[WN] Leuke Leer Tips Met Een Jaarling..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bandit

Leuke Leer Tips Met Een Jaarling..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 20:27

Hoi allemaal..

Het is allemaal echt leuk...aanwezig te zijn bij een KI en dan zelfs bij de geboorte te zijn van je eigen Quarterveulentje..!

Het inprinten, halstertje om,meelopen aan de hand voetjes geven,en jaja...zelfs al trailer gereden,en meegedaan aan de Nk in Bunchoten,natuurlijk het Weaning onderdeel.. is allemaal zeer goed verlopen.

Zo ver gaat alles naar wens,ons inmiddels kleine jaarling ruintje staat lekker op het land,spelend met andere en een hotelkamer tot zijn beschikking voor de nacht..

En toch...ik zou zo graag nog meer willen ondernemen zo nu en dan eens..

Wie o wie heeft nou net die leuke tips,waar ik zelf niet op kan komen..

Alvast bedankt..!!

8secondride

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:36

zooo heeyyy, jouw paardje kent al meer dan die van mij van 30!!!!!

Geintje hoor, gaat lekker zo te horen!

Bandit

Re: Leuke Leer Tips Met Een Jaarling..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 22:20

Hihihi... Dat zal wel loslopen he..!!

We zijn op zeker zeer direkt betrokken met ons kleinste mannetje,en ik weet vanmezelf dat ik so fair,goed bezig ben/en geweest,qua voeding en opvoeding,om de dagelijkse dingen aan te leren..!

Maar toch...dit is ons 1e Veulen/NOT naarling..hahaha,wat doen de meeste van jullie,mochten jullie ook zo dicht bij een Veulen/Jaarling staan als wij,om verder te "werken" ...??

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:52

Ook ik ben vanaf het alleerste prille begin betrokken geweest bij mijn paardje (KI, geboren zien worden, imprint, zelf opgevoed en ingereden).

Als veulen/jaarling heb ik heel veel buiten langs de weg met hem gewandeld en verkeersmak gemaakt, de commando's ho, walk, jog, lope en back geleerd (vooral lope was erg spectaculair en goed voor mijn conditie). Verder heel veel grondwerk gedaan: oa trailparcoursen met hem gewandeld (door hek, over zeiltjes, balkjes, pionnen, brug, paraplu's en alle enge dingen die ik maar kon bedenken). Les gehad van Emiel Voest (voor een ander paard) en rustig met het freestylen begonnen. Ook veel tips en hints van Chris Knol (woonde toen nog in Nederland en was onze trainer) gekregen om een goede basis aan te leggen voor het latere leven als rij/wedstrijdpaard.

Verder lekker laten opgroeien, veel knuffelen/poetsen en spelen.

Toen hij ruim 2 was heb ik met mijn paardje tussen de lange lijnen gewerkt (mbv iemand die dravers beleerde), eerst met een halster om, later met een hoofdstel en bit in. Verder heel voorzichtig begonnen met licht longeerwerk. Doorgegaan met het programma van het eerste jaar.

3 jaar oud begonnen met een pad erop, longeren, het zadel erop met opgebonden beugels, longeren daarna de beugels los. Toen dat allemaal heel goed ging, erop gaan zitten en tot mijn verrassing kon ik zo wegrijden met hem. Bitwijs was hij al gemaakt met het werken tussen de lange lijnen. Dit allemaal onder begeleiding van Chris Knol.

Nu is hij 8 jaar oud en starten we amateur bij de WRAN allround. Verder gebruiken we hem om gehandicapten te laten paardrijden (rolstoelpatienten) en gaan we graag een weekend recreatiefrijden in Belgie/Veluwe/Duitsland etc.

Veel plezier met je paardje.

Groetjes,

Monique

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:47

Lope aan de hand, Monique?? Wieieie!
Heerlijk zoals je dat hebt gedaan. Ik heb ook veel met mijn ruintje gefietst. Wel wat later, want tijdens zijn jaarlingjaar stond hij in de opfok. Hij was dus anderhalf toen ik daarmee begon.
Mijn "baby" is inmiddels drie en heeeel licht onder het zadel. Van de zomer naar ... jawel! ... Chris Knol om de basis wat uit te breiden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:20

ik doe het zelfde als Jester, ik mijn jaarling merrie ook erg dicht bij huis staan en het is heerlijk om met haar te tutten en wandelen. Walk kent ze zal en back. Jog is meer ik geef me toch een partij gas en maak er een soort van rengalop van dat mijn baasje hijgend langs me rent, maar toch leuk om te doen, haha!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:51

Het is handig om wat met je jaarling te doen, maar hou er rekening mee dat het nog kleuters zijn en zich niet zo heel lang kunnen concentreren. Grondwerk is iig niet verkeerd, ga wat haltertraining doen, over zeiltjes lopen of iets dergelijks. Leuke adviezen en tips vind je ook in het boek "grondwerk" van Inge Teblick.

Boek grondwerk Inge Teblick

Maar als ik al zie wat je met je paard al hebt gedaan, zal het moeilijk worden om nog iets te verzinnen waar hij echt van versteld staat...
Is "trail in hand" niets voor jullie?

Bandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 00:06

Bedankt voor jullie reakties..!

Het zijn net kinderen die Veulens/Jaarlingen..!En een direkte opvoeding,en consenqentie is alleen maar leer voor nu en later...Mijn streven is gewoon een band scheppen, orde en regelmaat,voeding,net zoals zo het gezin hier draait,en daar ooit mischien de vruchten van kunnen plukken ,zowel nu en straks in de toekomst...

Alles wat in mijn macht ligt,zal ik proberen te verwezelijken,en het geluk hebben we,dat we Coolle ouders van ons paardenkind hebben,want ook genen spelen een rol.. White BlanketxHollywood Reckless

Het laatste bericht sprak mij zeer aan,en zal op zeker deze site bekijken,want ik vroeg me buiten alle tips ook al af,wanneer je een beetje met Feestyle training kon beginnen,ook al las ik het boek van Emiel Voest,de leeftijd stond niet bekend...

Voor de rest handel ik qua opvoeding en dergelijke,alleen maar op mijn ideeen afen gevoel,zonder betwetters om me heen,die alles anders zien,dan ik....

Ik wilde alleen wat ervaringen delen met mensen die mijn gevoelens evenaarden,betreft een samenwerking met een paardenkind

Thxs allemaal...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:14

Ik zou zelf gaan voor een opvoeding volgens Clinton Anderson, of eventueel Pat Parelli. Pat Parelli begint al met veulens...en Clinton Anderson voor zover ik weet met tweejarigen (met de Futurity in het verschiet)

Pat Parelli, training foal:

http://www.burkesbackyard.com.au/1998/a ... /26?p=2685

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:28

In Hand Trail gaan doen is ook een goede tip van Cassidy! Kun je nog een wedstrijdomgeving aan de oefeningetjes toevoegen.

Heerlijk zijn ze, die jonge paarden, al halen ze soms ook heel vakkundig het bloed onder je nagels vandaan .

Was je al op het strand geweest met je jaarling (geen idee waar je woont)?
Het dorp in geweest?

Ik noem maar wat . Je hebt al zoveel gedaan met je jonkie !

Ik gooi John Lyons ook nog even in de groep. Hij heeft een boek en een DVD "Bringing Up Baby" en "Foal Handling", zie http://www.johnlyons.com/store/product. ... 250&page=1 Ik vind John Lyons zo'n fijne man omdat hij in alle rust paarden tot waanzinnig goede reacties kan brengen.

Om op je vraag over Freestyle terug te komen: John Lyons gebruikt dus voor hele kleintjes de round pen; vergelijkbaar met picadero of square pen hoe je het wilt noemen alleen de vorm is anders.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:02

in hand trail lijkt me ook erg leuk om te gaan doen! zijn er nog meer dingen die je op wedstrijden kunt doen? lijkt me een goed idee om af en toe eens ergens anders te komen met je paardje.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:52

De andere locaties zal het paard door de halterwedstrijden waar hij als weanling aan heeft meegedaan al wel gewend zijn...

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:10

Halter is toch anders dan In Hand Trail, vind ik. Er staan obstakels in de bak, ze moeten verschillende gangen doen, ze moeten alleen de bak in, het is een parcours ...

@Anz: er zijn dit jaar een paar wedstrijden waar IHT wordt uitgeschreven. Anders even aan jeddah vragen, die weet het uit haar hoofd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:07

Cassidy schreef:
De andere locaties zal het paard door de halterwedstrijden waar hij als weanling aan heeft meegedaan al wel gewend zijn...

uhh ik heb geen quarter.. die van mij is nog nooit ergens geweest, en alleen met de trailer weggeweest toen ik haar een paard weken geleden kocht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:08

Mac schreef:
Halter is toch anders dan In Hand Trail, vind ik. Er staan obstakels in de bak, ze moeten verschillende gangen doen, ze moeten alleen de bak in, het is een parcours ...

@Anz: er zijn dit jaar een paar wedstrijden waar IHT wordt uitgeschreven. Anders even aan jeddah vragen, die weet het uit haar hoofd.

mag je ook met een niet quarter zulke dingen doen eigenlijk?

8secondride

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:27

tuurlijk, binnenkort in zuidwolde wordt het ook uitgeschreven, dat is een wran show, dus voor alle rassen, en niet rassen.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:36

Wanneer is die wedstrijd, 8secondride?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:45

Anzjuhlaa schreef:
Cassidy schreef:

uhh ik heb geen quarter.. die van mij is nog nooit ergens geweest, en alleen met de trailer weggeweest toen ik haar een paard weken geleden kocht.

Ik had het over het paard van de TS...

8secondride

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:49

Mac schreef:
Wanneer is die wedstrijd, 8secondride?

12-08

staat ook onder wedstrijden