Flew: die van ons konden er ook niet tegen, maar het is echt veel effectiever (eerste keer als het paard nog droog is even met spons in de vacht wrijven). Zou het gewoon thuis oefenen, je hebt er echt superveel aan om een fles water eroverheen te gooien (alleen hals). Afsponzen kan na de finish of vetgate, dat kost gewoon veel meer tijd en als groom moet je nog tig andere dingen ook doen. Fles kan de ruiter er zelf overheen gooien. Eerste wedstrijden even er rekening mee gehouden dat het paard het niet leuk vond, maar ze wennen er vanzelf aan. Gewoon doen!
Ik had in m'n hoofd iets van 25 l. Meestal nemen wij 25 l in jerrycans mee, ook voor kl 2, twee volle drinkemmers (2 paarden, dus voor 1 maar 1), slushflessen gevuld, fannypackflesjes gevuld en dan kom je idd al een heleboel litertjes meer. Fannypack is om de ruiter onderweg water over het paard te laten gooien en zelf te drinken. Zusje had op Fasna niks nodig, maar toen was het ook gewoon koud 
Over appels: daarin zit suiker, dus het doet niet echt veel voor de dorst. Nu kunnen de meeste paarden wel 40 km zonder drinken. Die van ons begint meestal pas na de vetgate (laatste rondje 125 op 3 km stond ik met een emmer water, daar gingen flink wat litertjes uit, terwijl hij daarvoor nog helemaal niet bij mij had gedronken, wel bij andere grooms
). Dat drinken is wel noodzakelijk als de turgor 2 is. Maar ook daar helpt koelen tegen, ipv te zweten geef jij 'm water, dus hij hoeft geen water eruit te gooien. Hebben wel eens een paard 70 km nat gehouden, hij dronk niet (eigenwijs he) en zijn turgor was zelfs verbeterd ?!