rijden bij warme temperaturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elkie

rijden bij warme temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:54

Mijn (bijrijd)paard Paris en ik bereiden ons voor om deze zondag onze tweede wedstrijd te rijden in Tessenderlo. Vorige donderdag gingen we onze laatste 'trainingsrit' maken, het was zo'n 25 graden warm, Paris liep vlot en leek geen last te hebben van de temperatuur maar na anderhalf uur aan 12 km/u begon ze lichtjes diarree te krijgen. We zijn dan terug naar stal gestapt. Mijn eerste idee was dat het kwam door een ander hooi dat ze sinds deze week krijgt, maar ongeveer een uur nadat we terug waren stopte het. Nu vraag ik mij af of het van de inspanning in de warmte kan komen? Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Het weerbericht voor volgend weekend geeft temperaturen aan van 25°C en iets meer, dus ik maak me zorgen over onze wedstrijd, ik twijfel of ik er mee moet doorgaan. Heeft iemand tips om ze goed door te komen (behalve alle koelpunten benutten)? Moet ik het tempo verlagen en meer stappen of houd ik het tempo zodat we sneller klaar zijn? Alle advies welkom!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:48

Anouar krijgt altijd een beetje diaree als we een lange rit maken of tijdens een wedstrijd. Na het rijden is het weer over.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de stofwisseling harder gaat werken tijdens het bewegen

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:13

Nanza heeft het ook, dat hij wat diarree heeft tijdens een lange rit.

elkie

Re: rijden bij warme temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:49

krijg je daar dan geen problemen mee bij de nakeuring?
Paris heeft dit normaal niet dus vandaar mijn bezorgdheid. Ik heb net wel vernomen dat er zondag op 25 km 2 waterpunten + 4 groompunten zullen zijn, dat stelt me wat gerust.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:50

Zoveel mogelijk hooi en stengelig (vezelrijk) gras laten eten, dat houdt de darmen lekker aan het werk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:09

Stofwisseling gaat juist niet harder werken. Je hebt twee 'standen' in je lijf. (een paard dus ook) In de rust stand gaat je hart rustiger kloppen, je spijsverterings gaat werken je pupilen verkleinen (volgens mij of juist vergroten) en nog wat van die dingen. Bloed gaat op dat moment met O2 dus naar de maag en darmen.

De'active' stand zorgt voor extra bloed en dus extra O2 naar de spieren, je pupillen worden groter enz. Je lichaam kan dan gaan werken. Meer bloed naar je spieren betekent minder bloed naar de darmen. Da verklaart je miltsteek tijdens het sporten na een maaltijd.

In het laatste stuk je darm word vocht uit de ontlasting gehaalt zodat het in het geval van de paarden vrij stevige mestballen worden.

Tijdens het rijden word de active stand in geschakelt, de spijsvertering word dus vrijwel stil of op een laag pitje gezet. Er word dus ook geen vocht meer uit de mest gehaald in de darmen. Daardoor krijgt hij een beetje diarree. Dit heeft iets meer tijd nodig, je merkt het dus meestal niet gelijk bij de eerste keer mesten.

Vezels zijn daarom vrij belangrijk na het rijden, vezels stimuleren de darm werking.

Met warm weer verbruikt hij waarschijnlijk meer engerie waardoor hij sneller diarree krijgt. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:42

Oh, ik dacht juist dat je stofwisseling van bewegen beter ging werken
Nou ja, weer wat geleerd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:19

Ik wist wel dat examen doen in biologie ergens wel enig nut had

Dat laatste stukje wat ik zei, dat ze waarschijnlijk meer engerie verbruiken als het warm is klopt volgens mij niet helemaal.

Als het warm is zetten de bloedvatten uit. Op die manier kan er meer warmte worden af gegeven. Er stoomte weer bloed door aangezien het breeder is. Of in iedergeval sneller bloed door. Op die manier gaat er nog minder bloed naar het spijsverteringskanaal. Ik denk dat het zo zit.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:48

huh, dus hoe meer je beweegt, hoe slechter je spijvertering werkt,
met andere worden, als je zou willen afvallen, zou je minder moeten bewegen? misschien een blonde redenering, maar ik snap het niet

overigens heeft mijn paard ook weleens last van diaree, maar dat heeft hij alleen zomers net op het land staat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:00

Uhm niet echt denk ik. Komt er op neer dat je lichaam geen twee dingen tegelijk kan doen. Bij beweging van een langere tijd, en bij paarden geld dat voor endurance en eventing paarden, schakelt je lichaam over op vet verbranding. Op die manier val je dus af.

Het is trouwens beter als je wil afvallen om dus elke dag bijvoorbeeld een dik uur te wandelen (het lichaam verbrand dan het vet) dan twee keer per week een half uurtje naar de sportzaal. En meerdere keren per dag een klein beetje te eten. Op die manier gaat de vertering sneller.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:10

gentille schreef:
huh, dus hoe meer je beweegt, hoe slechter je spijvertering werkt,
met andere worden, als je zou willen afvallen, zou je minder moeten bewegen? misschien een blonde redenering, maar ik snap het niet

Tíjdens beweging gaat er minder bloed naar je ingewanden. Je 'loopt' dan ook op energie die opgeslagen is in je lichaam (glycogeen - voor ongeveer de eerste 30 minuten aan energiebehoefte - en vet - voor duurprestatie), niet op energie die nog verteren moet. Ná de inspanning wordt vanuit het onverteerde voedsel weer eerst je glycogeenvoorraad aangevuld, en daarna eventueel ook je vetvoorraad. Als je én veel beweegt én weinig/minder eet, is er geen voedsel dat gebruikt kan worden om je vetvoorraad aan te vullen, terwijl je die voorraad wél aanspreekt tijdens bewegen, en wordt je dus lichter. Je moet dus ook in principe langer dan 30 minuten bewegen om je vetvoorraad aan te spreken, omdat eerst de glycogeenvoorraad wordt gebruikt.