[WN] Onderlinge; Iets met Western, maar wat?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viefdepief

Onderlinge; Iets met Western, maar wat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 18:43

Met een stalgenootje hadden we het idee dat het wel leuk was om een keer een "soort van" onderlinge wedstrijd op stal te organiseren. Een paar ruiters rijden dressuur en springen (waarvan ik er zelf ook een ben) en verder zijn er nog de recreatieruiters en zijn er nog twee mensen die western rijden. Nou lukt het wel om wat dressuurproefjes te rijden en een leuk parcours neer te zetten waar we allemaal over kunnen, maar het leek ons ook leuk om wat Western-achtigs te doen
Het moet wel een beetje makkelijk te organiseren zijn en het hoeft niet al te moeilijk te zijn want beide westernruiters rijden geen wedstrijden en het leek ons het leukste als de andere ruiters er ook gewoon aan mee konden doen. Nou hebben we helaas geen koeien op de boerderij, dus koeien vangen viel al af
Heel veel verder kwamen we eigenlijk niet.. Hebben jullie nog een leuk plan?

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:14

Misschien kunnen jullie een trailparcours (hek, brug, over balken stappen en draven, enzovoort) neerzetten, op internet zijn waarschijnlijk wel allerlei voorbeelden te vinden. Horsemanship (proefje waarbij je bij een aantal pilonnen oefeningen moet doen (overgang naar andere gang, cirkel, achterwaarts, enzovoort). ook daarvan zijn vast wel proefjes te googlen. Succes!

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:40

Hunter lijkt me wel leuk zeker voor de dressuur en springruiters. Mss kan je er ook nog een pleasure proefje aan vast koppelen en natuurlijk een barrelrace. Het enige wat je daar voor nodig hebt zijn 3 tonnen

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:20

Bedankt voor de tips, zal morgen even gaan googlen
Zou je mij willen uitleggen wat Hunter is?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:20

Hunter is een onderdeel waarbij quarters paints en appaloosa's met engelse optoming gereden worden beoordeeld de jury de gangen.

iski

Re: Onderlinge; Iets met Western, maar wat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:01

Leuk idee. Van alle onderdelen die er in een Western-show verreden wordt is trail m.i. het meest afwijkende onderdeel t.o.v Dressuuurmatig rijden. En in mijn beleving ook typerend voor de Western hobby. Hoewel Reining en Horsemanship ook afwijkend is van Dressuur, lijkt me het gemeenschappelijke ervan dat het bij die onderdelen toch ook gaat om de gangen en beheersing ervan.

Als jullie een keer een trail willen rijden, en je komt er via Google niet voldoende uit zijn er vast wel Western ruiters met wedstrijd ervaring die jullie een keer willen helpen....toch? Zo niet....pb me dan even....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:26

Diepenveen ligt toch vlak bij Holten? Kom maar een keertje op de koffie, ik kan je wel wat vertellen en/of laten zien.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:44

Of nog beter, kom gezellig naar de wedstrijd in De Lutte in juli. Daar doen ook dressuurruiters mee aan de natuurtrail. En het is gezellig!

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:27

@Anya, kun je iets meer vertellen over die wedstrijd in Lutte?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:32

een leuke trail is altijd een succes.
Heb er diverse op tekening staan. PB me maar even dan kan ik ze doormailen of opsturen naar je...

eeen horsemanship is ook leuk, ee deel oefeningen met pionnen en een deel pleasure.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:36

Canis schreef:
@Anya, kun je iets meer vertellen over die wedstrijd in Lutte?

Mag een ander derde deel van de organisatie ook antwoorden? Kijk maar even in dit topic: viewtopic.php?f=127&t=578941
Als je vragen hebt kun je die bij Anya, Jeannette of mij stellen.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:10

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de leuke reacties!
Ik ben 1 keer in de Lutte geweest, maar dat is wel een beetje heeel ver weg vanaf hier
Maar misschien zie je me nog een keer op de stoep staan Sonja
@ ElCamino: Dat zou echt heel fijn zijn!!

Ik ga NU even googlen!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:24

Na wat gegoogle leek het me wel leuk om iets met een trail te doen
Als extra dingen leek het ons ook leuk om iets van een sproeier neer te zetten waar we dan doorheen moeten en een strook van rood-witte lintjes zou ook leuk zijn
Een hele grote wip leek ons ook erg leuk! Iemand een idee waarvan je deze het beste kan maken?

En we hebben ook al een alternatief voor de
Een grote bal in een doeltje drijven

Edit: Pole Bending leek me ook wel goed te combineren Als vervanging van de palen kunnen we vast wel wat pionnen gebruiken!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:01

Een wip kan ik je van harte AFraden. Staat bij de WRAN niet voor niets op de lijst met verboden hindernissen. ZEKER met onervaren combinaties zou dat erg dom zijn om te gaan doen.
Kom dan bij mij het hek ophalen als je wat leuks te friemelen wilt hebben

Strohalmpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:28

Eey Vief!! Volgens mij heb ik nog wel een oude skippybal die we kunnen gebruiken!! Heb er echt zin in!! Miss dat we aan het einde van de dag dan wel een barbecue kunnen houden ofzo...

Die wip zit wat in.... zeker als je ijzers hebt en een pony/paard die het heel eng vindt zou je miss kunnen gaan glijden..... Wat miss ook wel leuk is--> een labyrint!

Groetjes!!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 12:33

Sonja schreef:
Een wip kan ik je van harte AFraden. Staat bij de WRAN niet voor niets op de lijst met verboden hindernissen. ZEKER met onervaren combinaties zou dat erg dom zijn om te gaan doen.
Kom dan bij mij het hek ophalen als je wat leuks te friemelen wilt hebben

Ok het wordt dus geen wip

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:52

Aanbod voor het hek staat hoor. Mag je gerust lenen, als je d'r maar zuinig op bent.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:34

Echt heel aardig!
Zodra we een datum hebben zal ik ik keer langskomen

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:04

Misschien een beetje domme vraag?
Maar wat is er zo link aan een wip?

(De wedstrijd in Lutte lijkt me leuk, moet nog ff kijken of ik dan kan. BTW Mooie info gemaakt hoor!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:25

Het risico dat je paard eraf glijdt/valt/springt en alles verrekt wat er te verrekken valt in een paardenbeen.
Bovendien is een niet-hierop getraind paard doorgaans niet erg gecharmeerd van ineens omklappende ondergrond onder z'n voeten. Het is de kunst om je paard ZO precies te kunnen besturen dat je 'm werkelijk voetje voor voetje over de wip kunt sturen, zodat deze heel zachtjes omwipt en het geheel mooi in balans blijft. Daarvoor heb je iets meer training nodig dan de gemiddelde deelnemer van een wedstrijd waar men 'iets met western' wil zal hebben. Zo te lezen heeft men daar nl geen flauw idee hoe dingen moeten/werken etc dus daar kun je rare en heel vervelende ongelukken van krijgen.

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:27

Aha, heel logisch...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:30

Sonja schreef:
. Daarvoor heb je iets meer training nodig dan de gemiddelde deelnemer van een wedstrijd waar men 'iets met western' wil zal hebben. Zo te lezen heeft men daar nl geen flauw idee hoe dingen moeten/werken etc dus daar kun je rare en heel vervelende ongelukken van krijgen.

Ik vind dat eigenlijk voor barrel racen en pole bending ook. Het is niet ruk je pony/paard rond de tonnen/palen, maar een gedegen training met als eindresultaat een paard wat heel erg kort kan wenden. De gemiddelde dressuurpony heeft niet zo'n snelle wending tot zijn beschikking omdat daar niet op getraind wordt. Om dan nu dat ineens wel te verwachten is niet zo eerlijk.

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:41

Je kunt het niveau toch aanpassen? Een engels paardje kan best snel wenden hoor... anders kun je toch ook niet een snel springparcour rijden?

Het wordt volgens mij pas oneerlijk als je een engels paardje tegen een goed getraind westernpaardje laat rijden...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:08

Ik heb het ook over dressuurpaarden/pony's de springpony's heb ik er maar buiten gelaten want die kunnen heel goed barrelen.

Waar het mij om gaat is dat mensen in het heetst van de strijd hun paard om de tonnen heen trekken omdat ze ongetrained zijn. Dat is namelijk al een veel gehoorde klacht onder de westernruiters zelf en dat doet het westernrijden geen goed. Er wordt te makkelijk over gedacht. Zo van scheur maar wat rond en het is wel goed.

En hoe wil je het niveau van een barrel race aanpassen... er is geen niveau. Je neemt drie tonnen en daar moet je in een bepaald patroon omheen. Als je er een wedstrijdje van maakt gaat het toch om de tijd dus ga je dat niet in een sukkeldrafje doen lijkt me.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:44

crazycactus schreef:
En hoe wil je het niveau van een barrel race aanpassen... er is geen niveau. Je neemt drie tonnen en daar moet je in een bepaald patroon omheen. Als je er een wedstrijdje van maakt gaat het toch om de tijd dus ga je dat niet in een sukkeldrafje doen lijkt me.

Juist....dus waag ik de benen en het lijf van mijn paard niet aan een Barrelrace..hoewel het (mits echt en op een hierop getraind paard) wel ontzettend spectaculair is om te zien.
Persoonlijk doe ik het dan liever op de fiets.....heb ik lang geleden (nog net niet vroegah) eens gedaan...alleen was Peter Wittermans zo flauw om me, ondanks de 3e tijd, te diskwalificeren.....out of pattern gefietst...