endurance met gangenpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jakary

endurance met gangenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:32

Ik vroeg me af of er hier soms mensen zijn die endurance rijden met een gangenpaard en welke 'gangenpaard-rassen' hier meer of minder geschikt voor zijn
Ik rij nl. graag endurance maar heb nogal last van m'n rug bij lange ritten, mijn volgende paard zou dus misschien een gangenpaard worden maar zou dan wel geschikt moeten zijn voor endurance

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:30

De Mangalarga Marchador is een gangenpony en schijnt heel erg goed te zijn voor endurance.
Wacht ik ga even voor je zoeken naar de site van de MM als je dat wilt
Ik heb pas geleden kennis gemaakt met dit ras en ik vind het een geweldig ras!

Edit: http://mangalarga-marchador.nl/INDEXNL.HTM
Eventueel als je op google mangalarga marchador intikt dan krijg je nog veel meer informatieve pagina's te zien

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:11

Vorige seizoenen heeft Sietske meegedaan met haar singlefooter. Afgelopen jaar en ook dit jaar heb ik haar echter nog niet aan de start zien verschijnen. Ook doen er verschillende IJslanders mee. Zelf heb ik sinds kort een Paso waarmee ik eind dit jaar toch nog wel een keertje hoop te starten. Verschillende Tennessee Walkers hebben ook al eens aan de start gestaan, en vergeet al die töltende dravers niet.

Toch schijnt de consensus te zijn dat een paard in tölt een hogere hartslag heeft dan in draf, dus de mensen met IJslanders draven liever dan dat ze tölten.

Ik kan dat nog niet bevestigen of ontkennen, mijn Paso tölt nog niet op draftempo, en draaft nog niet onder het zadel met mij erop .

In rentelgang à 20 km/h is haar hartslag iig 180 , maar dat lijkt me niet het juiste uitgangspunt voor een rit.

Wel reed Sietske altijd in singlefoot en kwam daar netjes mee rond. Het was voor mij ook de reden eens naar een gangenpaard uit te kijken. Dat zag er nl altijd erg relaxed en comfortabel uit. Ik heb toen eerst 2 kruisingen TWH/arabier gefokt, en later liep ik door stom toeval de Paso tegen het lijf.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:36

Kaya hier op Bokt rijdt met een kruising Tennessee Walker x IJslander (een zgn. IJswalker). Die zit en loopt voor haar veel comfortabeler dan haar Arabier. Misschien heb je wat aan haar ervaringen? Even een PB'tje sturen, zo heel vaak is ze volgens mij niet op Bokt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:56

Overigens nog even een aanvulling: ik had ook altijd veel last van m'n rug (zelfs zoveel, dat ik volledig wilde stoppen), totdat ik veel meer tempo ging paardrijden en endurance ging rijden. Sindsdien heb ik geen rugklachten meer met rijden.

Jakary

Re: endurance met gangenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 21:22

Ik had wel meer last van m'n rug als ik dressuur reed, dus veel doorzitten en zo.
Maar na zo'n lange rit voel ik het toch ook nog.
Misschien is het ook nog even wennen bij mij, want ik ben nog maar net begonnen met intensiever te gaan buitenrijden, hoger tempo, ...
Maar gangenpaarden hebben me altijd al aangetrokken, dus het zou wel leuk zijn moest ik dat ooit met endurance kunnen combineren.
Alleen spijtig dat de meeste rassen redelijk klein zijn (ben zelf 1m78)

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:24

Tenessee Walkers zijn er ook van 1.70....

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:21

Ik wil met mijn IJslandertje endurance volgend jaar gaan rijden.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:35

het lijkt me wel lekkerder zitten. marja als tolten ook niet heel slim is is er niet veel verschil

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:22

mijn instructrice rijd met haar IJslander mee

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:46

arans schreef:
het lijkt me wel lekkerder zitten. marja als tolten ook niet heel slim is is er niet veel verschil

Zeker wel.
Gangenpaarden hebben vaak veel vlakkere gangen dan bijvoorbeeld een arabier.
Voorbeeld van Karin; Kaya rijd dus op haar IJswalker, en ik rijd haar arabier nu. Kaya kan een heel stuk langer en harder draven zonder pijn te krijgen en moe te worden dan ik. Puur omdat Kaya veel vlakkere gangen heeft

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:20

De meeste dravers zijn ook gangenpaarden, ik vind het wel relaxed op een lange buitenrit, een stukje tölt

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:36

Sietske rijd idd met Tango, Toril reed met Alf en ik hoop straks ook met mijn singlefooter te startten maar goed das nog ver weg, ze is pas 1 jaar oud.

Weet wel dat Sietske nog div. te koop heeft, die lopen nu bij mij dus mocht je op zoek zijn naar een gangenpaardje... kom gezellig eens aan wippen.

Die van ons is een kruising met een draver en denk dat de Singlefooters ideaal voor de endurance zijn door hun rustige maar werkwillige karakter.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:01

ik ken een draver en dat is net echt een leuk paard maarja..

dan lijkt me de gangen idd wel lekkerder

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:02

Ehm arans.. net echt?