[WN] staartzak ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sun25

staartzak ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:12

Ik heb dus een staartzak gekocht.
en nu vraag ik me af hoe je een staartzak vast maakt heb je verschillende manieren enzo.

puCkieJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:13

Ik maak het altijd vast door die touwtjes door de vlecht van achteren naar voren erdoor heen te halen. dan blijft ie wel zitten. Een mooi strikje maken bovenop en klaar haha

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:09

Min staartzakken hebben allemaal een stukje breed elastiek met daarop de klitteband sluiting.
Nadat je je paard zijn staart in een vlecht gedaan hebt. Stop je de vlecht in de staartzak en bovenaan haal je de sluiting door de vlecht en zet het vast aan het andere stukje klitteband.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:54

En vertel eens waar die dingen ook alweer voor waren? Ik snap het nog steeds niet, haha.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:17

Om de staart schoon te houden en mooi vol.
En om de baas een goeie lel te kunnen geven

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:03

Haha, maar dat is met staart ook pijnlijk Maar als ie dan vliegen verjaagt, doet dat dan niet pijn aan zijn velletje als ie zichzelf mept met z'n staart?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:14

Ik heb nog geen blauwe plekken gezien en ook geen paard die er mnider zijn staart door gebruikt. Dus dat zal wel meevallen

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:21

Citaat:
Ik heb nog geen blauwe plekken gezien en ook geen paard die er mnider zijn staart door gebruikt

Kún je überhaupt blauwe plekken zien op een donkere huid? En wat zou erger zijn voor een dier dat een vlieg op z'n huid kan voelen... de irritatie van vliegen of een mep met je je staart in een vlecht... als 't maar genoeg irriteerd blijf je je staart wel gebruiken, ookal doet dat zeer.. Jeuk is erger dan pijn zeggen ze toch...

Een vlecht/staart in staartzak kan idd wel pijn doen, vandaar dat mijn paard alleen tubes in heeft als ze een deken op heeft... 's zomers als ze zonder deken loopt doe ik de tubes uit, als ze een vliegendeken op heeft doe ik ze weer in (ik gebruik geen staartzak maar tailtubes..drie tunnels waar een pluk in gaat die je daarna vlecht. Zo schuren de haren niet tegen elkaar aan zoals ze in een vlecht doen).
Ik heb in't verleden wel gekochte exemplaren gehad met klittenband, die heb ik al heel rap onderin de dekenkist gegooid, dat klittenband komt veel te veel in de knup met de haren. De mijne hebben gewoon een strikkoord bovenin dat ik óm de bovenkant van de tubes heen vastknoop (eerst een paar keer er omheen draaien en dan aan de achterkant met een dubbel knoopje vast.
Gewone staartzakken gebruik ik niet, vind ik ondingen, dus hoe je die het beste vast kunt maken zou ik minder over kunnen oordelen, maar't lijkt me het handigst om de koordjes door de bovenkant van de vlecht te halen en daarna net als wat ik bij de tubes doe, de koordjes óm de bovenkant van de staartzak te draaien en vast te knopen (Uiteraard knopen we níks vast om de staartwortel, maar dat is hoop ik een overbodige opmerking).

sun25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:35

bedankt voor de reacties

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:41

ik heb een staartzak die uit 3 delen bestaat.
Eerst met klitteband losjes om de staartwortel ( anders krijg je je hand er niet door).
Dan verdeel je de staart in 3 gelijke delen en deze haal je door de 3 hoesjes van de zak heen. ( hand erdoor van onder en de pluk erdoorheen halen.
Als ze alledrie erdoor zitten maakt je de bovenkant netjes wat strakker vast met het klitteband.
Dan vlecht je de 3 hoesjes met haar tot onderin.
Daar zit een knoopje om de boel vast te zetten.
Vervolgens het onderste prutje in een mooi zakje, dichtschuiven en klaar!!

Luxe staartzak he....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:33

ElCamino schreef:
Eerst met klitteband losjes om de staartwortel ( anders krijg je je hand er niet door).
Dan verdeel je de staart in 3 gelijke delen en deze haal je door de 3 hoesjes van de zak heen. ( hand erdoor van onder en de pluk erdoorheen halen.
Als ze alledrie erdoor zitten maakt je de bovenkant netjes wat strakker vast met het klitteband.

Luxe staartzak he....

Zo een wil ik ook nog eens hebben, maar ik vroeg me af of het echt ingewikkeld was om de staart erin te krijgen, maar dat valt dus wel mee... Mooi zo. Want met Jae's staart is dat wel heel handig.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:43

ElCamino schreef:

Luxe staartzak he....

Hey dan heb ik dezelfde hihi

Ik heb ook van die staartzakken met een klittebandje of riempje, vind ze allemaal wel handig, als de witte staart maar schoon blijft en hij gewoon kan meppen. De een is wat minder werk dan de ander om in te doen maar ze blijven allemaal goed zitten als ik ze maar boven de vlecht vastmaakt.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:52

Die tubes (staartzak uit drie delen) is heel simpel zelf te maken... drie tunnels van Lycra stof, bovenkant stukje open laten en tunneltje langs de bovenkant waar een koordje door heen kan. Alle drie aan een katoenen koord rijgen et voilá... tailtubes. Kun je zelf alle kleuren van de regenboog maken (heb zelf een rood/wit/blauwe, heb ik er ook meerdere van verkocht. Al eens in de kleuren van de Duitse vlag op Duitse shows verkocht...)

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:50

@sugarmiss...... ik kan hem zo bestellen voor je bij een vriendin. Eventueel ook nog in de kleur die jij wilt!!Die van Chev komt er ook vandaan.... die heeft zelfs 6 tubes ( heb je nu eenmaal met die dikke tinkerstaart)

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:50

euhhh.. bedoelde: @CC natuurlijk...oeps...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:02

Hahahaha... ik geloof dat Monique ze ook wel in de winkel heeft maar als ik ze niet kan vinden dan geef ik wel een gil.

Marieke

Re: staartzak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:10

Ik doe de paarden als ze zonder deken staan ook geen staartzakken of vlecht in. Veels te pijnlijk wanneer ze zich ermee slaan.

tusse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:50

als een paard uit een diepe stop komt willen ze nogal eens op hun eigen staart gaan staan met achteruit lopen. Dan vliegen de plukken door de bak en dat zal pijnlijker zijn dan zichzelf er mee te slaan. Ook houd je er dan een heeel banketstaaf staartje aan over.Daar zijn staartzakken voor bedoeld en nergens anders voor.
Het is mooi meegenomen dat de staart ook schoon blijft.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:05

met de mijne maak ik geen stops en zijn staart hangt tot op de grond dus daar gaat een zak in om die witte delen schoon te houden en te zorgen dat hij niet zijn staartharen uittrekt bij het opstaan na het liggen.... maar das offtopic, het ging om hoe ze vastgemaakt moeten worden geloof ik.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:11

tusse schreef:
als een paard uit een diepe stop komt willen ze nogal eens op hun eigen staart gaan staan met achteruit lopen. Dan vliegen de plukken door de bak en dat zal pijnlijker zijn dan zichzelf er mee te slaan. Ook houd je er dan een heeel banketstaaf staartje aan over.Daar zijn staartzakken voor bedoeld en nergens anders voor.

Voor het uitrappen van de staartharen is een vlecht voldoende... staartzak doe je er om heen om hem schoon te houden.. Dáár is'ie voor bedoeld... Wil je de haren ook nog beschermen tegen slijtage door schuren e.d. doe je 'm in tailtubes.
Beetje onzin om te zeggen dat een staartzak maar één doel heeft.. hij heeft tot doel, daar waar je hem voor wilt gebruiken... Voor de een is dat ter bescherming, voor de ander om de staart schoon te houden...

Marieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:17

tusse schreef:

Met rijden leg ik een vlecht en daar heb ik dan juist geen staartzak om, omdat die dan zo tusen de achterbenen van het paard wappert. Super iriitant!

superpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:34

Hoi Francis, kun je mij een voorbeeld laten zien?? Ik ben echt niet handig daarmee, dus als je een foto of schematische tekening hebt kan ik eens zien of ik het zou kunnen, hahaha!! Mag evt per pb als het hier niet mag. Bedankt alvast, Groetjes

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:44

http://www.mustang.dk/cgi-sys/vare.exe? ... 310&lang=1
foto plus uitleg. 30 euro is wel erg duur, kostprijs lappie Lycra op de markt is misschien 5 euro ofzo.. afhankelijk van hoe lang je'm wilt. Ik knip de stroken 20cm breed en naai ze dan bijna helemaal dicht. Bovenaan zo'n 10 a 15 cm niet dicht naaien (ik ben hier maten aan't gokken, zal vanavond even voor je opmeten of't ook zo is). Aan die kant een tunneltje bovenlangs maken waar het strikkoord door heen kan. Zo drie tubes maken (leuk meerdere kleurtjes combineren... ) en alle drie aan het koord rijgen, knoopjes aan't uiteinde van't koord ét voilá... tailtubes voor nog geen tientje 't stuk.

Ik maak ze dus met een katoenen koord (fournituren handel) door de bovenkant, blijft goed zitten en toch makkelijk los te maken. Aan de onderkant maak ik geen strikkoordjes, ik doe er gewoon 2 of 3 manen elastiekjes om, blijft veel beter zitten dan zo'n strikkoordje en 't maakt dan ook niet uit hoe je uit komt met vlechten (soms kom je scheef uit, zijn twee tubes al bijna op en juist degene waar het strikstrookje aan zit nog langer.. kun je'm weer niet goed dicht maken of 't komt weer los of wat dan ook... Elastiekie is simpeler, vaster en werkt altijd).

superpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:49

Francis, bedankt voor de uitleg. Ik geloof dat ik het wel begrijp. Maar ik begrijp ook dat je moet kunnen naaien of een naaimachine moet bezitten en hiermee om moet kunnen gaan???? Ik loop wel vaker tegen dat probleem aan, dus misschien moet ik daar eens iets aan gaan doen. Mijn kind heeft ook niet zo een oma als ik wel vroeger had helaas. Maar als je lycra op elkaar legt en dichtnaair rafelt het niet of moet het nog omgestikt worden bij de randen ofzo? Kon ik maar met een naaimachine omgaan dan zou ik het wel proberen. Ga me daar eens in verdiepen, toch makkelijk. Bedankt!!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:07

Nee hoor, lycra hoef je niet af te werken, dat rafelt niet.
En je kunt ze natuurlijk ook gewoon kopen... Ik moet zelf ff op zoek, móet er ergens nog twee hebben liggen, weet alleen ff niet meer waar.. een heb ik zelf nodig want Wakkie heeft d'r zwarte stuk gemaakt, maar ik heb dus nog ergens een rode en een zacht gele. Als ik ze gevonden heb geef ik je een PBtje, als je nog geïnteresseerd bent mag je er wel een over nemen.

Edit: Oh, bedenk me net dat ik ook nog een wat kortere heb liggen nog.. die is rood/wit/blauw, maar van boven naar beneden.. dus elke tube is rood/wit/blauw zeg maar... was wel een rotklus om een beetje netjes in elkaar te krijgen, maar ziet er wel grappig uit. Die is dus wat korter, gebruikte ik toen Dot een jaarling en twee jarige was.. Ik weet niet hoe groot/oud je paardje is, maar die mag je ook wel overnemen.