[WN] Is zoiets ook in Nederland te koop??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Is zoiets ook in Nederland te koop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 16:26

Deze heeft een US-vriendin (niet geschrobt voor de foto)
Afbeelding

En die komt hier vandaan:
http://noblepanels.com/corner-feeders.htm

Dit is een hoek'ruif'/voerbak ding waar je dus hooi in kunt voeren en in de twee hoekjes zitten ondiepe bakjes waar je dus brok/graan kunt voeren en/of een zoutsteen kunt leggen..
Dit is nu precies waar ik naar op zoek ben.
Dot en Wakkie maken beiden een zooitje van de stal en 't hooi als ik het zo op de grond gooi (deed Dot eerder nooit maar sinds ik op m'n huidige stal sta wel..) dus nu voer ik 't hooi in een hooinet.
Maar dit is de perfecte oplossing omdat ze zo een betere eethouding hebben, óók voor het voer...
Iemand zoiets wel es in Nederland gezien?

Margee

Re: Is zoiets ook in Nederland te koop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:11

Mijn paard doet dat ook. Hooiruif trekt ze alles uit en ze stampt en poept en gewoon overheen. Het ligt dan door de hele stal en ze eet het niet meer. Ik zet nu een kruiwagen met hooi voor de boxdeur, die van boven open is. Daar eet ze uit en dat gaat goed.
Is deze niet wat diep met hoofdstoten? En zouden ze het daar ook niet uittrekken?
Wel een flinke bak aan de kat te zien.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 19:29

Dot poept er niet overheen gelukkig, maar Wakkie doet dat inderdaad wel, maar ik vind het al vervelend als ik al het hooi door 't zaagsel heb.. dat mest nog es lastig uit ook, om idd maar niet te spreken over al't hooi wat je weg gooit.
Op m'n US forum zijn er meerderen die deze bakken hebben en ze zijn allemaal erg tevreden, dus te diep zal'ie wel niet zijn. Hij is ook vrij groot en wijd, dus ze zullen er toch wel goed bij kunnen. Het is meer i.p.v. een ruif dan i.p.v. een voerbak..
Mijn shet zou het er nog wel es uit kunnen trekken idd, da's gewoon een e!kel, maar Dot eet wel uit een bak.
'k Heb ook wel es van die slappe wijde plastick voerbakken gezien, een soort emmer met hengsels maar dan veel platter en wijder, die lijken me eventueel ook nog wel wat, ook om buiten hooi uit te voeren...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:45

Die heeft Agradi te koop, heb ze in de catalogus gezien.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 19:55

Oh, je bedoelt dat ze die weide bakken hebben... die vond ik ja.. da's al mooi, misschien da'k die es bestel (hoewel m'n kleine speciekuipjes al niet bleken te voldoen, daar trokken ze het buiten dus zo weer uit. Maar dat was een klein maatje.. misschien moet ik de grote nemen..
Dacht ff dat je een adres voor die hoekbak gevonden had... helaas dus niet zo.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:03

Zijn die bakjes voor voer niet wat klein ?

Wat is het verschil met hooi in een gewone bak en dit ? Er zitten geen tralies op, dus zullen ze het hooi er net zo gemakkelijk weer uithalen, niet ?

Ik denk dat een gewone bak ook stuk goedkoper is.

Als dat rechtsonder een kat is ( ), gaat je shet daar dan wel bijkunnen ?

Dit alles komt misschien wat negatief over, maar zo is het zeker niet bedoeld !
Meer bedoeld of je aan dit ook gedacht heb, zodat je een zo best mogelijke koop kunt doen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:09

Ik heb een paar grote losse bakken en dat heb ik dus geprobeerd met hooi. Ze trekken er alles uit en gaan met de bak aan het rondschoppen. Ben ook bang dat ze er in stappen en uitglijden
Die hoekbak van Francis lijkt me heel stevig en kan waarschijnlijk vast gemaakt worden in de hoek.
Familie van me heeft in de hoek van de box een soort van hekje gemaakt zodat er een extra hoek is (beetje wazig verteld). Daar gooien zij het hooi in. Het is net te hoog om het er makkelijk uit te trekken en de tralies zijn smal genoeg zodat de hoeven er niet in kunnen vast komen te zitten. Zit je alleen nog met de brokken maar die eten ze waarschijnlijk wel direkt op......

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 20:22

Hooi in een gewone bak? Ik heb geen bak voor hooi in de stal, dan zou ik een grote speciekuip in de stal moeten zetten. Die zou je dan al vast moeten zetten anders ligt dat ding om de haverklap om en midden in de stal. Een ruif ben ik ook niet kapot van, heb daar al es een verzorgpaard van me muurvast in gehad, plus dat daar nog het grootste deel van't hooi doorheen op de grond valt. Daarnaast is 'van de grond' eten een betere houding voor een paard, daar is z'n lichaam op gebouwd en door 'hoog' te eten kunnen paarden problemen met hun slokdarm én luchtwegen krijgen.
Zoals ik zei hebben verschillende kennissen in de US deze bakken en ze blijken daar super goed te voldoen, óók de kleine voerbakjes aan weerskanten. Blijkbaar issie groot genoeg maar niet té groot.. (m'n shet is vrij groot en voor echte kleintjes is er ook een kleinere versie). Maar vooralsnog is dit hier niet te krijgen, dus zullen we weer verder moeten zoeken naar een alternatief.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:59

ik heb van een houten plaat hooi bakken gemaakt.

op de muur aan neide kanten een balkje schroeven , dan een betonplex plaat er tussen schuiven.
gaatje in de bovenkant, dan kan je hem omhoog trekken en 1 keer per week de resten weghalen. bevalt prima, al heel wat jaren.

in de paddocks heb ik een speciekuip, daar een gat ter grote van een paal in gemaakt, een hoge paal in de grond en daar de kuip over heen.
hooi er in . kuip waait niet weg en ze kunnen er niet mee spelen.
ik heb er 23 zo, en het bevalt me goed.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:01

Alfred heeft gewoon een houten hoekbak voor mij gemaakt, maar daar trokken ze ook alles uit. Ik heb nu super hooinetten met mazen van 5x5 cm van de paardendrogist en dat werkt nog het beste tegen hooi verspilling bij mijn rommelige jaarlingen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 21:12

Op dit moment gebruik ik idd ook gewoon hooinetten. Die hang ik op stal en overdag hang ik ze buiten aan het hek. Vooralsnog voldoet dat prima, maar ik vond deze bakken een perfecte oplossing voor meerder 'problemen'. De combi van hooi én voerbak vond ik ook wel mooi, zo eten ze ook het voer vanaf een betere hoogte, een hangbak hang je toch niet snel heel laag bij de grond (weer link vind ik..) Ja, ik zie al snel gevaren overal in... ben een muts wat dat betreft. Hooinetten hebben ook een korter koord van me gekregen met een musketon er aan. Nu kan ik in 1 snelle handeling het koord om 3 spijlen van de stal halen en met de musketon aan een paar van de ringetjes vast maken.. Zo hoef ik niet een half uur te klooien iedere keer met vastknopen en weer los maken én hangt het hooinet op een hoogte dat ze er niet met de benen in kunnen komen.

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:17

Ik zit hier ook al een tijd over te dubben, met name voor mijn jonge paarden die graag alles door stal lopen.
Zat te denken aan het systeem van Jos maar dan uitgevoerd met stevig rubber...dus gewoon eigenlijk een hoek afzetten . In de stal in amerika waar ik werkte hadden ze in alle stallen zo'n systeem en dat rubber vind ik iets vertrouwder dan hout.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 21:48

Ja, zo'n afgezette hoek is ook wel wat, maar ik ben idd ook niet zo kapot van hout. Wakkie zou die plank ook langzaamaan opvreten. Wat voor rubber is dat wat je daar voor zou gebruiken Mehlika, 't moet toch stevig genoeg zijn dat ze't niet achter het latje weg kunnen trappen of je moet het vast schroeven...

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:50

Ik moet er nog naar op zoek, daar hadden ze van dat hele dikken wat dus stevig in de muur vastgebout zit. Persoonlijk lijkt het me veiliger dan hout.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:57

transport band rubber. dat is heel stevig.
ik gebruik het hier vaak. onder langs de roundpenn, op de poetsplaats, om op te lopen voor mezelf op het pad naar de paddocks.
tegen een stal wand als paarden trappen enz......

ik denk dat je het vast moet schroeven op de wand met stevige schroeven met ringen er tussen.

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:59

Ja precies, dat soort rubber bedoelde ik Heb je nog een leverancier en prijs, hahaha

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:01

bos rubber in schagerbrug
iets van 5 euro per meter, maar dat was een smalle band.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:36

Die van mij heb ik gewoon cribbox op gedaan aan de randjes en daar bleven ze dus wel vanaf. Maar het hooi grepen ze er toch uit en ik had meer troep dan met de 5x5 cm hooinetten.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:40

Waarom nietgewoon een hooiruif en een gewone voerbak?

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 07:35

Vanwege de hoogte, een paard eet van nature van de grond.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:32

Plus dat je dan teveel stof in de luchtwegen krijgt, van een ruif hoog eten is echt niet gezond!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:37

En een systeem zoals ze hebben op de stal waar Vincent S staat dan? Ik ga even de site opzoeken en kijken of er foto's van de stallen opstaan waar ze de hooidingen buiten de box hebben. Ik zag dat bij de opening van AdT en vond dat wel heel handig.

Kom ik zo op terug.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:39

maris_coldey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:44

kan je vriendin het niet gewoon kopen en dan naar je opsturen ?? mischien is dat een oplossing

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:14

Die dingen kosten al over de $100, wat denk je dat shipping van zo'n bak kost... nee, da's weer een beetje te veel van't goede...
Ik klooi nog wel een poosje met m'n hooinetje..
@Sonja, ja, dat soort bakken zijn wel heel mooi, makkelijk voeren ook nog. Maar dan moet je dus wel een voorwand met spijlen tot op de grond hebben... En aangezien ik m'n stalletje huur ga ik daar maar niet in aan't slopen (paar planken er uit en spijlen er voor zou nog realiseerbaar zijn als't m'n eigen stal was... dan kun je zoiets ook wel weer van hout zelf maken.