Als je nou even hier kijkt, viewtopic.php?p=15964565#15964565 daar staat beschreven waar je ongeveer moet luisteren. Veel handiger is het een keer je DA te vragen waar en hoe je luistert of kijk een keer de kunst af op een wedstrijd. Het is nou eenmaal moeilijk uit te leggen zonder paard erbij...
'Hoger dan 60/min is het max' is geen Nederlands
Ik neem aan dat je bedoelt dat je hartslag 60 of lager moet zijn bij P/A en finish in klasse I, en in de vetgate bij aanbieden in de hogere klasses. Dat klopt idd. Maar dat wil niet zeggen dat je paard niet veel hogere hartslagen kan en zal hebben tijdens training.
Hou er wel rekening mee dat zelfs als je in volle galop van je paard springt, de hartslag al een slag of 20-40 gedaald kan zijn voordat jij je stethoscoop ertegenaan hebt. Als trainingsinstrument is een stethoscoop dus niet erg praktisch. Hij wordt bij mijn weten voornamelijk gebruikt om zelf even te checken, in de hogere klasses, of de hartslag OK voordat je je paard aanbiedt.
Ik zet hier een slotje, zodat verder discussie in het andere topic kan plaatsvinden.