[WN] Benen sneller versleten met western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viev1

Benen sneller versleten met western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 09:05

Ik ga vanavond bij een paardje kijken wat western is bereden. Het paard kan ook gewoon op de engelse manier worden bereden en dit wil ik ook doen.
Nu heb ik gisteren gehoord dat de benen van deze paarden sneller versleten zijn. Ik wil graag weten in hoeverre dit waar is?
Want dit zou wel een reden zijn het paard niet te kopen.

Groetjes

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:22

Snel slijtende (voor)benen komen voor bij slecht gereden paarden. Dat kan gebeuren bij slecht gereden westernpaarden, slecht gereden springpaarden en slecht gereden dressuurpaarden. Dus kortom: laat foto's maken, dat is de enige optie.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:22

Het is niet afhankelijk van het westernrijden, wel van het paard wat je wilt kopen en vooral wat je ermee gaat doen of er al mee gedaan is.

Veel leken op westerngebied weten alleen wat reining is en denken dus dat je de hele dag stopt en spint. Daar slijten benen idd sneller van.
Gelukkig voor de paarden doen de meeste westernruiters dat niet en slijten de benen dus ook niet sneller of minder snel dan van een "engels" paard.

Het ene paardenras heeft natuurlijk wel een beter beengestel dan het andere ras, maar daar weet ik niet zo veel van

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:03

horsy 1:waar haal je die onzin vandaan, ook western paarden rijden nog rustig een wedstrijd als ze 15 tot 20 jaar zijn hoor.
het is maar net wie er mee gereden heeft de ene ruiter is de andere niet en het is maar net hoe jij zelf rijdt doe je het rustig of ben je snel giftig op je paard en schop je hem in de ronte net zolang dat hij het wel doet.
daarom altijd foto's laten maken voor de koop dan weet je waar je aan toe bent en of het aan de vorige ruiter lag of aan je zelf als er blessures ontstaan na een tijdje

Pannenkoek

Re: Benen sneller versleten met western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:28

Helemaal met Piggeljay en Rom eens; altijd foto's laten maken ongeacht de mooie praatjes; A Photo Never Lies!

Vraag even op welke leeftijd het paard is ingereden en wat-ie allemaal al kon op welke leeftijd. Er zijn helaas te veel paarden die heel jong al intensief worden getraind terwijl hun gestel nog niet volgroeid is.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:48

Het heeft misschien toch wel een beetje met westernrijden te maken dat dit soort verhalen de ronde doen.
Western paarden worden over het algemeen eerder ingereden dan andere paarden. Niet dat iedereen dat doet. Ik ben daar absoluut geen voorstander van maar het gebeurd wel. Dit is overgevlogen uit Amerika. Daar worden western paarden al met 2 jaar klaargestoomd voor de verkoop of wedstrijden. Ook hier doet niet iedereen dat maar het komt vaak voor.
Vraag uitdrukkelijk hoe oud het paard was met inrijden en inderdaad wat hij allemaal al kon om welke leeftijd.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:11

Splash schreef:
Het heeft misschien toch wel een beetje met westernrijden te maken dat dit soort verhalen de ronde doen.

Nee, het heeft met het beeld wat anderen van westernrijden hebben te maken.
En we weten allemaal hier op WN hoe positief dat is

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:21

Ik denk dat het gemiddelde springpaard harder stijt dan het gemiddelde westernpaard. En idd... er is meer dan alleen reining...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:28

En ook van reining slijten benen niet meer of minder!
Het is dus weer een totale onzin opmerking.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:59

Romkabouter schreef:

Nee, het heeft met het beeld wat anderen van westernrijden hebben te maken.
En we weten allemaal hier op WN hoe positief dat is

Dat snap ik niet helemaal?

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:21

Dat de oorzaak van de verhalen niet het westernrijden zelf is, maar het beeld van anderen ervan hebben

Anderen als in: niet westernruiters.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:29

Off topic: Dat vind ik echt een beetje krom gedacht hoor

Dus, dat in een futurity driejarige lopen die op tweejarige leeftijd ingereden worden, is niet de oorzaak van die verhalen....
Dat komt door het beeld wat men ervan heeft... ?

Die futurity bestaat eigenlijk niet, dat is alleen een beeld...? Zoiets?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:52

Ja want dat beeld onstaat schijnbaar alleen als het om de western sport gaat. Want zo dra je het hebt over het feit dat bv springpaarden met 3 jaar hun eerste spring proeven onder de man moeten afleggen,
is dat iets heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders!

Die paarden zijn blijkbaar binnen een dag of twee en zadelmak en springen een meter hoog.
Want ze worden echt niet met hun twee zadelmak gemaakt en gereden nee hoor, Duhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!

Het gaat dus om vooroordelen inderdaad, van mensen die geen verstand hebben van westernsport en maar even "vergeten" dat het zelfde in hun eigen sport gebeurd.

(niet dat ik jong inrijden goed vindt! Maar ik heb een pest hekel aan dat zwarte piet toeschuiven! )

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:53

neeee joh, dat ligt aan de beeldvorming over springen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:57

Precies jij hebt hem door

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:38

Tuurlijk ligt het niet aan te vroeg inrijden en wedstrijdklaar maken.
Die proffessionals weten heus wel waar ze mee bezig zijn.
Nee.... dan die springruiters......

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:28

Margee schreef:
Tuurlijk ligt het niet aan te vroeg inrijden en wedstrijdklaar maken
Doen je smiley's het niet, of meen je dit serieus?

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:02

Pannenkoek schreef:
Helemaal met Piggeljay en Rom eens; altijd foto's laten maken ongeacht de mooie praatjes; A Photo Never Lies!

Neeheeee....ze bedoelen röntgenfoto’s....
Beroepsdeformatie Pannenkoek...allemaal beroepsdeformatie....

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:03

Wranglerbutt schreef:
Margee schreef:
Tuurlijk ligt het niet aan te vroeg inrijden en wedstrijdklaar maken
Doen je smiley's het niet, of meen je dit serieus?

Jawel, ik denk dat ze het serieus meent, en die profs die weten ook wel wat ze doen...alleen bij sommigen is het gewoon kwade opzet...maar geen onwetendheid...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:28

Mijn race monster is nou 16 jaar en is nog lang niet versleten ook de benen niet.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:58

@Cer dus jij vindt dat benen wel sneller verslijten van westernrijden?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:55

In zoverre meen ik het...... die zogenaamde proffessionals heten hier alleen zo omdat ze geld verdienen aan de paardensport. Dus niet omdat ze er zoveel verstand van hebben en dat ook toepassen (kun je ook apart van elkaar zien, wel weten maar anders doen). Als excuus wordt gebruikt dat ze het anders niet financieel redden, er stoppen er ook nogal wat of hebben/nemen een baan erbij. Dat wil dus niet zeggen dat wat ze doen, juist is. Een zadeltje op een twee-jarige leggen en/of een rondje stappen voor de foto's noem ik geen inrijden. Maar als ik een twee of drie jarige zadelmak te koop zie staan en soms met de vermelding "stopt en spint al leuk" draait mijn maag om.
Om bij iedere discussie over dit onderwerp de andere takken van de paardensport erbij te halen, is ronduit laf. Het zijn ook meestal dezelfde personen die dat doen, de beroemde kliekjes die bij de westernstallen behoren die de paarden dus met twee jaar inrijden en kwijlend opkijken naar de bekende ruiter. Hij rijdt toch prijzen? dus is een echte prof. Kijk bv eens naar het inrijden voor een wedstrijd. Achter elkaar stoppen, spinnen. En dan niet extra slijten? Kijk eens naar het inrijden voor een springwedstrijd en vergelijk.
Ik vind de westernsport persoonlijk helemaal geweldig, maar het erg jammer dat er zulke excessen in voorkomen. Wil je je imago verbeteren, zul je er dus wat aan moeten doen. M.i. kan dat beginnen met de regelgeving voor de wedstrijden. En, het is al eerder genoemd, het NIET kopen van deze paarden. Hoe mooi, lief schattig enz. ook.[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:59

Adrienne schreef:
Ja want dat beeld onstaat schijnbaar alleen als het om de western sport gaat. Want zo dra je het hebt over het feit dat bv springpaarden met 3 jaar hun eerste spring proeven onder de man moeten afleggen,
is dat iets heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders!

Die paarden zijn blijkbaar binnen een dag of twee en zadelmak en springen een meter hoog.
Want ze worden echt niet met hun twee zadelmak gemaakt en gereden nee hoor, Duhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!

Het gaat dus om vooroordelen inderdaad, van mensen die geen verstand hebben van westernsport en maar even "vergeten" dat het zelfde in hun eigen sport gebeurd.

(niet dat ik jong inrijden goed vindt! Maar ik heb een pest hekel aan dat zwarte piet toeschuiven! )

over vooroordelen gesproken...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:17

runningkawa schreef:
over vooroordelen gesproken...

Wat Adrienne alleen hiermee wil zeggen is dat zolang het hier op bokt maar het doel nuttigt om westernrijden de grond in te stampen dan mag het, maar owee als we wat negatiefs zeggen over dressuur of springen, dan mag dat niet. Hoe dom zijn die mensen zou ik dan zeggen die denken dat springen en dressuur niet bij een jonge leeftijd wordt begonnen. Dat die mensen toch onderhand eens met hun kop uit het zand komen!

Naar mijn idee verslijten paardenbenen zo snel als de ruiter het toe laat onafhankelijk of hij dressuur, western rijdt of springt. Ik zie springruiters als ze trainen tot soms wel 20 a 25 keer direct na elkaar over een hindernis springen, volte rijden en hop nog een keer erover keer op keer op keer. Ik zie westernruiters die keer op keer aan galoperen en stoppen, aangaloperen en stoppen en dat tig keer achter elkaar. Ik zie dressuurruiters hun paarden tijdens een uur rijden zo vast zetten met bijzetteugels dat als het paard struikeld ze samen over de kop vliegen.
Ik zie springruiters een paar sprongen doen en daarna positief af sluiten. Ik zie westernruiters na een paar stops oefenen afsluiten. Ik zie dressuur ruiters met losse hand hun paarden rijden.
En deze voorbeelden zijn niet verzonnen.

Of te wel, trek je conclusies maar ga niet naar een kant zitten wijzen want dan doe je aan struisvogelpolitiek! En geloof me, als je een paard overmatig laat springen of een dressuurpaard naar de voorhand dwingt door overmatig bijzetteugel gebruik, krijg je ook beenproblemen.

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:20

Het hangt van het paard af, een Quarter is erop gebouwd. Ik kan me er wat bij voorstellen dat als je bepaalde dingen doet met een ander ras, dat ze dan wel degelijk eerder naar de knoppen gaan. Gewoon beenwerk goed kritisch bekijken en foto's laten maken, dan kan er niet veel misgaan lijkt mij, succes!!!