Wat neem ik mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:17

Hallo bokkers,

In oktober ga ik waarschijnlijk de kennismakingsklasse van de peelrand rijden.
Dit zal mijn allereerste endurancerit zijn en heb dus nog helemaal geen ervaring.

Vandaar dat ik via deze weg zou willen vragen wat je het beste allemaal mee kunt nemen op zo`n dag.
Graag zou ik dat verdeeld zien in twee groepen:

1-Wat neem ik zelf mee onderweg
2-Wat hebben mijn grooms(in dit geval mijn ouders en waarschijnlijk de verzorgster van Silence) bij zich op de groompunten en op het eindpunt?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:13

Wat ik zelf altijd mee heb.
* ruitermes, (het gaat mij alleen puur om de hoevenkrabber maar het mes neemt veel minder ruimte inbeslag)
* Telefoon
* kaart en veternaire kaart
* zakdoekjes.
* eventueel wat eten of drinken maar dat kun je op de groompunten ook krijgen.
* wondzalf
Verder kan ik er zo even niet op komen wat ik altijd mee neem.

Grooms:
*water en emmers + flessen om te koelen.
* spons zweetmes ect.
* eventueel wat appels en wortels voor in het water
* wat eten en drinken voor jou.

In een klasse 1 is dit wat je het meeste gebruikt op de groompunten. Drinken aanbieden aan het paard is belangrijk maar als het paard niet drinkt s het meestal geen ramp.

Dit is volgens mij wel het belangrijkste voor een klasse I

Bij de finish. Zweetdeken en/of deken voor over de achterhand. Dat is iets wat eigenlijk gelijk moet gebeuren zodra je stilstaat. Bij de trailer eten en drinken aan bieden. Even lekker stappen aan de hand, wassen ect.

Silence

Re: Wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 09:16

Dank je wel judith_cloud daar kom ik al een heel eind mee.

Als het nou bijvoorbeeld met die rit nog 20-25 graden is he, moet hij dat toch een zweetdeken op? Ik heb namelijk alleen een fleece zweetdeken en dat lijkt me dan alleen maar extra warm. Ik gebruik deze ook alleen in de winter. Ik heb ook nog geen zomer gehad samen met mijn pony dus ik weet niet wat dan het beste is.
Of zijn er misschien ook andere soorten zweetdekens waarvan ik het bestaan niet ken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:21

Zaterdag heb ik in deze hitte ook een wedstrijd.

Als het echt heel erg warm is krijgt hij ook geen zweetdeken op. Alleen een vliegen deken en misschien een handdoek over zijn achterhand om te voorkomen dat hij snel af koelt en stijf word.

Een zomerdeken misschien? Die is niet zo warm en neemt ook geen zweet op maar voorkomt wel dat hij niet zo snel afkoelt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 09:24

Ik heb in ieder geval wel een vliegen uitrijdeken.
Misschien kan ik er inderdaad een dunne zomerdeken bij kopen als deze rit echt doorgaat en er word warm weer voorspeld.
Die kan ik natuurlijk altijd nog de dag voor de wedstrijd halen.

Tot welke temperatuur zou ik de fleece zweetdeken wel kunnen gebruiken? Dus wanneer is het hier te warm voor?

Misschien vraag ik wel wat veel, maar ik zou graag mijn eerste rit goed zien verlopen met een goede afloop ook voor mijn paardje en geen stijf beestje bijv. de dag daarna.

Bedankt hoor. Ik heb wel wat aan jouw tips.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:28

Tot welke temperatuur wel een zweetdeken.. Tsjah dat is toch voor namelijk op eigen gevoel af gaan denk ik. Aan de ene kant in oktober hebben veel paarden al een winterdeken op maar als het echt nog heel warm is...

En als hij goed getraint is en hij het allemaal gewend is (aantal kilometers lopen) dan zal hij niet snel stijf worden denk ik.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:35

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:41

Toch maar vragen of we het kleine vrachtwagentje mogen lenen van stal
Das inderdaad wel heel veel om mee te nemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:30

Mijn lijstje (tot nu toe, er komt steeds meer bij )
Water
Emmer/bak
Stoelen
Zadelbokje
Sponzen
Handdoeken
Zonnebrandcrème
Wortels/appels
Schoenen
Chaps
Heuptasje
Koelbox
Koffie
Drinken
Eten
Papieren
Envelop met postzegel
Camera
Bakje voer
2 Hooinetten
Zadel
Singel
Hoofdstel
Halster + touw
Longeerlijn
Borstels
Hoevenkrabber
Vijl
Zweetmes
Hartslagmeter
Gel
Helm
Zweep
Rode deken
Witte deken
Vliegendeken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:11

Mijn lijstje ziet er inderdaad ook ongeveer zo uit. Alleen dan nog een autoband en padockspullen.

Mag ik vragen waar je de envelop + postzegel voor gebruikt?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:21

Dat is om de vetkaart op te laten sturen denk ik.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:22

Ik heb dat ook aan haar gevraagd en dat is inderdaad op de veterinaire kaart op te laten sturen als ze niet tot het eind blijft.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:27

@ Lenneke:

Eh... gel??

Daar bedoel je vast coolinggel mee, of is je paard zo ijdel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:29

Tussen de elektronen van de hartslagmeter zodat ze beter het signaal op kunnen pikken.

Op laten sturen... Best wel een slim idee. Nooit aan gedacht eigenlijk.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:11

jiehaaa schreef:
@ Lenneke:

Eh... gel??

Voor de hartslagmeter. Ik heb daar gewoon ene pot haargel voor

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:47

Oja, rode en witte deken zijn twee zweetdekens

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:05

Lenneke_ schreef:
jiehaaa schreef:
@ Lenneke:

Eh... gel??

Voor de hartslagmeter. Ik heb daar gewoon ene pot haargel voor

Weer wat geleerd!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:15

Ik ga nu misschien een heel stomme vraag stellen. Maar ik ben hier zelf niet zo in thuis.

Want ik zie dat mensen een vliegendeken meenemen naar de rit en een zweetdeken. Waarom beiden als ik vragen mag, je kan er immers maar één om doen toch?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:17

Maar je weet immers nooit welke je nodig hebt, dus kan je ze maar beter allebei meenemen

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:21

Dat snap ik inderdaad, had mijn vraag anders moeten neerzetten

Wanneer gebruik je welke ?

Ik had zelf altijd in koude periodes bijvoorbeeld (herfst/winter) dat mijn pony bezweet was na een les of training, ik stapte haar toen uit met een zweetdeken maar daarna beland de deken weer in de kast. De rest van het jaar gebruik ik geen deken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook helemaal niets van dekens af weet.

In de zomermaanden lijkt een zweetdeken mij erg warm en broeierig, maar een vliegendeken neemt geen vocht op?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:34

Bij een endurance wedstrijd heb je zeker zweetdekens nodig. Vooral vlak na de wedstrijd of in de vetgate, de spieren moeten warm blijven om stijfheid te voorkomen. Zelf heb ik het na een wedstrijd ook ijskoud, al is het 25 graden.
Vooral de achterhand moet goed warm blijven. Het kan zelfs gebeurden dat je dekens op de achterhand legt en de hals koelt.

Ik ben niet zo heel goed in dingen uitleggen, misschien kan iemand anders dat beter

Farah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:48

Toch vind ik dit wel een boeiend onderwerp. Heb zaterdag voor het eerst klasse II gereden in Onstwedde en ik heb eerlijk gezegd geen moment het idee gehad dat ik er een deken op moest gooien. Niet bij de vetgate maar ook niet bij de finish. Ik heb ook vrij weinig mensen dit wél zien doen eigenlijk. Bij wedstrijden met koud weer doe ik het wel altijd, maar bij 's zomerse temperaturen eigenlijk nooit. Is het noodzakelijk om, ook bij warm weer, een zweetdeken op de achterhand te leggen? Ik heb nog nooit commentaar gehad op stijve spieren..... Ik ben benieuwd naar jullie mening!

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:04

ik denk dat het gewoon afhangt van de weersomstandigheden. vorige zondag was het bij ons op wedstrijd bijna 30°C en heb ik ook niemand met dekens zien rondlopen. Maar als het 20°C is en er staat een fris windje is het mss wel nodig. Je moet gewoon op je gevoel afgaan denk ik en de ervaring leert je wanneer je paard die deken nodig heeft of niet.
Nu zijn er op deze wedstrijd wel veel mensen uitgesloten voor onregelmatigheid/stijfheid, maar uit wat ik gehoord heb van andere mensen zou dat eerder komen door de hitte en lichte uitdroging waardoor de elektrolytenbalans niet meer klopt en er ook stijfheid zou optreden. Ik snap (nog) niet helemaal hoe dat werkt maar denk dat een deken daar niets aan zou verholpen helpen.

In mei ben ik als groom meegeweest naar een wedstrijd in de ardennen, het was toen erg koud (mss 5°C), in de vetgate hadden we drie fleecedekens over de achterhand terwijl we de hals nog licht aan het koelen waren, klinkt beetje tegenstrijdig maar komt dus wel voor.

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:55

In klasse II denk ik dat het het niet heel erg veel uitmaakt, zeker in de zomermaanden niet. Maar als je paard op de 'tocht' staat dan is het wel verstandig om er een deken op te gooien.
In 2002 reed ik in Katwijk zelfs een klasse I tje, maar ik kreeg in de pa straftijd (20 volle minuten), was een beetje stom van mezelf geweest, maar ik had mijn paard bij zijn maatje gelaten, dat trok hij niet zo best, maar ik wist ook dat als ik 'm op het strand of in de duinen tegen moest houden, dat ik dan met een nóg opgefokter paard aan was gekomen, dus ik nam die 20 minuten bij voorbaat voor lief. Het was toen echt ijs en ijskoud, net Jägermeisters. Tijdens het lopen was het wel ok, maar ik was echt dolblij dat mams de dikke dekens mee had genomen, heb 20 minuten met mijn mormel onder een kilometer dekens gestapt. Zo werd hij niet koud. Daarna konden we gewoon weer verder scheuren (ik had weinig in te brengen ).
Dat zijn extreme omstandigheden, maar het is wel verdraaid handig om een zweetdeken mee te hebben. Tegenwoordig hebben we een oude wollen deken die zo lang is dat hij over het hele paard kan en dan nog op de grond komt aan de achterkant. Vanaf de sprong zit dan zijn hele achterhand warm ingepakt. Op de Fasnatrail was het niet warm, maar ook niet echt superkoud vond ik, toch stond het paard daar dik ingepakt. En inderdaad: dikke deken erover, terwijl we z'n benen met koud water afspoelden en ook over z'n hals soms nog water gooiden.
Afbeelding dit was voor de start van 125 km. Hier zie je de deken duidelijk. In de vetgates hing hij iets lager, hier had hij nog niet gelopen, het is overigens wel een kleinere deken, heb even zo snel geen duidelijker plaatje
Afbeelding dit is een paard dat 160 deed. Die heeft twee gewone zweetdekens op.
Afbeelding dit is Yvonne vd Velde, die pakt haar paard ook altijd zo in als wij dat doen (goed voorbeeld doet goed volgen). Dit is iig heel duidelijk wat ik bedoel.

Als de zon heel fel schijnt en het in de zon warm is, kan het nog steeds waaien. Dan hebben we een molton (= wit) zodat hij niet oververhit raakt, maar wel z'n achterhand warm houdt. Vliegendeken gebruiken wij eigenlijk nooit. Heb dat alleen gehad voor mijn paard toen die zomereczeem had, sinds het paard er niet meer is ligt de deken ergens onderop een grote stapel