewoon relaxt.

En bedenk dat lang stappen ook negatief kan werken; als ze het stappen hebben gebruikt om te herstellen en weer 'zin' krijgen, kun je van dat gedribbel en geklooi krijgen, wat de hartslag weer omhoog werkt. Rustig praten tegen je paardje..

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 12:46

had t trainingsschema van depeelrand.tk (of peelrand.tk) gevolgd, is 14 weken. nu is het wel zo dat we daarvoor alleen drie keer in de week een uurtje op buitenrit gingen.

het is gewoon balen dat hij zich zo opfokt als hij ingehaald wordt. zonder al dat vechten zou ie ook een stuk minder moe zijn. want zodra we alleen rijden ging t superrelaxt!

nouja... volgend jaar gewoon weer lekker bezig. we zaten trouwens met een gemiddelde van 8.4 dus voor klasse 1 volgend jaar moet dat nog wel even 0.6 omhoog

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:19

koelen ook vlak voor de pa. ook tussen de acherbenen. en in de pa koelen en het water er gelijk weer afhalen (water houdt de warmte vast) ook dit soort dingen komen aan de pas in de clinic

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 16:10

wat zijn trouwens de gemiddelde waarden in stap, draf en galop?

heb gister namelijk de hartslagmeter binnengekregen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:12

Het is ook een kwestie van ervaring opdoen, zowel voor paard als ruiter.
Maar na 3 km stappen en 10 minuten wachten een hartslag van 60 vind ik nog steeds wat hoog.

Anouar heeft in stap een hartslag van ongeveer 55-60, draf 80-90 en galop rond de 110.
Maar belangrijker is nog hoe snel hij zakt. De hoogte van de hartslag verschild per paard en daar veranderd meer of minder conditie weinig aan. De hartslag van een paard met een goede conditie zakt veel sneller dan de hartslag van een paard met weinig conditie

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:28

oef, nogal wat lager dan bij mij,
vandaag (dus wel superwarm, waar hij slecht tegen kan)
in draf rond de honderd, in stap 80 en na twee km ofzo rond de 70, in de galop rond de 150
met stilstaan komt ie trouwens rond de 52.

nouja, misschien lag het aan het warme weer.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:30

Verschild ook per paard hoor en per ras, zeker bij dit warme weer.
Anouar heeft in rust een hartslag tussen de 35 en 40

julietink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:23

ik rijd ook met een tinker, vorig jaar was zijn hartslag ook steeds hoog, ook als ik heel relaxed aan kwam rijden was het 68.( ook in de kennismakingsklasse en een langzame tijd in de hitte, 30 graden). dit jaar veel getraind, zijn hartslag is nu in draf 80-85 en in galop 105-110. dus trainen, vooral in galop, niet de sterkste gang bij mijn tinker, heeft goed geholpen. nu zaten we in laag-soeren op een gemiddelde van 9,5 km per uur, dus nu heb ik mijn startkaart aangevraagd. eerste klasse een in holten!

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:53

Ik rij nu 7 jaar endurance met een fjord en kan je de volgende tips meegeven.

Onderweg rijden in een rustig constant tempo. Onderweg veel en vaak koelen met water.
twee kilometer stappen moet genoeg zijn. Soms worden ze van te lang stappen weer vervelend en krijgen daardoor juist een hogere hartslag.
Misschien moet je maar 1 kilometer stappen. Thuis eens uiitproberen desnoods probeer je een stethoscoop op de kop te tikken die zijn niet zo duur.
Veel koelen.
In de training ook het laatste stuk stappen, ernaast lopen en singel losser zodat hij leert dat hij dan klaar is en ontspant.
Veel koelen.
In de pa niet laten eten maar leren stil te staan, voor hem staan en goed vasthouden met hoofd omhoog. En had ik al gezegd dat je veel moet koelen...?

Mijn grooms lopen mij bij de vetgate (of PA) altijd tegemoed zodat ik het laaste stuk stappen al water over mijn paard kan gooien. Al snel een liter of 8 gaat er dan al overheen.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:41

julietink schreef:
ik rijd ook met een tinker, vorig jaar was zijn hartslag ook steeds hoog, ook als ik heel relaxed aan kwam rijden was het 68.( ook in de kennismakingsklasse en een langzame tijd in de hitte, 30 graden). dit jaar veel getraind, zijn hartslag is nu in draf 80-85 en in galop 105-110.

Jeetje, dat zijn lage waardes! Mijn draver haalde dat niet eens!
Die zat in stap tussen de 56 en 80, in draf tussen de 105 en 130 en in galop tussen de 140 en 170....

Nu heb ik een arabier, maar daar weet ik de hartslagwaardes nog niet van.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:26

Als ik Gorino (arabier in goede conditie) vergelijk met Doma (Paso met alleen basisconditie) zitten daar ook giga verschillen tussen:

Gorino: rust 36, stap 60-70, draf 105-115, galop 110-130
Doma: rust 38, stap rond de 80, draf en tolt 130-140, galop 150-160, telgang 170-180

Hoe zwaarder (qua bouw) het paard, hoe hoger de hartslag, normaalgesproken. Of hoe 'bloediger' het paard hoe lager de hartslag. Net hoe je het wilt zien.

elkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:54

julietink schreef:
vorig jaar was zijn hartslag ook steeds hoog... dit jaar veel getraind, zijn hartslag is nu in draf 80-85 en in galop 105-110. dus trainen, heeft goed geholpen.

Begrijp ik dit goed dat met trainen de hartslag in stap, draf en galop ook kan dalen? Dus als ik nu in stap vb ongeveer 70 heb kan ik dat door te trainen verlagen zodat ik in stap met 60 binnenkom?
Ik dacht namelijk dat de hartslag in een bepaalde gang hetzelfde bleef en dat door trainen alleen de hartslag wanneer je stopt sneller gaat dalen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:59

Ik heb laatst ergens gelezen dat dat altijd gedacht werd, maar dat dat toch niet zo blijkt te zijn. De tijd die het paard nodig heeft om te herstellen wordt wel steeds korter naarmate het paard meer conditie krijgt

vertigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:00

Ibbel schreef:
Als ik Gorino (arabier in goede conditie) vergelijk met Doma (Paso met alleen basisconditie) zitten daar ook giga verschillen tussen:

Gorino: rust 36, stap 60-70, draf 105-115, galop 110-130
Doma: rust 38, stap rond de 80, draf en tolt 130-140, galop 150-160, telgang 170-180

Hoe zwaarder (qua bouw) het paard, hoe hoger de hartslag, normaalgesproken. Of hoe 'bloediger' het paard hoe lager de hartslag. Net hoe je het wilt zien.

Inderdaad, ik heb een zwaar gebouwd paard :
rust 40-48, stap 65-80, draf 100-130, galop 125-170

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:06

Toen Anouar van de winter een bergje sneeuw onder een boom zag terwijl er verder geen sneeuw meer lag schoot z'n hartslag richting de 250 Ik voelde z'n hart kloppen terwijl ik op z'n rug zat. Arm dier, hij dacht vast dat het een of ander roodfier was

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:55

Stapte altijd af 1 kilometer voor de vetgate... singel gaatje losser... altijd <60. Weet niet of 't daaraan ligt, maar wellicht te proberen

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:04

misschien een beetje off topic, maar het lijkt me geweldig om een keer mee te doen, maar hoe train je je paard/ heeft iemand een trainingsschema voor mij?? en hoe kun je de hartslag controleren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:37

Weet toevallig dat ze traint volgens het schema van www.peelrand.tk

Hartslag is te meten met een hartslagmeter. Of gewoon te tellen, eventueel nog met sthetoscoop.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:47

thnx ik heb hem uigeprint! ga het proberen...

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:48

het verbaast me dat mijn tinker dan zulke lage waarden heeft, ik heb pas sinds kort een hartslagmeter. daarvoor is zijn hartslag alleen bij de endurance gemeten, en was vorig jaar in rust veel hoger dan dit jaar ( vorig jaar 56, nu 43) ik dacht dat het door het trainen kwam, maar nu begrijp ik dat dat niet zo is? mensen krijgen toch ook een lagere hartslag door training.
en ik moet er wel bij zeggen dat mijn paardje nooit haast heeft, hij draaft en galoppeert in een nogal rustig tempo, zeker als hij alleen is. ik heb zijn hartslag nog nooit gemeten als er andere snellere paarden bij zijn, dat zal ik binnenkort eens doen, ik kan me voorstellen dat het dan hoger wordt.
de tip om te oefenen met op het einde hoofd hoog houden, bedankt, want mijn paard wil dan alleen nog maar eten en de kop dus laag, richting gras.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:45

Een mens kan wel een lagere hartslag 'erin' trainen, een paard maar heel beperkt (denk aan 2-4 slagen per minuut).

Wat wel veel invloed heeft is opwinding, en later gewenning. Dat kan zo 20 slagen schelen.