Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Die man waar ik het over heb doet voornamelijk van alles met engelse zadels. Verbreden is dan een routine klus aangezien in nl het breedste zadel maat 32 is (wat in de winkels te vinden is) en de meeste paarden maat 33/34 hebben. Mijn paard dus ook. Zodra hij weer tijd heeft ga ik mijn westernzadel met houten boom bij hem brengen. Ik ben ook benieuwd hoe hij dat gaat doen maar ik heb voldoende vertrouwen in hem. Ook zegt hij het rustig als hij het niet ziet zitten oid. Het enige wat hij er meestal over kwijt wil is dat je voldoende materialen kennis moest hebben
Overigens kon de Horseman Outfitter ook evt een nieuwe bredere boom in je zadel zetten. Kost wel een paar honderd gulden. Ik heb nu 3 zadels voor 1 paard en om maar weer een 4e te kopen vind ik ook zo wat. Het zadel met houten boom ligt al 3 jaar in de huiskamer voor de sier. Het is een bloedmooi handgemaakt en handbewerkt zadel die ik dolgraag passend zou willen hebben. Bovendien is ie het ook wel waard vind ik. Ik heb het tweedehands gekocht voor 1000 piek en Outfitter taxeerde het laatst op zo'n 2500 piek. Wil ik dus best nog wat geld insteken. Mijn andere zadel wat ik nog geen jaar heb moet ik dan maar weer verkopen. Het is altijd wel een drama zeg die zadels.
Hij gaat een compleet nieuwe houten boom maken en als het rawhide niet meer past (zadel is maat 29) zet hij ook dat er weer nieuw op. Hij had ook nog een goede oplossing voor de schuurplekken op de rug van de pad. Ik geloof dat er meer zijn die hier last van hebben
Het zadel lag te ver naar voren waardoor hij aan de voorkant en aan de achterkant op de rug drukte en dus schuurde. Nu ik het zadel verder naar achter heb liggen (achter de schouder) volgt het de ruglijn mooier en ben ik van de schuurplekken af. 
Cowgirl schreef:Ik ben vandaag bij een voor mij bekende bokker geweest, die nog niet zolang geleden(2/3 maanden) een toen passend zadel kocht, inmiddels staat hij stil wegens blessure van de baas, is dikker geworden en voila zadel past niet meer.
) Meng me op zich nooit in western-discussies maar aangezien ik zaterdag naar een westernstal vertrek vond ik wel dat ik het recht had
), blijkt opeens dat paard ook in de breedte uit kunnen zetten en dat de boom te smal is.

Cassidy"]
Een barbackpad, is dat in jouw geval niets? Kost niet veel, en waarschijnlijk heel veel minder als een boomloos zadel...
[/quote]
De boomloze-ijslander modellen zijn niet echt veel goedkoper dan een gewoon ijslandzadel. Boomloos werd mij op de clinic wel aangeraden (door IJslandse dame), opdat je je paard er echt mee kan helpen en een slechte zithouding er niet mee kunt verdoezelen
[quote="Cowgirl schreef:En dan vind ik het toch raar dat zadels hier niet passen, veel worden toch ook wel geimporteerd??

maar dat is ook op te lossen