is er een speciale zit voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenDroom

is er een speciale zit voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 15:15

wat is de ideale manier om bij endurance op het paard te zitten? de dressuur zit? de springzit? of iets helemaal anders?

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:51

Gewoon lichtrijden, en soms even een stukje verlichte zit om de rug los te maken. Dat doe ik iig

Ibbel

Re: is er een speciale zit voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:18

Volgens sommigen is er wel degelijk een speciale zit, de zweefzit. Dat betekent niet in de verlichte zit, maar ook niet lichtrijden, maar iets ertussenin. Een beetje de houding die je hebt bij het omhoogkomen bij het lichtrijden.

Als je naar foto's van ruiters uit anderen landen kijkt zul je zien dat er ook nog een hele andere zit wordt aangehangen, nl achterover. Met name de Sjeiks rijden op deze wijze, maar ook de Fransen, meen ik.

De Duitsers daarentegen rijden vaak wel in de 'echte' verlichte zit, en soms zelfs nog verder voorover, bijna een soort renzit met lange beugels. De Britten die ik tijdens Fasna gefotografeerd heb reden allemaal juist weer steil rechtop.

Kortom: er zijn 2 'speciale' houdingen die je in andere takken van paardensport niet tegenkomt, nl. de zweefzit en de zit achterover. Maar alles wat er tussenin zit wordt ook gebruikt.

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 20:24

bij endurance moet je toch gewoon zo op en afstijgen als bij elk anderpaard?

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:36

Het lijkt me dat je de houding aan moet nemen die je het langst vol kan houden... Wat een zinnige opmerking weer. Ik denk dus de houding waar je weinig van de passen van je paard direct voelt en je het paard minst stoort. Dat is dnek ik voor iedereen anders....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:38

De beste houding is de houding die voor je paard en voor jou het prettigste is.

Zelf rij ik gewoon licht, maar af en toe verlicht of er tussenin, de zweefzit die Ibbel beschrijft.

Afstijgen ligt meer aan het zadel. Ik rij met een westernzadel en er is mij altijd geleerd op les om je linkervoet in de beugel te laten als je af stapt i.v.m de knop. Of je rechter voet natuurlijk maar dat ligt eraan aan welke kant je afstapt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:17

Ik heb gemerkt dat ik zelf een andere houding heb aangeleerd, niet bewust. Eerst ging ik gewoon lichrijden, maar dan had ik na 20 km geen kont en benen meer over. Nu rij ik nog wel licht, maar ga ik niet meer helemaal zitten, een beetje half, m'n kont raakt zegmaar net het zadel.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:12

Haha Anouar! Ik weet precies wat jij bedoelt, ik doe precies hetzelfde.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:14

Speciale zit ? ? ?

Vind 't al heel wat dat ik in 't zadel blijf
Superlijm is nog steeds niet uitgevonden

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:15

Nou, wel uitgevonden, maar of het ideaal is, is nog een tweede.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:34

draf: lichtrijden, tenzij we echt knoeperhard gaan, maar dan neem ik m wel terug
galop: zweefzit of gewoon zitten (galop is niet 'gereden' en gecontroleerd als bij bv bij dressuur, dus het hangt van het paard af hoe het zit)

Opstijgen: de meeste ruiters stappen idd gewoon op, ik ook. Ik zag op de Fasna Philip Hirst na het openen van een hekje op zijn stappende/dravende paard springen. 't is natuurlijk maar net wat je gewend bent

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:41

Zo stap ik trouwens ook nog wel eens op. Voet in een beugel, knop vast, paard comando geven en er op spingen in stap/draf of als we de ruimte hebben in een rustig galopje. Kan er trouwens niet zonder mijn voet in de beugel er op springen. Paard is net zo groot als ik. Beetje te veel van het goede

Heb er niet echt een reden voor om te doen ofzo. Het gaat soms gewoon wat makkelijker.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:56

Ik ben al blij dat ik er sinds kort, na veel oefenen, weer op kom zonder opstapje
Toch wel erg handig onderweg

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:12

Je zit moet in evenwicht - balans en in het juiste ritme heel ontspannen zijn en niets mag hoe dan ook de beweging van je paard storen. Soms eist het verlichte zit vooral bij moeilijk terrein, klimmen enz. Maar bij een lange regelmatige galop is het zalig om meer schuin achteruit te zitten met je bekken volledig ontspannen in combinatie met lossere benen zodat het paard niet wordt geblokkeerd in de rug. Bij paarden die moeilijker zitten of te fel zijn is dit niet altijd mogelijk in deze drukke streken. Dan kan je best meer op je beugels steunen en niet zwaar het zadel raken. Je zit eigenlijk niet op je paard je staat rond je paard. Ook bij licht rijden raak je, je zadel niet zwaar bij het neerkomen, trouwens dat remt een paard af. De ideale standaard zit voor elke discipline is hetzelfde als op de grond staan, alleen één verschil de knieën zijn gebogen en zitten nu voor de loodlijn schouder heup en enkels. Je moet jezelf eens voorstellen dat er uren achter elkaar iemand op je rug duwt.

En het opstijgen, hoe je op je paard geraakt is niet belangrijk maar het is wel handig dat je er snel in bent, vooral als je regelmatig naast je paard wilt lopen.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:22

Qua zit heb ik niet veel toe te voegen. Recht zitten en in balans zitten is het aller belangrijkst!

Als het gaat om opstappen vind ik het wel belangrijk om zowel aan de linker als aan de rechter kant makkerlijk op te kunnen stappen. Bij de start/vetgate vraag ik altijd een opstaphulp. Tijdens de rit probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen links/rechts (niet alleen op wedstrijd, ook thuis!). Het is best een belasting voor je paard en de meeste ruiters geven die belasting eenzijdig (alleen links).

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:45

@ NienkeMulder
Volledig mee akkoord wat dat opstappen betreft.

Je kan zelfs ook best afwisselen als je je paard aan de hand begeleid, vooral bij veulens en jonge paarden. Dan krijg je in beide richtingen een soepeler stelling van de hals en anders alleen naar links.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:48

Huiswerktopics zijn niet toegestaan op Bokt, slotje dus.