[WN] "Jet lag" bij paarden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

"Jet lag" bij paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 12:11

Omdat over iets minder dan anderhalve maand mijn paintje uit de States komt overvliegen ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die ook paarden hebben laten overkomen.
Ik heb in een paardenblad gelezen dat paarden wel een soort van jetlag krijgen, maar dat dit meestal pas na een paar weken optreedt.
Hoe reageren paarden op deze, toch flinke, verandering van klimaat, die van mij komt uit het kurkdroge New Mexico, op de lange reis, etc.
Hoe land duurt het totdat zo'n dier weer helemaal zichzelf is.

Zijn er speciale maatregelen te nemen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen? Ik houdt het paard zoveel mogelijk op hetzelfde voer.
Ik kan natuurlijk een hoogtezon in zijn stal hangen om de temperatuursovergang wat te versoepelen .

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:21

Je paardje komt niet in de winter dus ik zou er niet te veel poespas van maken. Gewoon een tijdje lekker met rust laten in de wei (is een jong ding toch??). Het kan in New Mexico ook heel erg koud zijn 's nachts dus ze kunnen heus wel tegen een stootje.
Tina kwam eind augustus naar nederland vanuit een bloedheet Texas, en die heeft eigenlijk ook geen problemen gehad toen. In de winter wel.. ze had het heel gauw koud als het veel regende en hard waaien. Vochtig weer zijn ze niet zo op berekend dus daar moet je wel rekening mee houden.

ElCid

Re: "Jet lag" bij paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 12:27

Hij is een jaar oud, en met paarden die slecht tegen vocht kunnen heb ik veel ervaring. Mijn arabier bibbert al bij de eerste regendruppels .

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:41

Door wie wordt ie op het vliegtuig gezet een waar staat ie nu voor dat ie mag vliegen?

Onze paarden komen uit Amerika. Eigenlijk allemaal hebben ze wel last van de lange reis en dat is logie's. De een wat meer dan de ander.

Onze merrie Patch had echt veel last ook van haar spieren en een beetje stress.

Ice onze hengst die hier net 6 weken is kon ik niks aan merken maar we weten zeker dat hij ook last had hoor alleen uit hij zich anders.

Het beste is de eerste 2 weken zeker even te laten wennen niet te veel poespas. Hou er rekening mee dat paarden uit amerika geen automatische drinkbakken kennen dus dat je het goed in de gaten houd met drinken.

Laat ook gelijk goed de hoeven nakijken door een smit die bekend is met amerikaanse paarden. Soms hebben ze wat mankementen die snel op te lossen zijn maar niet elke smit weet hoe je het moet doen. De problemen onstaan daar omdat er zo'n groot temperatuur verschil is in Amerika. Je noemt dat Quarterkrek (je schrijft het anders) Is niets om je zorgen over te maken hoor maar wel even aandacht aan besteden. Bijna elk paard uit amerika krijgt daarmee te maken.

Niet te veel wei want ze moeten wennen aan ons gras bouw dat gelijkmatig op en vanaf dag een thuis hooi of kuil onbeperkt laat maar eten!

Nou dat was het wel geloof ik!

Groeten

Karolien

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:45

Wat voor paintje heb je gekocht?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:02

viewtopic.php?f=130&t=591110
http://www.allbreedpedigree.com/sweet+spot+of+cash
hij komt bij een fokker uit New Mexico vandaan, Jerry Kimsey ( www.jerrykimsey.com), waar ik hem vorig jaar als 3 maanden oud veulen gekocht heb, samen met mijn vriend.

Hij gaat bij Nedpoint in quarantaine en vliegt dan via hun met de KLM naar Schiphol.
Gelukkig hebben we geen vette weilanden waar onze paarden op lopen, en nog geen automatische drinkbakken. Dat is wel een goeie tip overigens, al wennen de meeste paarden snel daaraan.
Ik zal hem de eerste tijd rustig laten acclimatiseren. Het is nog, een grote, baby.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:34

Nedpoint is goed hoor dus maak je geen zorgen!

Leuk paard hoor!

Heel veel succes het is een heel apart gevoel als je paard aan komt lopen en jij staat te wachten. Nog een tip het kan soms heel lang duren voordat je paard kan omarmen. Je zit er soms een hele dag. Je kunt met het nummer bellen van de mensen die het op schiphol regellen. Voor 200 euro brengen ze het paard thuis de tijden zijn vrijwel bekend en het scheelt je enorm qua wacht tijd! Met mijn merrie had ik mazzel. Mijn hengst heb ik thuis laten brengen. Dat is maar goed ook anders had ik daar 6 uur kunnen wachten.

Groeten,

Karolien