Wat voeren jullie de endurance paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Wat voeren jullie de endurance paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 18:17

Hallo,

De titel zegt het eigenlijk al. Wat voeren jullie de endurance paarden?
Ik ga heel binnenkort beginnen met de training voor de peelrand van 27 km.
Ik voer mijn pony basis-sportbrok van Havens. Als omschrijving staat hierbij.

Energieniveau: middel
Eiwitniveau: middel
Vitaminering: middel
Bijzonderheden - ideale conditiebrok bij lichtere prestaties
- natuurlijk en gezond

Daarboven staat nog: en ruim voldoende vitaminen, mineralen en microcomponenten voor een natuurlijke en gezonde basisconditie

Nu neem ik aan dat een endurancerit geen lichte prestatie is en dat het energieniveau toch wat hoger mag liggen, ze moeten toch ergens de energie vandaan halen (zoals iemand dit tegen mij zei).

Klopt dit een beetje wat ik zeg? Want ik weet ehct niet meer waar ik het vandaan heb.
Daarbij dus mijn vraag ook wat jullie de endurance paarden voeren

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:23

hooi, hooi, hooi...(daadwerkelijk zo veel als ze op kan)
1 kg. basisbrok per dag,
bietenpulp (+/- 3 handjes laten weken) en een scheutje zonnebloemolie.

Het aantal kg. brok gaat natuurlijk omhoog als de arbeid veel zwaarder wordt en ik merk dat Salty het nodig heeft.
(Ben op dit moment ook nog een beetje aan het aftasten naar het brokkenaanbod hier in DL)

linky

Re: Wat voeren jullie de endurance paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:28

Hallo Cow-horse,

Onze paarden krijgen weidegang en per dag over 2 x verdeeld 1 pond granen met mineralen (Equisanum Puur Natuur) en verder niks en daar doen ze het best op............ en Onstwedde is 32 km, 2 x met zo'n 30 graden gereden. Brok voeren we nooit, dat is verhit geweest en wordt slecht verteerd waardoor er teveel afvalstoffen in het systeem achterblijven.
Klasse 1 is gewoon hartstikke leuk, en voor een paard waar normaal ook wel eens een flinke buitenrit gemaakt wordt een makkie. Tenzij je gaat jakkeren en snelheidsrecords wilt breken maar dan straf je jezelf.........
Voldoende RUWVOER en WATER, da's het belangrijkst!!! En denk erom, elke kilo die je paard te zwaar is moet hij wel 27 km meesjouwen hoor!
Krachtvoer voer je dus eerder teveel dan te weinig, en trainen voor 27 km bestaat uit buitenritten met VEEL STAPWERK en zo nu en dan een drafje/galopje. Maar echt geen 27 km hoor! Dat rijdt je alleen op de wedstrijd...............

Heel veel plezier bij je eerste Endurancerit en maak er vooral een LEUKE dag van, zowel voor jou als je paard.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 18:44

Bedankt voor de reacties.

Mijn pony krijgt ook elke dag weidegang, ze staat nu 24/7 op een kale weide (er staat wel gras, maar zonder of met weinig eiwitten op advies van de dierenarts)

De afgelopen paar maanden heeft mijn pony stilgestaan en geen verdere beweging gehad dan de bewegingen in het weiland.
Een richtlijn trainingsschema van de peelrand heb ik wel. Al ga ik daar wel eerst naar toe werken, opbouwen.

En als ik het dan goed begrijp, is het beter om natuurproducten bij te voeren zoals muesli, aangezien dat beter verteerd. (Of zie ik dat nu fout?)

Bedankt linky, ik ga er zeker een leuke dag van maken voor ons beiden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:57

Die van mij staat 24/7 op de wei en krijgt basisbrok van subli. Hoeveelheid aan gepast aan wat hij heeft gedaan. Op de wedstrijd zelf voornamelijk veel hooi en water met appels en wortels erin.

Muslie is inderdaad snel verteerbaar. Een goed product voor in de vetage denk ik. Maar ik merk bij de klasse I al dat ze liever gras eten.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:26

Die van mij staat gewoon 24/7 buiten. Verder krijgt ze niks. Ik heb het idee dat ze het er nu nog makkelijk op doet, ik train voor de klasse 1. Zodra ik denk dat ze meer nodig heeft, krijgt ze meer.
Ze heeft trouwens nooit echt brok of muesli gekregen, altijd alleen maar gras en hooi.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:41

Anouar staat dag en nacht buiten met een ander paard, ik geef ze af en toe een kruiwagen hooi (als het op is, ze hebben dus onbeperkt) maar ze eten er bijna niet van. Het gras is veel lekkerder.
Verder krijgt hij elke dag iets meer dan een halve schep Pavo Energie Control.
Het gaat er vooral om dat ze vet binnen krijgen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:23

Omar krijgt 4x daags 1/2 kg (2 kg in totaal) Kentucky Lite E van Havens (5 granenmix met vitamine blokjes) en verder 2x daags voordrooghooi. Hij staat nu op het land dus eet hij lekker gras en krijgt hij wat minder Kentucky Lite E en wat minder hooi.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:14

Liekie staat nu ruim halve dagen buiten (tot een uur of 3) en krijgt smorgens dus gras, smiddags hooi en 3/4 sportbrok, savonds voordroog en 3/4 sportbrok en krijgt na arbeid ook nog 3/4 endurix met electrolyten, zemelen, olie en een appel. Ik geef hem dan ook nog hooi om de nacht door te komen.

Als hij dadelijk aan huis staat krijgt hij heel de dag weidegang tot een uur of 6, smorgens en savonds 1kg endurix met savonds bijbehorende dingen die ik hierboven vermeld heb. Ook krijgt hij dan voldoende hooi om de nacht door te komen.
Mocht dit niet voldoende zijn ga ik het dus aanpassen...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:07

Voer

Nee, Ze krijgt onbeperkt kuil/voordroog, straks onbeperkt gras (en hopen dat dat goed gaat, anders weer naar de kuil)

Ze krijg ook nog ong 2/3 meusli/brok per dag, maar ik hoop dat ze net als vorig jaar gewoon enkel op gras goed rondkomt.

Ander endurance paard hier krijgt enkel en alleen hooi, en daar doet die het perfect op (sterker, beest is gigantisch fel)

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:16

Ik start nu klasse I met mijn haflinger. Hij krijgt 's ochtends 1/4 biks (besterley sport) en 1/4 haver en 's avonds 1/2 biks en 1/4 haver. Verder staat hij nu 3-4 per dag op het land (veeeeel gras) dus hij krijgt verder geen hooi bij...

Ik heb zelf niet het idee dat je voor klasse I anders moet gaan voeren, maar ik ben nog geen ervaren endurance ruiter . Uiteraard moet je wel de hoeveelheid voer aanpassen op je training!

Op de wedstrijddag zelf krijgt hij na het rijden nog slobber (met extra veel water) zodat hij wat licht verteerbaars binnen krijgt en water... Bovendien vind ik dit ook een leuke beloning na een lange rit

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:32

Heb nog geen wedstrijden met deze draak gereden. Maar ik zie al dat ik haar veel meer voer dan jullie.

3 Kg Subli Bikkels en 3/4 schep kruidenmuslie zonder haver per dag
Daarnaast onbeperkt hooi (eet ie toch niet) en gras (haar favoriet)
4x per week bietenpulp of slobber extra.

Tis dan wel een paard van 1.67 dat heel nerveus is, matig eet en geen gram aankomt.

M'n vorige paard kreeg 2 Kg Subli Sport en net voor de wedstrijd 2 Kg Perstatie en dan een schep muslie. Hooi/gras weer onbeperkt. Reed ik Klasse 2 mee. Ging prima.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:38

Toydoll schreef:
Ze krijg ook nog ong 2/3 meusli/brok per dag, maar ik hoop dat ze net als vorig jaar gewoon enkel op gras goed rondkomt.

wijziging, sinds een week ofzo krijg ze geen brok meer,

maar bietenpulp (nu nog een handje, word na het weken een halve emmer; we willen naar de 1/4 schep) 1/4 schep zemelen, 1 schep meusli met haver, en een hoop gesneden wortels. En een kuur opkikker en meer als beloning die summerfit koeken, een halve per dag.

Dit omdat die brokken ze alsnog heel gevoelig voor diarree bleef, en ze geen gram aan kwam, hoeveel we ook gingen voeren (ze ging alleen maar aan de diarree). Ze is nu iig wel al een stuk feller, maar of ze er ook mooi rond van word. Ach, we'll see.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:26

Anouar krijgt nu bijna geen brok meer, alleen een half schepje als we intensief gereden hebben. Hij staat nu dag en nacht in het land en eet dus aan één stuk door.
Hij heeft genoeg energie en blijft goed op gewicht, dus hij heeft nu niet meer voer nodig.
Zodra ik merk dat hij minder energie heeft en iets af begint te vallen ga ik hem weer wat meer geven.

buurvrouw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:49

Mistery loopt dag en nacht buiten in het land. Wanneer ik rij krijgt ze een halve kilo sportbrok. Verder 1 vitamineblok per dag. Daar zitten vitaminen in wat normaal in 2 kg brokken zit.
In de winter doet ze het op kuil en hooi en wanneer ik gereden heb een driekwart schep sportpaardenbrok. Verder ook elke dag een vitamineblok.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:00

Wat kosten die vitamineblokken?
Zou Anouar die ook nodig hebben nu hij bijna alleen nog maar gras eet?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:09

Anouar15 schreef:
Wat kosten die vitamineblokken?
Zou Anouar die ook nodig hebben nu hij bijna alleen nog maar gras eet?

Als ze de summerfit bedoelt, die zijn 10 euro per 30 koeken dacht ik

Flower krijgt ze ook, maar als beloning, ze vind ze lekker en ze krijgt een halve per dag.

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:12

In de periode mei t/m augustus zitten er meestal genoeg vitamines en mineralen in het gras.

Mijn paard krijgt per dag 2 schep graan, kwart schep zemelen plus vit. mineralenmengsel (mallcodic) en een handje hartog balance als beloning, omdat ze dat erg lekker vindt.

Verder hooi, hooi, hooi en nog eens hooi.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 06:54

Toen ze net dag en nacht buiten stonden bracht ik ze ook hooi, maar ze aten er geen hap van, dus die moeite bespaar ik mezelf nu maar Gras is toch veel lekkerder

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:38

ik heb helaas geen gras, ze lopen in de bak. Soms mis ik een wei wel eens. Maar goed Amigo is al 24 en nog steeds gezond, dus zo kan het ook.

Patrickv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:37

In Frankrijk zeggen ze "cheval de paille: cheval de bataille, cheval de foin, cheval de rien"

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:40

Ik heb toch maar van die koeken gekocht, Anouar begon zand te eten, dat is nu over

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:49

Ik zie nu pas dat er 2 topics zijn met exact dezelfde titel. Hoe is het mogelijk dat twee TSsen precies tot op de letter dezelfde titel bedenken.

Ik doe deze op slot, omdat-ie van latere datum is. De eerste heeft de oudste rechten...
Verdere discussie graag in: viewtopic.php?f=131&t=579649